תעלומה סביב סיבות עזיבתו הבהולה של שגריר איראן בתימן

גורם סעודי בכיר הודיע ​​כי שגריר איראן בתימן עזב את הבירה צנעא בשבת במטוס עיראקי, שהסעודים אפשרו לו לנחות ולהמריא משדה התעופה בעיר שבשליטת המורדים החות'ים.

עזיבתו של שגריר איראן, המדינה היחידה שמכירה ותומכת בממשלת החות'ים, באה לבקשת המורדים ובנסיבות מסתוריות, שכן הסיבות מאחורי רצונם של החות'ים לעזיבת השגריר לא היו ברורות.

"הוא עזב במטוס עיראקי ואולי נמצא כעת בבגדד", אמר הבכיר לסוכנות הידיעות הצרפתית, והוסיף כי הסכמתה של ריאד לאפשר את יציאתו הגיעה לאחר תיווך עיראקי ועומאני בין המורדים לסעודים.

בטהרן, בצנעא ובבגדד לא נמסרו תגובות או הערות בנושא עזיבתו של השגריר.

באוקטובר 2020 הודיעה איראן על הגעתו של שגרירה לצנעא, מבלי להסביר את תאריך הגעתו בפועל או כיצד זה קרה, בידיעה ששדה התעופה בבירת תימן סגור לטיסות, כאשר הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה מטילה סגר מלא על המרחב האווירי של תימן.

ביום שישי דיווח העיתון האמריקאי, "וול סטריט ג'ורנל", כי בקשת החות'ים מסעודיה לאפשר לשגריר איראן, חסן ארלו, לעזוב, מעידה על קיומו של "סכסוך סמוי" בין המיליציה לטהראן.

גורמים אזוריים צוטטו כאומרים כי השגריר הפך ל"בעיה פוליטית המהווה נטל על החות'ים, לאור השפעתו הרבה בתימן, מה שמחזק את התפיסה שהחות'ים  לא נשארים ללא תגובה נגד איראן (בנושאים שלהם)".

מקור רשמי בנמל התעופה הבינלאומי בצנעא אמר לסוכנות אנאדולו  הטורקית כי איירלו "עזב את נמל התעופה באמצעות מטוס פינוי רפואי עיראקי".

הוא הוסיף, מבלי לציין את שמו, כי "השגריר האיראני יועבר לעיר בצרה בעיראק", ללא פרטים על מצבו הבריאותי או מידע אחר.

מצדם , כלי תקשורת בתימן דיווחו כי איירלו הועבר באמצעות מטוס פינוי רפואי, באישור הקואליציה הערבית, לאחר שמצבו הבריאותי "הדרדר באופן משמעותי".

המזרחן הישראל דורון פסקין פרסם בערוץ הטלגרם שלו כדלקמן:

התפתחות מעניינת בתימן היכולה להעיד על היחלשות השפעתה של איראן
האם ישנם בקיעים בברית בין טהראן למיליציה החות'ית שהשתלטה על חלקים נרחבים מתימן? לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", החות'ים מבקשים לגרש את השגריר האיראני בצנעא, חסן ארלו (בתמונה👆). כדי שזה יקרה החות'ים מבקשים אישור מסעודיה שתסיר את איסור הטיסות מעל תימן באופן חד פעמי ותאפשר את הטיסה לטהראן.

לא מדובר בעניין של מה בכך, "השגריר" האיראני הוא בכיר במשמרות המהפכה שהוברח לתימן בשנה שעברה ונחשב לנציג הבכיר ביותר של המשטר האיראני בתימן. הסיבה לרצון של החות'ים לסלק את ארלו מתחומה של תימן לא ברור מספיק אך מעיד ככל הנראה על הרצון לצמצם את השפעת האייתולות על הנעשה במדינה אחרי שבע שנים של קרבות עקובים מדם.

מאז 2014, המדינה הענייה עדה למלחמה עקובה מדם בין המורדים לכוחות הנאמנים לממשלתו של הנשיא המוכר עבד רבו מנצור האדי. המלחמה הסלימה עם התערבותה של קואליציה צבאית בראשות סעודיה שחשה לתמוך בממשלה ב-2015.

اخبار اليمن السفير الإيراني لدى الحوثيين يغادر صنعاء بطائرة إخلاء طبي