עיתון: איראן מבקשת להיות מעצמה גרעינית ואינה מעוניינת בהסכם חדש

המגזין האמריקאי "National Interest" אמר כי איראן באמת מבקשת להפוך למעצמה גרעינית, כדי שתוכל להתעמת עם ארצות הברית, וכי היא אינה מעוניינת בשום הסכם חדש עם המעצמות הגדולות.

המגזין הזהיר, בדיווח ביום שישי, שהשגת המטרה הזו תסכן את האזור כולו ועלולה להוביל לקריסת האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני.

המגזין הוסיף: "סוף סוף חודש המשא ומתן בווינה על תכנית הגרעין האיראנית, אבל האמת היא שטהרן מתקדמת לקראת נשק גרעיני ויש לה עניין מועט בהשגת פריצת דרך דיפלומטית, בעוד ארה"ב עדיין מקווה להתקדם".

המגזין ציין כי איראן הגבירה בחודשים האחרונים את פעילותה הגרעינית מעבר למגבלות ההסכם, והגדילה את מצבור החומרים הגרעיניים והתשתית הבסיסית שלה לבניית פצצה.

הסכנה טמונה גם בעובדה שהאיראנים יכולים לשאוף להרחיב את מדיניות ה"הליכה על הסף" שלהם עם הסלמה גרעינית נוספת, והוסיפו: "למרות שטהראן יכולה להמשיך ולעורר פרובוקציות גרעיניות נוספות, יש עדיין הרבה שארצות הברית יכולה לעשות בחזית הסנקציות".

המגזין הפנה את תשומת הלב להצהרות האחרונות של המנהיג העליון עלי חמינאי, שבהן מתח ביקורת קשה על המערב, ותיאר אותם כ"אוייבים", שכן הוא גינה את בקשת ארצות הברית להמשך משא ומתן למרות שפרשה מהסכם הגרעין ב-2015.

המגזין אמר כי "שאיפותיה של איראן להחזיק בנשק גרעיני  יהוו סכנה חמורה לבת בריתה מספר אחת של אמריקה באזור, ישראל, בנוסף למזרח התיכון בכללותו, ואולי לארה"ב עצמה."

והוסיף, "זה גם יסמן את תחילת קריסת האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני על כל המשתמע מכך. יש לציין שהשאיפות הגרעיניות של איראן הן חלק בלתי נפרד מאסטרטגיה אנטי-אמריקאית גדולה יותר".

לפי המגזין, יש אינדיקציות לכך שממשלו של הנשיא ג'ו ביידן רוצה להאשים את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שפרישתו מהסכם הגרעין סיפקה לאיראן תירוץ לשפר את יכולות הנשק הגרעיני שלה.

אם תוכנית הגרעין של איראן תמשיך להאיץ, ארצות הברית תהיה חייבת לנקוט צעדים נוספים כדי להגביל את המגזרים המניבים הכנסות של איראן".

קרדיט : אלסיאסי