תיסכול המעורר חשש: פוטין ציפה לסיים את המלחמה באוקראינה בתוך יומיים

בימים האחרונים אמרו גורמי מודיעין אמריקאים בפומבי. הם חוששים שהנשיא הרוסי יסלים את הסכסוך בניסיון לשבור את ההתנגדות האוקראינית.

יותר משבועיים לתוך מלחמה שציפה לסיים אותה כעבור יומיים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגלה כעס ותסכול על כישלונות צבאו, ונכונות לעורר עוד אלימות והרס באוקראינה, כך טוענים גורמי מודיעין אמריקאים.

פוטין כועס על כישלון צבאו באוקראינה

לפי סוכנות הידיעות AP, גורמי מודיעין אמריקאים אמרו בפומבי בימים האחרונים כי הם חוששים שהנשיא הרוסי יסלים את הסכסוך בניסיון לשבור את ההתנגדות האוקראינית.

לרוסיה עדיין יש יתרונות צבאיים אדירים והיא עלולה להפציץ את המדינה במשך שבועות ארוכים. בעוד שאר העולם מגיב לתמונות הנוראיות של המלחמה שיזם, פוטין נשאר מבודד מהלחץ המקומי על ידי מה שמנהל ה-CIA, וויליאם ברנס, כינה "בועת תעמולה".

את הלך הרוח של פוטין – למרות שקשה להגדיר אותו מרחוק – חשוב למערב להבין שכן הוא מספק יותר סיוע צבאי לאוקראינה. זה גם מונע מפוטין להתעמת ישירות עם מדינות נאט"ו, או אולי אפילו להגיע לכפתור הגרעיני.

בהקשר זה, בכירים במודיעין העידו במשך יומיים בפני הקונגרס בשבוע שעבר שם הביעו בפומבי את חששותיהם לגבי מה שפוטין עשוי לעשות.

חששות אלה מעצבים יותר ויותר את הוויכוחים על מה שקובעי המדיניות בארה"ב רוצים לעשות עבור אוקראינה.

במהלך שני עשורים השיג פוטין שליטה מלאה בממשל הרוסי ובשירותי הביטחון. הוא שולט עם מעגל פנימי קטן, דחק לשוליים את האופוזיציה, וכלא או הרג את מתנגדיו.

פוטין מתח זמן רב ביקורת על פירוק ברית המועצות ודחה את תביעותיה של אוקראינה לריבונות.

תמונה

ניפץ את ציפיותיו

ברנס אמר שפוטין ציפה לכבוש את קייב בתוך יומיים.

במקום זאת, צבאו לא הצליח להשתלט על הערים הגדולות וכבר איבד כמה אלפי חיילים.

המערב הטיל סנקציות וצעדים נוספים שהרסו את הכלכלה הרוסית והורידו את רמת החיים של ה"אוליגרכיה" ושל האזרחים הפשוטים כאחד.

חלק גדול מהמטבע הזר שהצטבר ברוסיה כהגנה נגד סנקציות מוקפא כעת בבנקים בחו"ל.

ראוי לציין כי ברנס הוא שגריר ארה"ב לשעבר במוסקבה שפגש את פוטין מספר פעמים. כשנשאל על מצבו הנפשי של הנשיא הרוסי, הוא אמר למחוקקים שהוא לא חושב שפוטין השתגע.

הוא גם אמר: "אני חושב שפוטין כועס ומתוסכל כרגע. סביר להניח שכעסו עוד יתגבר והוא ינסה למחוץ את הצבא האוקראיני ללא כל התחשבות בקורבנות האזרחים".

ברנס הוסיף כי האשמות רוסיות ,שאין להן על מה לסמוך ,לפיהן ארצות הברית עוזרת לאוקראינה לפתח נשק כימי או ביולוגי מצביעות על כך שפוטין עצמו עשוי להיות מוכן לפרוס את הנשק הזה.

אין דרך ברורה לסיום המלחמה, וכמעט בלתי נתפס שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, הנערץ ברחבי העולם על שהוביל את התנגדות ארצו, יכיר לפתע בסיפוח קרים של רוסיה או יתמוך במתן אוטונומיה חדשה לחלקים הידידותיים של רוסיה במזרח אוקראינה.

תמונה

מלחמה שהוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד

גם אם יכבוש את קייב וידיח את זלנסקי, פוטין יצטרך לקחת אחריות על ההתקוממות הנתמכת על ידי המערב במדינה של יותר מ-40 מיליון איש.

"אין למלחמה סוף פוליטי בר קיימא מול מה שתמשיך להיות התנגדות עזה מצד האוקראינים", אמר ברנס.

מצדו, אבריל היינס, מנהלת המודיעין הלאומי של הנשיא ג'ו ביידן, אמרה כי פוטין "רואה בזה מלחמה שהוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד. אבל מה שהוא עשוי להיות מוכן לקבל כניצחון עשוי להשתנות עם הזמן בהתחשב בעלויות המשמעותיות שנגרמו לו".

לדבריה, מנתחי מודיעין מאמינים כי העלאת רמת הכוננות הגרעינית של רוסיה לאחרונה על ידי פוטין "כנראה נועדה להרתיע את המערב מלספק תמיכה נוספת לאוקראינה".

ממשל ביידן סירב בימים האחרונים לתמוך בתוכנית פולנית לתרום לאוקראינה מטוסי קרב מתקופת ברית המועצות, והם מבקשים מארצות הברית להשתתף בהעברה.

הממשל עיכב בעבר הטלת סנקציות על צינור נורד סטרים 2 ולא ישלח טילי הגנה אווירית של סטינגר לאוקראינה.

סֶקֶר

לפני הפלישה, הראה סקר דעת קהל שנערך על ידי מרכז לבדה, חברת המחקר העצמאית הגדולה ברוסיה, כי 60% מהנשאלים רואים בארצות הברית ונאט"ו כ"יוזמות" של הסכסוך במזרח אוקראינה. רק 3% ענו כי רוסיה היא יוזמת הסכסוך. הסקרים התקיימו בינואר ופברואר. מרכז לבדה לא פרסם סקר חדש מאז תחילת המלחמה.

גם הטלוויזיה הממלכתית הרוסית ממשיכה לשדר האשמות שקריות על ממשלות ארה"ב ואוקראינה. וקידום הנרטיב שרוסיה לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד במלחמה.

"אחרת, זה יוביל למותה של רוסיה עצמה", אמר ולדימיר סולוביוב, מנחה תוכנית אירוח בפריים טיים בערוץ הטלוויזיה הממלכתי רוסייה 1, בתוכנית הרדיו היומית שלו בשבוע שעבר.

תמונה

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות