יצוא חקלאי כסימפטום לכשלון משטר האייתוללות

מתרחבת בעיית ייצוא פירות וירקות מאיראן.
בחודש האחרון מספר מדינות עצרו כניסת תוצרת חקלאית מאיראן לשווקים המקומיים, מסיבות של אי עמידה בתקני בריאות הציבור, בנושא רעלים, ושאריות חומרי הדברה אסורים, או בכמות גדולה מהמותר,
ומסתמן שעוד שווקי ייצוא עומדים בסכנה ועוד תוצרת חקלאית עומדת להיות מופנית לשווקים מקומיים.

בין היתר מדובר ברוסיה, טורקיה, הודו, אוזבקיסטן, שכבר עצרו משלוחים של עשרות אלפי טונות של מגוון פירות וירקות, כולל לימונים, מנדרינות, קיווי, ענבים, רימונים, פלפלים, תפוחי אדמה.

חלק מהמשלוחים הוחזרו לאיראן, כגון חלק ממשלוחי הקיווי להודו, או תפוחי אדמה לאוזבקיסטן, וחלק הושמד במדינות היעד.
טורקמניסטן עומדת להצטרף לרשימה המתארכת, והודיעה שתעצור ייבוא של תפוחי אדמה מאיראן.

בהמשך לעצירת משלוח קיווי איראני להודו לפני כשבועיים, החלו השבוע מגדלי התפוחים בקשמיר ובהימאצ'ל פרדש, לדרוש ממשרד החקלאות ההודי, לעצור גם את יבוא התפוחים מאיראן, היות ובלא מעט מקרים, התגלו במשלוחי קיווי ותפוחים מאיראן מזיקים כגון כנימה בשם Aspidiotus Nerii, וכנימה אדומה בשם Aonidiella aurantii.

אציין כי רק לאחרונה החלו שוב משלוחי פירות וירקות בדרך הים מאיראן להודו, ומשלוחים רבים נעשים ביבשה דרך אפגניסטאן, גם משלוחים לרוסיה, ומדינות מרכז אסיה היא יבשתית ברובה, ונעשית (וגם חלק מהמשלוחים לטורקיה) דרך ארמניה וגאורגיה, ותנועת משאיות הנושאות תוצרת איראנית, עמדה לאחרונה במרכז המתיחות בין איראן לגאורגיה.

חששות מקומיים בנושא תוצרת חקלאית מקומית
בזמן האחרון יש מי שמביאים דאגה גלוייה, בעיתונים וברשתות החברתיות באיראן, מהחזרת פירות וירקות שיוצאו למדינות אחרות ,שנאסרה כניסתם למדינות היעד, עקב אי עמידה בתקני בריאות הציבור והימצאות רעלים מחומרי הדברה ודשנים, ותוהים מדוע משטר האייתוללות שולח את מה שנפסל במדינות זרות, לצריכה מקומית בשווקים באיראן…

אזרחים מודאגים שואלים: האם בטוח לצרוך פירות וירקות? והשאלה לא עוצרת רק בתפוחי אדמה או בקיווי שהוחזרו לאיראן, או פלפלים שהיצוא שלהם לרוסיה נעצר.

החששות האלו מתווספים לטענות החקלאים על דשנים וחומרי הדברה לא תקניים / מזויפים, שנמכרים להם ע”י משווקים מורשים וחברות בבעלות המשטר ושלוחותיו, כפי שכבר הזכרתי בעבר, במאמר על גידול פיסטוקים באיראן, ועכשיו החקלאים מודאגים שמדינות נוספות אסרו ייבוא תוצרת איראנית.

המשטר מבין שיש כאן בעיה שאי אפשר להתעלם ממנה, ושולח שורה של בעלי תפקידים, להתראיין בכלי התקשורת, ולנסות להרגיע את אזרחי איראן, שעוד יש ביכולתם לקנות פירות וירקות… ומסתבר שגם בקרב הדוברים השונים, לא כולם מעבירים את אותו המסר, וקשה לומר שהדברים ממש הרגיעו את העם.

שאהפור עלאי מוגדאם (شاهپور علایی‌ مقدم = Shahpour Alaei Moghadam) סגן שר החקלאות, וראש הארגון הלאומי להגנת הצומח, אמר שבכלל ייצוא התוצרת החקלאית האיראנית עלה, ועמד מאז תחילת השנה על 4.5 מיליון טון, והוסיף שלו היה ניהול כושל על הפיקוח ובדיקות למזהמים ושאריות חומרי הדברה על פירות וירקות, זה היה צריך להתבטא בחלק ניכר מסך התוצרת, דבר שלטענתו לא קרה.

מוג'טבה שאדלו (مجتبی شادلو = Mojtaba Shadloo) ראש איגוד החקלאים של מחוז טהראן, וסגן נשיא איגוד החקלאים הארצי, אמר: שפסילת התוצרת החקלאית ברוסיה והודו, נובעת מהסטדנרטים במדינות אלו, והאדון הנכבד קווה זרגראן (کاوه زرگران = Kaveh Zargaran) יו"ר ועדת ענף החקלאות במחוז טהראן, הוסיף שרוסיה אוכפת חוקים ותקנות קפדניים בנושא מזהמים, בכניסת תוצרת חקלאית למדינה.

