המורדים בגולן הסורי במאמץ עליון למנוע מעבר דאעש מדמשק לגבול ישראל

"צבא ח'אלד אבן אל-וליד" , המוכר גם כ-דאעש קונייטרה והפרוס בדרום הגולן הסורי ליד מפגש הגבולות ישראל-סוריה-ירדן , נטל יוזמה בימים האחרונים ופתח במתקפה חזקה ביותר נגד עמדות צבא סוריה החופשי באזורי העיירה אלשייח סעד  – al-Shaykh Saad וסביבותיו בואכה העיירה ג'לין.

בהסתערות הפתע הם הצליחו לכבוש כמעט את כל תא השטח אך כוחות המורדים התעשתו ופתחו במתקפת נגד והצליחו להחזיר לעצמם את השטחים שאבדו. אך הקרב,שהיה קשה ביותר, הסב ל-2 הצדדים אבדות כבדות בנפש. למעלה מ-50 לוחמים נהרגו משני הצדדים.

Members of “Khaled Army” in a battle to control al-Shaykh Saad town in western Daraa- April 2018 (Khaled Army)

מאז תחילת שנת 2018 נהרגו ל-2 הצדדים למעלה מ-100 לוחמים בקרבות ביניהם וזאת בנוסף למאות הרוגים שהיו להם במהלך השנה שעברה.

הסתערות הפתע עוררה שאלות בקרב הפיקוד העליון של כוחות המורדים לגבי המטרות שמאחורי ההתקפה ועיתויה.

לדעת צמרת פיקוד כוחות המורדים יש לכך רק הסבר אחד הגיוני: המתקפה קשורה למתקפות צבא סוריה על האזורים שבשליטת דאעש בשכונות שמדרום לדמשק .

בראיון לתקשורת אמר בכיר בצבא המורדים כי ג'ייש חאלד בן וליד התכוון להשתלט על כל אזור שייח אלסעד כדי לחבר את השטחים שבשליטתו עם שטחים שבשליטת צבא סוריה

ובכך לפתוח מסדרון להעברת לוחמי דאעש מאזור דמשק לדרום הגולן.

צבא סוריה מנהל כבר כמה ימים,בעזרת הרוסים , מו"מ עם דאעש להתפנות ממחנה ירמוק ושכונת אלקדם וחאג'ז אלאסואד מבלי להמשיך בקרב הגורם לכל האזור להפוך לתל חרבות. יש לציין כי דאעש עדיין שולט על כ-70 אחוז מהשטח שמדרום לדמשק.

הרוסים הציעו ללוחמי דאעש להתפנות לאן שהם רוצים ,או לדרום הגולן או למזרח סוריה,אך הצבא הסורי היה מעדיף שהם יגיעו לגולן כדי להגביר את פוטנציאל העימות ביניהם ובין ישראל באזור גבול הגולן הדרומי. חוסר יכולתם של הסורים להעביר את דאעש לקרבת גבול ישראל מסכל את כוונותיהם. המתקפה של דאעש מהימים האחרונים נועדה לנסות ולפתור בעייה זאת.

לג'ייש חאלד בן ואליד נהרגו מאות לוחמים במהלך השנים האחרונות ושורותיו התרוקנו והוא היה שמח לקבל את הכוחות מדרום דמשק.

ארגוני המורדים השולטים על רוב שטח מחוז קונייטרה והגולן הבינו כבר מזמן את פוטנציאל הסכנה שמתגבש ועושים הכל כדי לסכלו. הם לא מאפשרים,בכל מחיר, לכוחות דאעש ליצור מסדרון חילוץ לשטח שבשליטת הצבא הסורי.

צבא המורדים אף אמר כי אם דאעש יצליחו ליצור בסופו של יום את המסדרון הזה הם יתקפו את כוחות צבא סוריה באזור ויחדשו את הנתק בין שטחי דאעש לשטח הסורי.

מצגת: מפת המסדרון לדעש רמת הגולן

http://www.hermoni.co.il/image/users/142736/ftp/my_files/HTML5/MAIN/V53_Esri_3D_Map.html?NZIV/Demo/V5_Main_Index_Events_12,21

 

כתיבת תגובה