המסגד הורוד

המסגד שבתמונה אכן אמיתי, שמו: מסגד Dimaukom, ומטבע הדברים הוא ידוע גם בשם המסגד הורוד.
צבעו של המסגד תוכנן מראש להיות ורוד, כסמל לשלום ואהבה, ויש מי שאומרים שהפך לסמל של רב-תרבותיות בפיליפינים.

המסגד לפני שינוי הצביעה – בשני גוני ורוד:

המסגד נמצא בעיירה דאטו סעודי-אמפטואן, שעל שמה נקראת המועצה המקומית בה היא נמצאת, היא רשות מקומית קטנטנה (בסך הכל כ 32 אלף תושבים בשטח של טיפה מעל 60 קמ"ר)

בניית המסגד החלה בסוף דצמבר 2012, והייתה אמורה להסתיים באוקטובר 2013, לקראת חג הקורבן – עיד אל-אדחא, אבל נפתח רשמית למתפללים בסוף יוני 2014, יום לפני תחילת חודש הרמדאן.

אציין כי המסגד נבנה על שטח שנתרם ע"י חג’ Samsudin Dimaukom שהיה ראש העיר בזמנו, וגם מומן על ידו, כחלק מניסיונו של ראש העיר לשנות את התדמית של מחוז, ולכן הביא פועלי בניין נוצרים ממחוז Davao כדי להוות סמל לאחדות ואחווה בין-דתית.

אוסיף שמשפחת Dimaukom אמרו שלבחירת הצבע הורוד למסגד, לא היה קשר לכך שזה הצבע האהוב ראש העיר ועל Anida אשתו, שבמקרה גם הייתה סגנית ראש העיר, אלא רק כי זה צבע שמסמל לדעתם שלום ואהבה, אבל במקרה לקראת סיום בניית המסגד, גם המבנים של מתחם בניין הרשות המוניציפלית, הנמצא מעבר לכביש, כולל תחנת המשטרה נצבעו בורוד בוהק, ורחובות העיר קושטו בדגלים ורודים ועמודי תאורה ורודים, כל זה מבלי להזכיר את החולצות הורודות או ג’יפ ההאמר הורוד של ראש העיר, שהיה ידוע בכינוי “ראש העיר הורוד”.

בנוסף למילים יפות על אהבה ושלום, אחדות ואחווה, היה לראש העיר מניע נוסף לתרום את האדמה ולממן את הקמת המסגד המאוד בולט, והוא פשוט רצה להביא תיירים לבקר בעיר, אבל היות לא רבים רצו לבוא לבקר במחוז ששמו נקשר בקיצוניות אסלאמית וטרור, הוא החליט לנסות ליצור שינוי תדמית ולהפוך את המסגד למוקד למשיכת תיירים.

מאז סיום הבנייה, המסגד עבר שינוי בסכמת הצביעה, משני גווני ורוד, לצבע ורוד עמוק ובוהק, אבל חלק מהדברים אחרים שהיו צבועים בעיר בורוד בתקופת Samsudin Dimaukom כראש העיר, נצבעו מחדש בלבן ותכלת.

המסגד לאחר הצביעה מחדש לצבע ורוד בוהק:

מעט רקע
המועצה המקומית דאטו סעודי-אמפטואן, נמצאת במחוז Maguindanao שהוא למעשה אוטונומיה מוסלמית, ומהווה חלק מהאזור האוטונומי בנגסמורו (Bangsamoro) שבפיליפינים, אזור שהיה ועדיין מהווה מוקד לארגוני טרור אסלאמיים קיצונים ולתנועות שחרור אסלאמיות שדרשו עצמאות מהפיליפינים.

המילה דאטו מקורה בתואר פיליפיני שקדם להתפשטות האסלאם ולכיבוש הספרדי, ושניתן לראשי שבטים וריבונים מקומיים.
לאחר התפשטות האסלאם להקמת ממלכות מוסלמיות שבראשן עמדו סולטנים, התואר דאטו המשיך לשמש את ראשי השבטים והשליטים האזוריים שהיו מתחת לסולטאן.

התואר דאטו משמש גם כיום בחלק מהאזורים בפיליפינים, בעיקר באזורים המוסלמים, ובנוסף לתואר של ראשי שבטים ומנהיגים מקומיים, תמצאו את המילה גם כתחילת שמן של חלק מהרשויות המקומיות.

אי אפשר לסיים את סיפורו של המסגד הורוד הזה, מבלי לספר לכם על סופו של Samsudin Dimaukom שהיה ראש העיר שהקים את המסגד, ושהוגדר ע"י רודריגו דוטרטה, נשיא הפיליפינים, כאחד מראשי הערים שמעורבים בפלילים ושחיתות, כולל בסחר סמים, ובמסגרת המלחמה של דוטרטה בסוחרי הסמים, באוקטובר 2016, כאשר ראש העיר היה במחוז Cotabato השכן, פשיטת משטרה על המתחם בו היה בעיר Makilala, הפכה לקרב יריות, שבו נהרג ראש העיר עם עוד תשעה מהאנשים במתחם. (אוסיף שגם Anida אשתו הוגדרה ע"י הרשויות כסוחרת סמים)

מסגדים ורודים נוספים
זה אינו המסגד הורוד היחיד, וישנם ברחבי העולם המוסלמי מסגדים נוספים שהצבע הבולט בהם הוא הצבע הורוד, כולל המסגד המפורסם נאסיר אל-מולק (نصیرالملک) משיראז שבאיראן, שגם הוא ידוע בשם המסגד הורוד.

גם במלזיה ישנם מספר מסגדים ורודים, ובהם מסגד Putra בפוטרג'איה (Putrajaya) הבירה המנהלית של מלזיה, וגם המסגד הנמצא בחצר אוניברסיטת Universiti Malaysia Sabah, שבעיר קוטה קינבאלו (Kota Kinabalu) צבוע בורוד, וכך גם המסגד הישן בעיר Kuching

לסיום אזכיר את המסגד הגדול א-נור (An-Nur) שבאי Bintan במלזיה, שגם הוא כמובן בצבע ורוד.

חיפוש פשוט לשמות המסגדים, יאפשר לכם לראות תמונות רבות של המסגדים היפים האלה.

מבט אווירי של מתחם המסגד:

קרדיט לכל התמונות: רשתות חברתיות