מבזקי חדשות ליום 8-1-2022 . מתעדכן

*- עוד דרמה במשפחת המלוכה הירדנית
אתמול פורסם צו מלכותי בירדן ולפיו הנסיך ראשד בן אלחסן, בן דודו של המלך עבדאללה הועבר מתפקידו. עד לפרסום הצו, הנסיך ראשד שימש כמפקד הכוח המיוחד של המשטרה שאחראי בין השאר על אבטחת האח"מים בירדן. הסיבה לסיום תפקידו של הנסיך לא נמסרה. הוא הוצא לגמלאות למרות שהוא בן 42 בלבד.

הצעד המפתיע הזה מעורר שאלות לגבי ההתרחשויות במשפחת המלוכה הירדנית. זה מצטרף לתהיות הקיימות מזה זמן, מה עלה בגורלו של הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך שהואשם על ידו בשנה שעברה בניסיון הפיכה. חמזה נעלם מהעין הציבורית ושמועות שהוגלה לקנדה הוכחשו השבוע.

*- אפילו הדרכון הטורקי מגויס להצלת הלירה
נראה שהיאוש בצמרת הטורקית ממצב הלירה גובר מיום ליום. ביום חמישי הכריזה הממשלה על שלושה צעדים חדשים שיאפשרו לזרים לקבל דרכון טורקי. המשותף לכל הצעדים החדשים האלה הוא שזר המעוניין יזרים דולרים לבנק המרכזי בטורקיה.

ואלה הצעדים החדשים שיאפשרו לזרים קבלת דרכון טורקי:
1. הפקדת 500 אלף דולר בבנק טורקי
2. השקעת 500 אלף דולר במשק הטורקי
3. מכירת המט"ח שברשות המבקש ישירות לבנק המרכזי (הסכום ייקבע על ידי הבנק).

*- כשא-סיסי מחליט להרוס שכונה בקהיר…
תושבי "השכונה השישית" ברובע נסר שבקהיר זועמים ומודאגים. זה קורה אחרי שקיבלו הודעה מהשלטונות כי השכונה מיועדת להריסה. מדובר באחת השכונות הידועות והטובות ביותר במצרים שבה משתכנים בני המעמד הבינוני.

השלטונות מבטיחים פיצוי לתושבים ובעלי העסקים, אך הם מעדיפים להישאר. מה הסיבה להחלטה להרוס מהיום להיום למעלה מ-4500 בתים ועסקים? השלטונות טוענים כי מדובר בשכונה ישנה שהבתים בה בני 70 שנה. התושבים טוענים כי הסיפור הוא לגמרי אחר. המיקום האידיאלי של השכונה ועליית מחירי הקרקעות בה קרצו לראשי הצבא והם החליטו להקים בה מגדלי נדל"ן יוקרתיים שמחיר כל דירה בהם יגיע למיליוני לירות מצריות….

*- ככה מחברים בין כדורגל לאנרגיה ירוקה
"מסדר" חברת האנרגיה הירוקה של ממשלת אבו דאבי הודיעה היום כי היא הופכת לשותפה הרשמית של מועדון הכדורגל האנגלי מנצ'סטר סיטי, שנמצא אף הוא בבעלות האמירות מאז 2008. מדובר בהתפתחות חדשה בעסקי הספורט כשחברת ענק בתחום האנרגיה הירוקה נכנסת לאחד המועדונים המפורסמים בעולם. עד כה, חברות האנרגיה המסורתיות שלטו בתחום זה כמו למשל גזפרום הרוסית.

מסדר הכריזה כי השותפות החדשה תסייע בהעלאת המודעות לנושא הקיימות והאנרגיה הירוקה בעולם בזכות הפופולריות הגואה של מנצ'סטר סיטי.

מסדר היא חברת ענק עם נוכחות ב-40 מדינות שונות באמצעות פרויקטי אנרגיה ירוקה. עד סוף העשור היא מתכננת להגדיל את כושר הייצור של הפרויקטים שלה ל-50 ג'יגהואט.

*- כך ממשיך הנפט לזרום מאיראן
למרות הסנקציות שהוחמרו מאז 2018, איראן ממשיכה לייצא מוצרי נפט. לפי עדויות שנאספו מעובדים בתעשיית הספנות במפרץ (בעיקר ממדינות אסיה), פעילות ההברחה היא מאמץ משותף של הזרוע הימית של משמרות המהפכה וחברות ספנות ממדינות המפרץ, בעיקר כאלה הרשומות בדובאי.

לפי העדויות, הספינות משייטות לשטח בין המים הטריטוריאליים של איראן והאמירויות ואז מכבות את מערכות המעקב האלקטרוני שלהן. מכאן מתחיל תהליך העמסה של הנפט האיראני באמצעות סירות קטנות המגיעות מאיראן. תהליך זה יכול להימשך בין ארבעה לחמישה ימים. המניע של חברות הספנות הוא כמובן כלכלי מובהק נוכח הרווח הגדול שהן קוצרות מהסחר הזה.

