דו"ח בינלאומי : איראן ביצעה פשעי מלחמה בסוריה

בעוד המלחמה בסוריה מתקרבת לשנתה האחת עשרה בעוד מספר ימים, עדיין מאות פשעי מלחמה שבוצעו במהלך אותה תקופה לא נחקרו והעבריינים לא נענשו.     

עורכי דין לזכויות אדם הגישו בקשות לבית הדין הפלילי הבינלאומי לפתוח בחקירה ראשונית על תפקידה של איראן והמיליציות שלה בסוריה בביצוע פשעי מלחמה.

לפי המרכז האיראני לתיעוד זכויות אדם, גוף שבסיסו בארה"ב, ובשיתוף פעולה עם היידי דיקסטל, עורכת דין לזכויות אדם בבריטניה, הבקשה הגיעה לבית הדין הפלילי ביום רביעי.

פשעים וטרגדיות

Jisoo Nia, עורך דין בצוות המשפטי שהגיש את הבקשה וראש המרכז האיראני לתיעוד זכויות אדם, חשף כי למרות ההתערבות הגדולה של גורמים איראנים בענייני סוריה וביצוע פשעים, לא ניתנה תשומת לב רבה לאחריות המשפטית על מה שאיראן ביצעה במהלך אותה תקופה, כך פרסם העיתון הבריטי "הגרדיאן".

אלפי הרוגים, פצועים וחסרי בית

העיתון הוסיף כי איראן סיפקה תמיכה צבאית ואזרחית נרחבת להשגת מטרותיה, שהחשובה שבהן היא ההגנה על משטר אסד שם. השגת מטרה זו נעשתה על חשבון מאות אלפי אזרחים סורים הרוגים, פצועים ועקורים.

הבקשה הנ"ל כוללת גם מסמכים וראיות שהגישו פליטים סורים לפיהם כוחות איראנים, לרבות חיזבאללה הלבנוני, חטיבת פתימיון ומיליציית אבו אל-פאדל אל-עבאס, אילצו אותם לברוח מבתיהם יחד עם משפחותיהם תוך שהם מבצעים טיהור אוכלוסין בערים מסוימות מבלי לאפשר , מאוחר יותר, לתושבי אותו מקום לשוב לבתיהם.   

לאורך שנות המלחמה, דיווחים בינלאומיים אישרו כי מיליציות איראניות בסוריה השתתפו ישירות במלחמה להגנת המשטר שם מתחילתה.

עד שהגיעה לאחרונה הכרה רשמית בכך מצד מפקד בכוח קודס, זרוע פעילות החוץ של משמרות המהפכה האיראניים. לדבריו: "עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, המנהיג העליון זימן את מפקד כוח קודס, קאסם סלימאני, ומינה אותו להגן על ממשלתו של בשאר אל-אסד".

בדבריו הוא מאשר כי כניסתה של איראן למשבר הסורי הייתה הרבה לפני הופעת דאעש במקום, וכי טהרן השתמשה בדאעש רק כעילה להתערבותה הישירה בנעשה בסוריה.

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות