פורד: אסד לא יעשה ויתורים מחשש שיישפט בפני בית דין בין לאומי

שגריר ארה"ב לשעבר בסוריה, ואחד המומחים הגדולים בעולם לענייני סוריה, רוברט פורד, אישר כי נשיא המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, לא יעשה ויתורים כי הוא חושש ממשפט בפני טריבונל בין לאומי, במיוחד לאחר המשפט בגרמניה של הקצין אנואר רסלאן – כך נכתב במאמר שכתב פורד ופורסם באתר האינטרנט של העיתון "אשרק אל אווסט".

"קל לברך על החלטת בית המשפט בעיר קובלנץ שבגרמניה, שמצא את אנואר רסלאן אחראי לעינויים, אונס ורצח מטעם ענף 251 של המודיעין הסורי בדמשק" – כותב השגריר פורד.

"כשהייתי שגריר בדמשק שמעתי מהסורים על בתי המעצר הרבים, ביניהם ענף 251. ידענו "תיאורטית" על ההתעללות באסירים, אבל לאחר שראיתי את התמונות של פרוייקט "קיסר", התחלתי להבין את מידת האכזריות הצרופה".

בית המשפט בקובלנץ הרשיע את הקולונל במודיעין הכללי הסורי במעורבות ב-27 מקרים של עינויים, אונס ורצח בענף 251. ראוי לציין שמומחה גרמני לזיהוי ראיות אמר לבית המשפט כי נראה כי 110 הקורבנות מתוך 6,786 ההרוגים בצילומי פרוייקט קיסר הם מסניף 251 בהתבסס בין השאר על המספר שנכתב על גופם.

ב-2022, אפילו נאמני הממשלה בדמשק אינם חולקים על האכזריות של המשטר וטוענים להגנת המשטר כי גם האופוזיציה ודאעש מתעללים בעצורים. עם זאת, היקף ההרג וההתעללות במרכזי המעצר של הממשלה עולה בהרבה על ההפרות שבוצעו על ידי האופוזיציה או דאעש.

אחת הבעיות בוויכוח בסוריה היא שהאופוזיציה ,לרוב ,גרועה באותה מידה, ואחראית באותה מידה לטרגדיה. משפט קובלנץ מזכיר לנו שהטרגדיה בסוריה היא, למעשה, בראש ובראשונה באחריות ממשלת סוריה.

הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם, מישל בצ'לט, שיבחה את החלטת בית המשפט ואמרה כי מדובר בצעד גדול לקראת עשיית צדק ופיצוי על ההפרות בסוריה.

אחד הקורבנות מחוץ לבית המשפט אמר לעיתון הבריטי "אינדיפנדנט" ב-13 בינואר כי החלטת בית המשפט אומרת לכל פוליטיקאי וקצין ביטחון בסוריה שמבצע התעללות כי "הוא לא יוכל להתחמק מהצדק, ויום אחד ישא באחריות".

"אין ספק שבשאר אל-אסד, האלוף חוסאם לוקה, מנהל המודיעין הכללי (וכך בין היתר סניף 251) וקציני ביטחון סורים אחרים שמעו בבירור את המסר הזה. הם גם מציינים שני צדדים נוספים של הנושא; ראשית, בית המשפט הגרמני קבע כי גם אם רוסלן עצמו לא השתתף בעצמו בעינויים ובאונס, הוא לא מנע מקציני ביטחון אחרים להתעלל באסירים, ולכן הוא נושא באחריות".

"ראינו את העיקרון הזה גם במשפטי נירנברג של פושעי מלחמה נאצים. אסד ומקורביו נושאים באחריות לפי עיקרון זה. דמשק גם ציינה כי עריקתו של רסלאן לא מנעה ממנו עונש של מאסר עולם".

"התגובה בתוך דמשק תהיה מאוד ברורה: כדי להימנע מנשיאת אחריות וממאסר, דמשק תדחה ויתורים או פשרה, כמו הסנקציות שדורש "חוק הקיסר" האמריקאי, כי מנהיגיה יחששו, יום אחד, יותר מהצדק. עלינו להיות כנים ולומר את האמת: קל להבין ולתמוך בהתעקשות על מיצוי הצדק עם הפושעים בסוריה, אבל ההתעקשות הזו הופכת כל פתרון מדיני למלחמה, לבלתי אפשרי. אסד ומקורביו לא ייכנעו ויקבלו משפטים כמו בקובלנץ".

"המשטר גם לא יוכלו להסגיר כמה מהקצינים בדרג הנמוך שלהם כדי שיעמדו לדין, כי הם יסתכנו במרד בתוך כוחות הביטחון שלהם. האפשרות היחידה של הממשלה היא להשתלט על שרידי סוריה ולהתחמק מהצדק".

"צוות זכויות האדם של האו"ם בירך על החלטת בית המשפט של קובלנץ, אבל אולי הצוות המדיני של האו"ם, בראשות גייר פדרסן, יבין שעבודתם כעת קשה מתמיד".

בשנת 1999 חנן נשיא אלג'יריה עבדלעזיז בוטפליקה כוחות ביטחון, קבוצות איסלאמיסטיות תומכות ואפילו קבוצות טרור שהיו אחראיות לזוועות במהלך מלחמת האזרחים שם. הוא הרחיב את חוק החנינה ב-2005.

קל לבקר את בוטפליקה כעת. טוענים נגדו כעת כי הוא יושב על הכיסא יותר מדי זמן. ארגוני זכויות אדם מערביים גם מתלוננים כי החנינה איפשרה לאחראים להפרות זכויות האדם במלחמת אלג'יריה להתחמק מהצדק.

והם צודקים. אבל עלינו גם להכיר בכך שהחנינה תרמה להקלת הלחימה באלג'יריה לאחר שנים של הרג ואלימות קיצונית. יש לציין כי צבא אלג'יריה השיג ניצחון צבאי במלחמה, אך לאחר מכן דרש חנינה כדי להגן על קציניו באופן חוקי.

כמובן, אי אפשר לדמיין שממשלת סוריה וכוחות הביטחון שלה יבטחו אי פעם בהצעת החסינות או יכבדו את החנינה.

אסד ועוזריו לעולם לא יפקידו את גורלם בהבטחות של אחרים, אפילו לא מצד נשיא רוסיה פוטין או המנהיג העליון חמינאי. במקום זאת, כוחות הביטחון מתנקשים בלוחמי אופוזיציה חמושים שהסכימו לפיוס, משום שכוחות הביטחון חוששים מעוד מהפכה ובסופו של דבר מהבאת לבתי משפט בין לאומיים. 

לבסוף, העקשנות והפחד של ממשלת סוריה מעניקים לנו את ההזדמנות לברוח מהבחירה הקשה: בין דרישה לצדק לכולם או קבלת הסדר מדיני במשא ומתן שחייב לכלול חנינה.

קרדיט: זייתון