*- זה מה שעשה נאום נסראללה ללירה הלבנונית :
הלירה הלבנונית ירדה לשפל של כל הזמנים: 30,000 ל-1 דולר בשוק השחור. הירידה הזו מגיעה אחרי נאום שנתן מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ובו השמיע עמדה תקיפה כנגד סעודיה והאשים אותה ב"טרור". הנאום הזה גרר תגובות חריפות כנגדו מתוך לבנון וחשש להעמקת המשבר הפנימי. בינתיים נראה כי קלושים הסיכויים שממשלת לבנון תתכנס מתישהו בקרוב עקב הסכסוך בין מרכיביה.

במצב הדברים הנוכחי על רקע השיתוק הממשלתי, היעדר הסכם עם קרן המטבע, חוסר התקדמות במו"מ על שדות הגז עם ישראל ועוד שורה של בעיות (התפשטות האומיקרון למשל), פרשנים שם לא שוללים המשך קריסת הלירה בשבועות הקרובים.

*- צמיחה מרשימה למשק הפלסטיני?
אתמול הכריז ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה כי המשק הפלסטיני רשם בשנה שעברה צמיחה מרשימה של 6.7%. לכאורה, סיבה לחגיגה אך גם תמיהה כיצד הושגה צמיחה שכזו עם כל הבעיות הפיננסיות שעימן מתמודדת הרשות. ובכן הנתון שהביא אשתייה צריך להילקח בקונטקסט הנכון. בשנת 2019 השנה האחרונה לפני הקורונה צמח המשק הפלסטיני בכ-3% בלבד. בשנת 2020 רשם המשק הפלסטיני צמיחה שלילית של למעלה מ-11.5%. כלומר בסוף שנת 2021 המשק הפלסטיני לא הגיע לרמתו בשנת 2019.

אם הפלסטינים חושבים שהשנה הבאה תהיה שנת מפנה בתסריט שבו המגפה תיחלש הם צפויים להתאכזב. כדי שהמשק הפלסטיני יבריא הם צריכים לפתור את בעיית השחיתות, הפילוג והמגזר הציבורי המנופח. הרשות מעסיקה למעלה מ-300 אלף עובדים שהמשכורות שלהם מהוות כשליש מתקציבה של הרשות. למזלם של הפלסטינים, השוק הישראלי בצמיחה, זמין ומאפשר להם להתפרנס.

*- עצור?? הרשת של "מלך הסמים" ממשיכה לפעול
בכווית טוענים בעקבות סיכול ניסיון להברחת סמים למדינה לאחרונה שהוא נעשה על ידי הרשת המופעלת על ידי חסן דקו הלבנוני. אז מיהו האיש? הוא סורי בשנות ה-40 לחייו שקיבל אזרחות לבנונית. דקו החל דרכו כסוחר פשוט אך במשך השנים בנה אימפריה בזכות הברחות בגבול סוריה – לבנון. מאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה ביסס את פעילותו בעיקר בהברחת הסמים וכונה "מלך הקפטגון."

במשך השנים קשר קשרים הדוקים עם בכירים פוליטיים וביטחוניים בלבנון. הוא מעולם לא הסתיר את נטייתו לחיזבאללה ואף צולם לא פעם במדים של ארגון הטרור השיעי. הוא נחשב לפיכך מוגן ממעצר בזכות קשריו.

עם זאת, בשנה שעברה לאחר גילוי ניסיון הברחת סמים לסעודיה, הודיעו השלטונות בביירות על מעצרו של דקו. מאז הועלו ספקות אם הוא אכן עצור ובאילו תנאים. מה שבטוח שהרשת שבנה דקו במהלך השנים ממשיכה להפיץ סמים בכל המזרח התיכון ומעבר לכך.

*- שיא בתעלה
אוסמה רביע, יו"ר רשות תעלת סואץ, הכריז היום כי התעלה רשמה הכנסות שיא בשנת 2021. לפי הנתונים, ההכנסות הסתכמו בכ-6.3 מיליארד דולר לעומת 5.6 מיליארד דולר בשנת 2020. בסך הכול, עברו בתעלה בשנה שעברה 20,694 כלי שיט לעומת 18,830 שנה קודם לכן. אחת הסיבות לעלייה בהכנסות היא ייקור דמי המעבר בכ-6%.

תעלת סואץ היא אחד מארבעה מקורות הכנסת המט"ח החשובים במצרים ביחד עם תיירות, ייצוא גז ונפט וכן העברות מעובדים בחו"ל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין      קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות