איראן: 98% מנוסח הסכם וינה מוכן, אך 3 הסוגיות העיקריות טרם נפתרו

סעיד חטיבזאדה, דובר משרד החוץ של איראן, אמר כי "יותר מ-98 אחוזים מטיוטת ההסכם כבר נכתבו במשותף", אך עדיין מתנהל מו"מ סביב שלושה נושאים עיקריים: הסרת סנקציות, ערבויות וכמה תביעות הקשורות לתוכניות הגרעין של איראן, שארה"ב ואירופה עדיין לא קיבלו עליהן החלטות.

הוא הדגיש כי המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן "מובילה את השיחות", ואמר כי המועצה נתנה "הנחיות הכרחיות" לעלי באגרי, מנהל המשא ומתן הראשי של איראן בווינה, וכי איראן "בהחלט חוצה את הקווים האדומים שלה ואילו מדינות המערב "לא נמתחות יותר מדיי".

דובר משרד החוץ האיראני לא הרחיב על הקווים האדומים. ג'וואד קרימי-קודוסי, חבר הוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט, הודיע ​​אתמול כי "שורטטו שלושה עשר קווים אדומים על ידי המועצה העליונה לביטחון לאומי עבור צוות המשא ומתן".

הדרישות החוזרות ונשנות של איראן לפעולה גדולה מצד המערב מגיעות כאשר מעצמות המערב הזהירו שוב ושוב את איראן בשבועות האחרונים כי נותר מעט זמן להסכם.

על פי דיווחים בתקשורת, איראן רוצה להסיר את כל הסנקציות שהוטלו עליה בעידן דונלד טראמפ, אך ארה"ב טוענת שאינה יכולה להסיר את הסנקציות שהוטלו על נושא זכויות אדם או "תמיכה איראנית בטרור". 

ממשלת איראן גם מבקשת ערבות מממשלת ארה"ב שלא תפרוש שוב מההסכם, אך גורמים ממשלתיים אמריקאים אומרים שהם לא יכולים לספק ערבות כזו.

איראן גם כינתה כמה דיווחים של סבא"א לפיהם איראן מעורבת בחשאי בארבעה אזורים הקשורים לפרוייקט הגרעין – "האשמות פוליטיות" ואומרת שיש לסגור את החקירה של סבא"א.

חוקרי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) זיהו ארבעה אתרים "חשודים" באיראן, אחד בטורקוזאבאד, פרבר של טהראן, ואחר באיספהאן, שניהם כנראה הוקמו ב-2003 ו-2004.

דובר משרד החוץ האיראני גם הבטיח כי נוסח ההסכם יפורסם אם יושג הסכם בווינה.

לדבריו, הנחותות מסוימות לפיהן יש לקבוע מועד אחרון לסיום השיחות על החייאת הסכם הגרעין היא "משחק משעמם" וכי ממשלות המערב צריכות לפעול ב"תום לב".

מהדי סעדתי, חבר פרלמנט מאזור בביל וחבר הוועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט, אמר גם כי ארה"ב היתה "צריכה נואשות" את החזרה להסכם הגרעין אך לא ברור מתי יסתיימו השיחות, וכי הם קבעו מועדים לסיום השיחות כדי להפעיל לחץ".

עלי באגרי, נציגה הבכיר של איראן בשיחות, חזר היום לווינה. לאחר שנסע לטהרן ב-25 במרץ כדי להתייעץ לגבי הסכם הגרעין .

סבב השיחות השמיני שמטרתו להחיות את ההסכם נמשך בווינה בהשתתפות נציגי איראן, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה, גרמניה ,האיחוד האירופי וארצות הברית. שליחי ארה"ב מעורבים בעקיפין בשיחות, ובכירים איראנים אומרים שהם לא מוכנים לנהל איתם משא ומתן ישיר.

המטרה הסופית של שיחות אלו היא לחזור לרוח הסכם הגרעין מיולי 2015 בין איראן למעצמות העולם, כלומר הסרת הסנקציות נגד איראן, לרבות סנקציות חשובות על תעשיית הנפט והיצוא בתמורה להגבלת הפעילות הגרעינית של טהראן והארכת הזמן הנדרש לייצור אורניום מועשר עבור ייצור נשק גרעיני.

קרדיט לתמונה: פארס