אודות פרוייקט הבניה הענק במקדש השיעי בדמשק המטריד את הסונים בסוריה

סבב חדש של דיווחי חדשות שיעיות, גורם לחוסר נחת לסונים בסוריה

למי שלא עוקב אחרי הדיווחים בתקשורת הדתית השיעית, בפרסית וערבית, על בניית זריה חדשה (ضریح בפרסית = Zarih) למקדש השיעי המתחדש במסגד א-סיידה זיינב בדמשק, אספר לכם ששוב יוצאים פרסומים חדשים לאוויר העולם, והפעם על עוד התקדמות בבנייה, המתקרבת לשלבי סיום.

מה זה בכלל זריה?
המעטה החיצוני של החלק הפנימי של ציון קבר במקדש שיעי, שנבנה עם מסגרת עץ ומתכת, שמצופים בכיסויי עץ ונחושת (במקרים רבים מצופים זהב) וחיפויי עיטורים מזהב וכסף, וכן סורגי כסף, מעותרי זהב, אשר מותקנים על ציוני קברים של אימאמים, אימאמזאדה או קדושים דתיים אחרים (ראו כדוגמה את הזריה מעל קברו של ח’ומייני).

אז על מה בעצם מדווחים לנו?
העבודה על הזריה החדשה, החלה כבר באוקטובר 2020, ומתבצעת בידי האומנים, הנגרים, ומרקעי המתכות כישרוניים העובדים במחלקת ייצור הסבכות ודלתות המקדשים והמקומות הקדושים, של מקדש עבאס בן עלי, בכרבלא (العتبة العباسية)

אציין כי העבודה ניתנה לאותם אנשים מוכשרים שתכננו ובנו את את התקרה והכתר העליון שהותקנו במרץ 20 במקדש זיינב בדמשק, על מסגרת הזירה הישנה.

אחת לכמה זמן יוצאים דיווחים המספרים על שלב זה או אחר בהתקדמות הבנייה של חלקי המקדש, ובמילים ספורות מתארים כמה אחוזים הושלמו, ומראים למאמינים תמונות של חלקי המבנה השונים, הבנוי מסגרת נירוסטה בתחתית המבנה, שאליה מחוברות קורות עץ טיק בורמזי, רצפת ותקרת שני סוגי עצי אלון, אשור ואלון לבן, סבכת צינורות ומחברי כסף, פנלים וחיפויים עם ציפוי זהב 24 קראט.

מדי פעם יוצא נאדים אל-ע’ורבי (نديم الغرابي = Nadhem Al-Ghurabi) מנהל המחלקה, לראיון עיתונאי קצר לאחד מהעיתונים הדתיים, ומספר לקוראים על הבניה, על פסוקי הקוראן המרוקעים בכסף וזהב, ועל העבודה המקצועית של עובדיו.

מהדיווחים באוגוסט ש 50% מהעבודה הושלמה, התקדמנו ל 70% והחלו השלבים האחרונים בעבודה. על פי הדיווחים העבודות יושלמו בזמן, והזריה החדשה תותקן במקדש זיינב בדמשק, כבר בקיץ הקרוב.

File:Sayyid Ibrahim al-Mujab.png - Wikipedia

קרדיט לתמונה: ויקיפדיה

למה חדשות אלו מעוררות אי נוחות אצל הסונים בסוריה?
מאז שאסאד הכניס בדלת הראשית את האיראנים לסוריה, בניסיונו הנואש לשרוד את המלחמה במורדים הסורים, בדאעש, אל-קאעידה, וארגוני טרור ג’יהאדיסטים אחרים, וכל הגורמים האחרים שרצו להדיחו, האיראנים מצדם פתחו דלתות אחוריות להפיכת סוריה לחלק מהסהר השיעי.

כחלק מתהליך זה, הובאו אנשי המיליציות השיעיות לדמשק, באמתלה של הצלת המקדש מפני מי שרוצים להחריבו, וכמובן שופץ מתחם מסגד א-סיידה זיינב בדמשק, והפך למעוז שיעי, יחד עם סביבתו הקרובה והרחוקה.

כמובן שהאיראנים הפכו את מתחם המקדש לשלהם, והחלו להביא למקדש עולים לרגל, בין אם מדובר באנשי המיליציות השיעיות העיראקיות, האפגאניות והפקיסטניות, וכמובן אנשי חיזבאללה הלבנונים, ובין אם אלו היו תיירים מעיראק ומאיראן, שנכנסו לסוריה עם או בלי ידיעת והסכמת המשטר הסורי.

כבר שנים שישנם חיכוכים האוכלוסייה הסונית בשכונות שסביב המתחם, לבין אנשי המיליציות השיעיות שהובאו לשמור על המתחם, ועולי הרגל שזורמים למקום.
כשיש עלייה במספר השיעים המגיעים למתחם המקדש, ישנה גם עלייה בחיכוכים עם האזרחים הסורים.

לאחר הידיעות על כניסת העבודה של בניית הזריה החדשה לשלבים האחרונים, וההכנות להתקנת המבנה החדש בקיץ הקרוב, עולה החשש להתגברות משמעותית בזרם העולים לרגל, שיבואו לחזות בפלא הנוצץ החדש, ואתו עולה החשש של התושבים לגל נוסף של התנכלויות והתעללות מידי המבקרים.

לסיום אספר לכם שברשתות האיראניות, יש מי ששואלים מדוע איראן ממנת את כל השיפוצים והחלפת הזריה במתחם המקדש בדמשק, ויש גם מי שאומרים שאם כבר שופכים כסף רב על העבודות, מדוע לא מבצעים את העבודה באיראן, ובכך לעזור לפרנסת משפחות איראניות רבות.

למי שירצה לראות דיווחים ותמונות מרוכזים במקום אחד, במקום לחפש ברשת בעשרות אתרי חדשות, תוכלו לקרוא ולהתרשם מהתמונות באתר השייך למקדש עבאס בכרבלא, שמבצעים את העבודה.

File:ضریح-Zarih 01.jpg - Wikimedia Commons

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון          קרדיט לתמונה: ויקיפדיה