סין עוקבת אחר מאמצים אמריקאים לחלץ את מטוס ה-F-35 מים סין הדרומי

הצי האמריקני פועל לחילוץ מטוס הקרב החמקן F-35, ממעמקי ים סין הדרומי, לאחר שהתרסק בעת נחיתה על נושאת המטוסים USS Carl Vinson השבוע.

לפי אנליסטים, תהליך חילוץ מטוס הקרב האמריקני, שהוא אחד המטוסים החדשים ביותר של צי האמריקני, הוא "מבצע מורכב, ובייג'ין עוקבת אחריו מקרוב", על פי דיווחים שפורסמו בתקשורת האמריקאית.

גורמים רשמיים בצי האמריקני אמרו כי מטוס הקרב שעלותו 100 מיליון דולר ניסה לנחות על נושאת מטוסים השוקלת יותר מ-100,000 טון, וצלל לים. כתוצאה מתאונה זאת נפצעו 7 אנשים, כולל הטייס.

הצי האמריקאי עומד בפני משימה קשה במיוחד בניסיון לחלץ את המטוס מקרקעית האוקיינוס.

דובר של הצי השביעי של ארה"ב אמר ל"ביזנס אינסיידר " כי הצי מארגן פעולות חילוץ למטוס שעבר תאונה מצערת, כדי להגן על "הטכנולוגיה האמריקאית" ולוודא ש"אף אחד אחר לא יכול לשים את ידו על מטוס זה. "

חיל הים לא חשף את מיקום התאונה בים סין הדרומי, בעוד בייג'ין טוענת כי "כל 1.3 מיליון הקילומטרים של המים שייכים לה", כך דיווחה רשת CNN .

קארל שוסטר, לשעבר מנהל המודיעין האמריקאי, אמר ל-CNN כי "סין תנסה לאתר את המטוס, באמצעות צוללות היכולות לפעול במעמקי הים".

הוא הוסיף כי "סין עשויה לדרוש זכויות על הצלה וחילוץ המטוס על סמך טענותיה הטריטוריאליות כי ים סין הדרומי הוא בבעלותה המלאה".

קולין קו, המתמחה במחקרים בינלאומיים, אמר ל-CNN כי "המבצע לחילוץ מטוס הקרב עלול להוות סיכונים פוליטיים ולהחריף את המתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון", וציין כי "סין אולי לא תהיה מוכנה לסוג כזה של מתיחות כעת".

הוא ציין כי "הסינים עשויים להישאר קרובים למקום החילוץ ולפקח על כל פעולה של ארצות הברית כדי לחלץ את המטוס שלה".

מומחה לענייני הגנה במכון הדסון, בריאן קלארק, אמר ל"Business Inside" כי "יש הזדמנות מצוינת לסינים, אם הם יוכלו לשים את ידם על מטוס ה-F-35, לעשות ,מה שהוא מכנה ,הנדסה לאחור, כדי לראות את היתרונות שלה."

הוא הסביר, "החשש הגדול ביותר הוא שאם הם ישימו את ידם על מטוס ממשי, זה יעזור להם לדעת איך להתמודד אתו, במיוחד לאור מאמצי בייג'ינג לפתח מטוס הקרב משלה ולהתחרות במטוסי הקרב האמריקאים".

שתי נושאות המטוסים האמריקאיות "Carl Vinson" ו-"USS Abraham Lincoln" וקבוצות כוחות המשימה שלהן החלו בתרגילים ביום ראשון בים סין הדרומי לאחר אימונים עם ספינת הצי היפני בים הפיליפיני בשבוע שעבר.

קרדיט:אלחליג'