טענה: "חיזבאללה חושף את מערכי הנ"מ כדי להזהיר מתקיפה" ודעה אחרת

הפרשן הצבאי של אתר החדשות הישראלי- "וואלה ניוז" אמיר בוחבוט פרסם היום את המידע החשוב הבא:

אצבע בעין של ישראל: חיזבאללה חושף את מערכי הנ"מ כדי להזהיר מתקיפה
לפי גורמים באגף המבצעים בצה"ל, הפעלת המערכות בפומבי נועדה לאיים על כלי הטיס של חיל האוויר ולהעביר מסר לפיו המציאות בשמי לבנון השתנתה. לפי הערכות, פעילי חיזבאללה עברו השתלמויות והפעלה בסוריה, משם הבריחו את המערכות

ארגון חיזבאללה החל לחשוף בשטח את מערכי הנ"מ שברשותו אותם הצליח להבריח בשנים האחרונות מסוריה ואינו מקפיד על הסתרתן – כך לפי גורמים באגף המבצעים של המטה הכללי בצה"ל. בשיחות סגורות נאמר על ידי הגורמים כי הפעלת המערכות בגלוי ללא מאמץ הסתרה נועדה להתריס ולאיים על כלי הטיס של חיל האוויר הישראלי ולהעביר מסר כי מזכ"ל הארגון חסן נסראללה כי המציאות בשמי לבנון השתנתה.

השינוי הביטחוני במרחב הוביל לשינוי דפוסי הפעולה והזהירות של חיל האוויר בעת גיחות צילום ואיסוף מודיעין לא מונע אותם. מנגד פועלים צה"ל ומשרד הביטחון להתמודד עם השינויים בזירה הלבנונית באמצעות פיתוחים טכנולוגיים חדשים, דפוסי פעולה יצירתיים במטרה להמשיך ולשמר את העליונות של חיל האוויר הישראלי במרחב והיערכות לאפשרות שחיזבאללה ינסה להפיל מטוס מאויש או כלי טיס לא מאויש כבעבר.

גורמי ביטחון אמרו לאחרונה כי צה"ל לא יוותר על חופש הפעולה בשמי לבנון ומלאכת איסוף המודיעין כל עוד וחיזבאללה ואיראן בונים אתרי טרור ברחבי לבנון באופן שמאיימים את מדינת ישראל. עוד אמרו הגורמים כי למרות המצב הכלכלי והפוליטי הקשה בלבנון ממשיך חיזבאללה בבניין כוח צבאי כולל בתחום הדיוק שסובל מקשיים נוכח פרסומים זרים על תקיפות שמיוחסות לישראל אך הפרויקט לא נעצר.

אחרי שנים של איומים מצדו של נסראללה המציאות הביטחונית הידרדרה בשלבים. בתחילה היו פעילי חיזבאללה נועלים מכ"מים על מטוסי חיל האוויר, ולאחר מכן התרחשו שני אירועים חריגים בשמי לבנון. הראשון באוקטובר 2019 לאחר שמפעיל כלי טיס לא מאויש בחיל האוויר הישראלי זיהה שובל של טיל ששוגר לעברו אך לא פגע. מאוחר יותר העריכו גורמי צבא כי מטרת שיגור טיל הנ"מ נועד להרתיע ולא לפגוע. ומקרה שני בפברואר 2021 כשדובר צה"ל אישר כי זוהה ירי נ"מ משטח לבנון לעבר כלי טיס לא מאויש של חיל האוויר הישראלי. בשני המקרים סיים חיל האוויר את משימת האיסוף מעל שמי לבנון.

יודגש, כי חיזבאללה הצליח להבריח מסוריה בסיוע משטר אסד ואיראן לתחומי לבנון מערכות הגנה אוויריות תוצרת רוסיה מסוג SA-8 ,SA-17 ואחרות כדי לשבש את פעילות חיל האוויר וביום פקודה להפיל כלי טיס. הערכות הן שפעילי חיזבאללה עברו השתלמויות והפעלה על המערכות בשטחה של סוריה. המשטר האיראני רואה בלבנון מוצב קדמי נגד ישראל וחשיבותו של ארגון חיזבאללה עולה במיוחד כשקיים חיכוך בין איראן לארצות הברית ומדינות סוניות מהאזור וברקע מתנהל משא ומתו על פרויקט הגרעין.

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט – גיא א. הגיב לנאמר בכתבה כדלקמן:

זה ככה כבר הרבה זמן. חיל האוויר פועל תחת הנחת איום הגנ"א של הארגון מזה עשור ובעיקר בשנים האחרונות בהן יש מידע על מוטיבציה לגבות מחיר ולייצר אירוע של מארב למטוס/כטב"מ בשמי לבנון.

היו שתי ניסיונות כושלים כאלה בהפעלת נ"מ על כטב"מ (לא העזו לעשות את זה על מטוס מאוייש כי הם יודעים שזה יגרור תקיפה מיידית של המטוס על מקור השיגור. גם באירוע של התקיפה מול כטב"מ ,חיל האוויר השיב אש למבנה בו היה המשגר והשמיד אותו.
עיקר סוללות טילי הנ"מ הסוריות עברו למתחמי החיזבאללה בלבנון עוד בשנים שלפני 2012 ,רובם טילים מסוג סא-8 וסא-17 וגם כמה מערכות פנציר.

למיטב הבנתי יש "אחיזה" טובה על המערך ועל היכולות וזה לא מגביל את פעילות חיל האוויר אבל בהחלט מצריך קשב ותכנון לפני משימות.

במלחמה זה המערך הראשון שיחטוף אש ויושמד למרות שהוא עובד בתחכום עם מערכות אופטיות ולא עם מכ"מי גילוי ועקיבה.
לא מוכרת הטענה שחזבאללה חושף את הכלים, זה נוגד את עקרון החשאיות שלו וזה לא משנה אפילו ברמה של המבנה אלא עצם נוכחות משגר בכפר מסויים היא מידע שהם ממש מסתירים.

SA17

מערכת הבוק

SA8:

רכב SA-8 בולגרי

קרדיט לתמונות:  ויקיפדיה