חידוש: עדויות ניצולי שואה בטכנולוגיית מציאות מדומה במוזיאון אמריקאי

מבקרים במוזיאון ובמרכז החינוך לשואה במדינת אילינוי האמריקאית יוכלו לשמוע את "סיפורי הקורבנות" באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה, התוספת האחרונה של המוזיאון שהתמקדה ב"העברת קולות הניצולים" ישירות לעיני המבקרים החובשים את המשקפים החדשים.

למרכז הוסיפו שני סרטים המשתמשים בטכנולוגיה זו, שאחד מהם נקרא "הבטחה מקיימים" –  "A PROMISE KEPT", המגולל את סיפורה של הניצולה פריצי פריצל, שנכלאה ושועבדה במחנה הנאצי אושוויץ כשהייתה נערה, ועבדה כמנהלת המוזיאון עד למותה בשנה שעברה בגיל 91.

שם הסרט נובע מהבטחתה של פריצל לנשים שעזרו לה במחנה הריכוז, ואשר החליטו מאוחר יותר, שהיא תספר את סיפוריהן.

נכדה, סקוט פריצל, עזר לצלם את הסרט.

הסרט השני נקרא "אל תשכחו אותי" – "DON’T FORGET ME" והוא מנציח את החוויה של הניצול ג'ון ברנט, שהיה עצור בבתי הכלא של אושוויץ, מאוטהאוזן ואבנזי, ולקח את הכותרת שלו מדברי אביו של ברנט, אליו, באושוויץ, לפני שהם הופרדו לעבודה במחנות עבודת כפייה.

" תמיד הרגשתי שחשוב לא לשכוח, להיזכר", אומר ברנט, כיום בן 82 לאחר שפרש מעבודתו כרופא שיניים, כפי שאומרת חברת פאסט – "Fast Company".

"אם אתה נתקל באנשים שמכחישים את מה שקרה, חשוב לדעת איך לענות להם בעובדות, ולהוכיח ששישה מיליון יהודים נהרגו".

המופעים יתחילו ב-27 בינואר, והתוכנית לוקחת את הצופים לתחנות רכבת, למחנות ריכוז ולמקומות אחרים המעורבים בזוועות שנגרמו לניצולים נשוא הסרטים ולניצולים אחרים שנכלאו על ידי הנאצים.

הסרטים מאפשרים לצופים להזיז את ראשם כדי לחקור את האתרים השונים כפי שתוארו על ידי הניצולים, ולקבל מושג על צורתם והיקפם של האתרים באופן שקשה להעביר בווידאו רגיל.

"באופן כללי, הקהל מושפע מטכנולוגיות אלו בדרכים שלא יכלו היה לצפות להם", אומרת סוזן אברמס, מנכ"לית המוזיאון.

תהליך ההפקה ארך יותר משנתיים ודרש טכניקות מורכבות לעריכת הצילומים של הניצולים ,שבחלקם נעשה בעזרת רחפן תוך שילוב צילומים אחרים של אתרי השואה, כמו גם איורים ותמונות היסטוריות.

صحافة «الواقع الافتراضى» القارئ فى قلب الحدث - بوابة الأهرام

קרדיט לתמונה: באואבה אלאהראם