מאחורי פלישת חברות תעופה איראניות לסוריה

פחות מחודשיים לאחר שהאתר הרשמי של נמל התעופה הבינלאומי בחלב הכריז על השקת טיסות שבועיות ישירות מנמל התעופה של טהראן לנמל התעופה של חאלב על סיפון חברת "מחאן אייר" של משמרות המהפכה האיראנים בינואר האחרון, נמשכת החדשות שאחרי אתר הטלוויזיה של סוריה נטר באתרים הרשמיים של איראן. , היא מדברת על מה שאנו יכולים לתאר כפלישה אווירית למרחב האווירי של סוריה על ידי מטוסי חברות התעופה האיראניות.

בהתחשב במטענים צבאיים חשודים וקבוצות של שכירי חרב, שניתן לשאת באותן טיסות, מגמת עלייה זו של טיסות מאיראן עולה בקנה אחד עם המגמות הגוברת של ממשלת איראן להתערב יותר בתחומים הכלכליים – החברתיים בזירה הסורית, לאור הציפיות שהנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה תרד עקב ההשלכות של המלחמה באוקראינה, החתימה הקרובה על הסכם הגרעין והתשואות הכספיות האדירות שהוא יביא לאוצר האיראני.

סוריה נמצאת בראש רשימת הטיסות ה"חשודות" של איראן

על פי מידע שהגיע לידי רשת Syria TV, סוריה נמצאת היום בראש רשימת היעדים לטיסות מטען אווירי הנושאות נשק איראני ותחמושת לייצוא, ואחריה ונצואלה ואתיופיה, שם מכרה טהראן לממשלת אדיס אבבה בשבעת החודשים האחרונים עשרות טונות של נשק , כולל מל"טים קרביים מדגם מוהאג'יר-6. שמילאו תפקיד חשוב במאבק נגד הבדלנים הטיגריים.

 חברות התעופה האיראניות מציעות בנוסף לעבודתם במגזר הצבאי והביטחוני, גם מערך שירותים מסחריים לחברות איראניות פרטיות ולסוחרים איראנים המעוניינים לייצא את סחורתם לסוריה, במטרה להרוויח יותר.

סוגיה זו תואמת כמובן את החדשות שדיווחה סוכנות הידיעות האיראנית " תסנים " ב-26 בינואר, המצטטת את שר הכלכלה בממשלת המשטר , סאמר חליל, שפטר סחורות איראניות ,המאוחסנות באזורים החופשיים של סוריה, ממכסים וזאת בהתאם להסכם הסחר החופשי שנחתם בעבר בין שני הצדדים.

נראה שהחלטה חשובה זו מגיעה בעיקר כאחת התוצאות שהצליח השר האיראני לפיתוח כבישים ופיתוח עירוני, רוסתם קאסמי, להשיג במהלך ביקורו האחרון בדמשק ב-15 בינואר.

לאור היתרונות הגדולים שמציעה החלטה זו לסוחרים וחברות איראניות, לרבות לאפשר להם לאחסן את סחורותיהם בתוך האזורים החופשיים של סוריה כדי להיפטר מהם בשוק הסורי או לשלוח אותם למדינות האזור, כאילו היו בתוך איראן, נמל התעופה חומייני, המפעיל שני אזורים כלכליים חופשיים, ונחשב לנמל התעופה הבינלאומי החשוב ביותר באיראן, יכול לתפוס מקום מיוחד במדיניות הכלכלית של שר הכבישים והפיתוח העירוני בהרחבת וחיזוק קשרי הסחר עם אזורי המשטר, מה שמטבע הדברים יגדיל את מספר הטיסות המסחריות לסוריה בימים הקרובים.

איראן מבקשת גם לפתוח עוד חברות תעופה חדשות שמטרתן יהיה לקדם את המטרות האידיאולוגיות של ממשלתו של איברהים ראיסי בסוריה.

תמונת הפלישה האווירית האיראנית לשמי סוריה לא תיראה ברורה מבלי להזכיר את דברי סייד סאדיק חוסייני, ראש ארגון החאג' האיראני החדש, בראיון לסוכנות הידיעות פארס ב -4 במרץ, כשדיבר על תכנית לשלוח 300 מבקרים איראנים בימים ראשון, שלישי וחמישי של כל שבוע של חגי הנורוז הקרובים, עד שמספר המבקרים האיראנים המגיעים לסוריה יגיע ל-2,000 איש, כלשונו.

על פי ההסכמים שעליהם הכריז חוסייני עם חברות תעופה איראניות וסוריות, מבקרים איראנים יישלחו מחמישה שדות תעופה (טהרן, משהד, תבריז, שיראז וקרמן) לדמשק, בטיסות של מאהן אייר, צ'אם ווינגס ושתי חברות נוספות, שאת שמן הוא לא הזכיר.

חוסייני הביע נכונות להגדיל את מספר ביקורי הדת בסוריה אם ביטחון המבקרים האיראנים יושג בסוריה בקרוב.

חברות תעופה איראניות פולשות לסוריה...מטרות כלכליות וצבאיות

קרדיט לתמונה: סוכנות הידיעות האיראנית