צביעת ספינות והעברת מטענים בים… ניסיונות כושלים של איראן למכור נפט

החלפת צבע הספינה, העברת נפט מספינה אחת לאחרת בים, וכיבוי מערכת מעקב האניות.. כך איראן ניסתה לרמות למכור את הנפט שלה למרות הסנקציות ונכשלה, אז וושינגטון החרימה את המטען

ארצות הברית החרימה את המטען של שתי מכליות נפט החשודות בהובלת יותר מ-700,000 חביות נפט איראני, תוך הפרה של האמברגו האמריקאי, כך עולה ממסמכים משפטיים.

לפני מספר שבועות החרימו שלטונות ארה"ב את הנפט הזה, שלדבריהם נשלחו ב-2020 מאיראן ולאחר מכן נעשו "העברות ופעולות הונאה כדי להסתיר את מקורו". הפרשה לא נחשפה עד לאחרונה, רק לאחר שהנפט נמכר מחדש בשווי מוערך של בין 38 ל-45 מיליון דולר.

על פי המסמכים הללו, מכלית איראנית שהיתה תחת סנקציות אמריקאיות, ה-Stark I, נצבעה מחדש באמצע אוקטובר 2020 כדי לחמוק מלוויינים, והיא נשאה נפט מנמל איראני והפליגה.

בים הועברו 733,876 חביות נפט מה-Stark I למכלית M/T Arina שהניפה את דגל פנמה. שתי הספינות ניתקו את ה-GPS שלהן במהלך הפעולה המסוכנת הזו.

לאחר עצירה במספר תחנות, באוגוסט 2021, העבירה ה-M/T Arina חלק מהמטען שלה, 220,793 חביות, מול חופי קפריסין, למכלית נפט אחרת, ה-M/T Nostos הרשומה בליבריה.

באוקטובר 2021 פרסמה ארצות הברית צו להחרים את הנפט הזה, כי מי שאמור להרוויח ממכירתו הם משמרות המהפכה האיראניים, המסווגים בארה"ב כארגון טרור.

תפיסת הנפט הסודית התרחשה זמן קצר לאחר הוצאת הצו, בזמן שמנהלי המשא ומתן בווינה ניסו להחיות את הסכם הגרעין עם איראן מ-2015.

קרדיט:אלערביה