איתאללה שקורי (عطاءالله شکوری = Ataullah Shakouri) מנהל המעבדה לבקרת איכות של מינהל המזון והתרופות של אוניברסיטת שהיד בהשתי למדעי הרפואה, אמר שרוסיה שינתה את החוקים והתקנות, בנושא רעלים ושאריות חומרי הדברה, ובתקנות החדשות ישנם חומרים שרומות זיהום שלא נחשבים כבעייתיים או אסורים במדינות אחרות…

הוסיף שקורי ואמר שמאז 2014 איראן החלה בניהול תוכנית ניטור כ 200 רעלים, מתכות כבדות ומזהמים לתוצרת חקלאית, כגון מלפפונים, עגבניות, תפוחי עץ, בננות, מלונים, אבטיחים, תותים, בצל, תפוחי אדמה, ועוד.

לדברי שקורי אם בתחילת תוכנית הניטור, המצב באיראן לא היה טוב, ונמצאו זיהומים רבים, כיום "התנאים באיראן טובים מאוד", אבל מיד הוסיף ואמר שלמרות השיפור במצב, "המצב באיראן עוד רחוק מהסטנדרטים הבין לאומיים” וכן אמר שיש מקרים בהם נמצא זיהום וערכים לא תקינים בתוצרת.

אחד הדברים המעניינים שאמר שקורי, שלא ממש מרגיעים את האיראנים המודאגים, היה שעל אף שלאיראן ישנה תקינה בסטנדרטים בין לאומיים, יש באיראן בעיית יישום של אותם סטנדרטים, ויש מחסור בפיקוח…

דברים אלו מצטרפים לדברי זאביהוללה עזאמי (ذبیح‌الله اعظمی = Zabihollah Azami), חבר מועצת המנהלים של הוועדה החקלאית של המג'לס, שאמר ביום שני השבוע, כי התוצרת החקלאית באיראן אינה בריאה, והוסיף תחזית קודרת: "החזרת תוצרת חקלאית איראנית ממדינות שונות תחזור על עצמה בעתיד הקרוב", והוסיף שהתוצרת שהוחזרה לאחרונה, פשוט לא עומדת בסטנדרטים הנדרשים, וציין לדוגמה את תפוחי האדמה שהוחזרו מטורקמניסטן, עקב תכולת חנקות גבוהה מהמותר.

אציין שדבריו של עזאמי, הם בניגוד לסיפור הרשמי, שבו נאמר שהחזרת תפוחי האדמה נעשתה עקב כמות גדולה מהתקן של אדמה שנשארה צמודה על קליפת תפוחי האדמה… ואוסיף שגם חבר המג’לס, בעל דוקטורט בחקלאות, וחבר סגל באוניברסיטת ג’ירופט (جیرفت = Jiroft) צריך להיות די אמיץ, כדי לומר דברים כאלו נגד הקו הרשמי.

איך יסתיים הסיפור?
אומר את האמת, שאין לי מושג איך יסתיים הסיפור, אפשר לשער שהחששות לגבי זיהום אפשרי בתוצרת החקלאית המשווקת באיראן, לא ממש הוסרו בעקבות הקמפיין התקשורתי של המשטר.
אני מניח שאזרחי איראן שעדיין יכולים להרשות לעצמם לקנות פירות וירקות, יישארו מודאגים, וחלקם אולי יהססו לפני שיביאו לביתם תוצרת חקלאית מהשווקים.

הרשתות האיראניות עדיין רוחשות ובוחשות, ניכר שהאיראנים לא ממש מאמינים לדוברים המנסים להרגיעם, ויש מי שלועגים לדברי חלק מהדוברים השונים, ואחרים אומרים שלא מספיק שאין להם מים בברזים, ואין להם גז לחימום, ואין להם חשמל בשקעים, עכשיו הם מפחדים לשים ירקות ופירות על השולחן…
ואם חשבתם שהפניית עשרות אלפי טונות, של תוצרת חקלאית משווקי הייצוא, לשוק המקומי, תוזיל את מחירי הירקות והפירות, אומר שאפשר להניח שזה לא ממש יקרה, ואציין שמחירי התשומות לחקלאים התייקרו השנה בצורה תלולה, ולדברי ארגוני החקלאים באיראן, מחירי הדשנים עלו בין פי 4 לפי 7, דבר המייקר את עלויות הייצור באופן ניכר.

התייקרות העלויות לחקלאים מתווספת לפערי התיווך הגבוהים, שלטענת ארגוני החקלאים, במקרה הטוב החקלאי מרוויח 5-10 אחוז ממחיר התוצרת הנמכרת לסיטונאים, שהם עיקר הסיבה למחירים היקרים לצרכנים, והסיטונאים הם אלו שמקפיצים את המחירים בעשרות אחוזים, מבלי לעשות כל עבודה יצרנית, ובעלי החנויות קונים מהסיטונאים את הסחורה במחיר גבוה, וגם להם הייתה השנה התייקרות משמעותית של העלויות, כגון שכר דירה לחנויות שהתייקר בערים הגדולות בעשרות אחזים.

לסיכום אומר שאזרחי איראן, הנאנקים תחת עולו של משטר מושחת וכושל, ימשיכו להיות מודאגים, וכל עוד הם לא יחליפו את המשטר הרקוב שהורס כל חלקה טובה במדינה בעלת עבר מפואר ועתיד מפוקפק, האייתוללות ושלוחיהם, ימשיכו לדכא את העם, ולגזול מהאזרחים את הסיכוי לעתיד טוב יותר.

ליבי עם אזרחי איראן האומללים.

Agricultural, foodstuff exports bring Iran $5.8b of revenues in a year - Tehran Times

קרדיט: אביעד- ערוץ מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונה: טהרן טיימס