האומות המאוחדות: העולם עכשיו יותר גרוע ממה שהיה לפני 5 שנים

עם תחילת הקדנציה השנייה שלו כמזכ"ל האו"ם ביום חמישי, אנטוניו גוטרס אמר שהעולם גרוע מהרבה מובנים ממה שהיה לפני חמש שנים בגלל מגיפת ה-COVID-19, משבר האקלים והמתחים הגיאופוליטיים שהניעו סכסוכים בכל מקום.

אבל, בניגוד לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הוא מאמין שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה.

גוטרס הוסיף בראיון ל-Associated Press כי את הפנייה לשלום הוא פרסם ביומו הראשון בתפקיד באו"ם ב-1 בינואר 2017, וסדרי העדיפויות שלו בקדנציה הראשונה שלו, לנסות למנוע סכסוכים ,להתמודד עם אי השוויון בעולם, משבר ה-COVID-19 וההתחממות הגלובלית, לא השתנו…

גוטרס אמר, "למזכ"ל האו"ם אין סמכות… אולי יש לנו השפעה. אני יכול לשכנע. אני יכול לתווך, אבל אין לי סמכות".

לפני שהפך למזכ"ל האו"ם, אמר גוטרס שהוא ראה בעיני רוחו את התפקיד כ"מארגן, מתווך, בונה גשרים וצד ישר שיעזור למצוא פתרונות שיועילו לכל הנוגעים בדבר". אלו דברים שאני "חייב לעשות כל יום", הוסיף.

לדוגמה, המזכ"ל אמר השבוע כי שוחח עם שליח האיחוד האפריקאי אולוסגון אובסנג'ו, פעמיים עם נשיא קניה אוהורו קניאטה, ופעם אחת עם ראש ממשלת אתיופיה אבי אחמד, בניסיון לעצור את פעולות האיבה באתיופיה בין הממשלה לכוחות באזור טיגריי הנצור.

"אני מקווה שנהיה במצב שבו בקרוב ניתן יהיה לעצור את פעולות האיבה, ושם אני ממקד את עיקר המאמצים שלי", הוסיף גוטרס.

כדוגמה נוספת, אמר גוטרס שהוא גם עשה שיחת טלפון כדי לנסות לשכנע את מפקדי הצבא של מאלי, שדחו לאחרונה את הבחירות, המתוכננות לחודש הבא, עד לשנת  2026, לצמצם את לוח הזמנים. 

הוא הסביר כי שוחח עם השליט הצבאי של מאלי, הנשיא אסימי גואטה, שלושה נשיאים מהקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה המונה 15 מדינות (ECOWAS), ראש ממשלת אלג'יריה ומנהיג האיחוד האפריקאי על "כיצד לוודא כי במאלי, יש לוח  זמנים מקובל למעבר לממשלה אזרחית".

גוטרס  סבור כי הבחירות צריכות להתקיים תוך "פרק זמן קצר יחסית". 

"עשיתי את כל המאמצים שלי ביצירת התנאים לסיים את המחלוקת הזאת ולאפשר לקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה ולממשלת מאלי להגיע לפתרון באשר לדחיית הבחירות לפי לו"ז מקובל", אמר.

גוטרס הדגיש כי מועצת הביטחון של האו"ם, שבסמכותה לשמור על שלום וביטחון בינלאומיים, כולל על ידי הטלת סנקציות והוראה על פעולה צבאית, מפולגת, במיוחד חמש החברות הקבועות שלה עם זכות וטו. רוסיה וסין פועלות לעתים קרובות בניגוד לארה"ב, בריטניה וצרפת בנושאים מרכזיים, כולל יום חמישי בנושא סנקציות חדשות נגד צפון קוריאה.

בשאלת העדיפות של כל מדינה כעת – האם רוסיה, שריכזה 100,000 חיילים בגבול אוקראינה, תפלוש לרפובליקה הסובייטית לשעבר? – גוטרס אמר: "אני לא חושב שרוסיה תפלוש לאוקראינה, ואני מקווה שהאמונה שלי נכונה ."

Explained: António Guterres re-elected for second term; how is the UN  Secretary-General appointed? | Explained News,The Indian Express

קרדיט:אינדיאן אקספרס