בכירים אמריקאים לשעבר: בלי להפחיד את איראן לא נגיע להסכם גרעין חדש

קבוצה של בכירים אמריקאים לשעבר דחקה בנשיא ג'ו ביידן לארגן תרגילים צבאיים ברמה גבוהה או אמצעים אחרים להפצת פחד ולחץ על איראן, לאחר סיום הסבב השביעי של המשא ומתן הגרעיני.

בהצהרה משותפת שפרסם מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, בכירים לשעבר סמכו ידם על הגישה הדיפלומטית, אך ציינו כי איראן ממשיכה להגביר את העשרת האורניום תוך הפרה של הסכם הגרעין 2015, אשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נסוג ממנה ב- 2018 .

הם הדגישו את החשיבות ש"ממשל ביידן ינקוט בצעדים שיובילו את איראן להאמין שהמשך התנהגותה הנוכחית ודחיית החלטה דיפלומטית סבירה יסכן את כל התשתית הגרעינית שלה, ארכיטקטורה שנבנתה בקפידה בשלושת העשורים האחרונים".

הם ציינו כי צעדים אלו "עשויים לכלול ארגון תרגילים צבאיים ברמה גבוהה על ידי פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, בתיאום עם בעלי ברית ושותפים, תוך שהם מדמים התקפות על מטרות איראניות".

הם קראו לספק לבעלי בריתה של וושינגטון, כמו גם למתקנים ונכסים אמריקאים באזור, יכולות הגנה משופרות כדי להתמודד עם כל צעדי תגמול שטהרן עשויה ליישם.

בין החותמים על ההצהרה היו שר ההגנה האמריקני לשעבר ליאון פנטה, הגנרל בדימוס דיוויד פטראוס ותת-מזכירת ההגנה לשעבר מישל פלורנוי.

בהצהרתם, הם ציינו שהם לא דוחקים בממשל ביידן לאיים ב"שינוי משטר", ואמרו, "אין מדובר בהפניית עוינות נגד העם האיראני. במקום זאת, אנו דוחקים בממשלת ארצות הברית לספק תמיכה הומניטרית, כולל חיסוני קורונה וסיוע רפואי אחר".

"מבלי לשכנע את איראן שהיא תסבול מהשלכות קשות אם היא תישאר במסלולה הנוכחי, אין סיבה לקוות שהדיפלומטיה תצליח", אמרו.

"כדי שהמאמצים הדיפלומטיים שלנו יצליחו לפתור את המשבר הזה, אנו מאמינים שיש צורך לגרום לאיראן לחשוש שהמהלך הגרעיני הנוכחי שלה יוביל לשימוש בכוח נגדה על ידי ארצות הברית", הוסיפו. 

على الرغم من انتشار الـ"كورونا" بين الجنود والضبّاط: جيش الاحتلال سيجري  مناورةً كبيرةً للاستعداد للمواجهة على عدّة جبهاتٍ في آنٍ واحدٍ ضدّ إيران  وسوريّة وحزب الله - رأي اليوم

קרדיט לתמונה: ראי אליום

"אנחנו לקראת סוף הדרך"

מנהלי המשא ומתן האירופים עם מקביליהם מאיראן, סין ורוסיה סיימו את סבב המשא ומתן השביעי לאחר מספר ימים של שיחות אינטנסיביות, ולא קבעו תאריך למושב הבא, שהם מקווים שיתקיים לפני סוף השנה.

ביום שישי, בעת שעזבו את וינה, דיברו אנשי צוות המשא ומתן בנושא הגרעין האיראני על התקדמות קלה במשא ומתן שמטרתו להחיות את הסכם הגרעין עם טהראן, והדגישו במקביל את הצורך לחדש את השיחות הללו בהקדם האפשרי כדי למנוע את כישלונם.

דיפלומטים בכירים מצרפת, גרמניה ובריטניה אמרו כי "היתה התקדמות מסוימת ברמה הטכנית ב-24 השעות האחרונות" בשיחות שקיימו בווינה במטרה להציל את הסכם הגרעין מ-2015 בין איראן למעצמות גדולות. אבל הם הזהירו, "אנחנו הולכים במהירות לסוף הדרך במשא ומתן הזה". 

לדבריהם, ראש משלחת המשא ומתן האיראנית, עלי בקרי, הביע רצון לחזור לטהראן, שזה למעשה סוג של השעיית השיחות מסיבה שאינה מוגדרת כ-"מאכזבת". 

הדיפלומטים הדגישו כי כל שאר השותפים "מוכנים להמשיך בשיחות" וקראו לאיראנים "לחדש במהירות" ולהאיץ את קצבם.

בהתייחס למהלך השיחות אמר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, "הם לא הולכים טוב במובן זה שעדיין לא מצאנו דרך חזרה להסכם הגרעין". 

"אנחנו משלמים את החשבונות על ההחלטה הקטסטרופלית לעזוב את ההסכם ב-2018", הוסיף וציין כי הסכם הגרעין קבע "תקרה" על תכנית הגרעין של איראן.

אבל בנאום בפני המועצה ליחסי חוץ בוושינגטון, אמר סאליבן כי בשיחות הושגו "קצת התקדמות" בימים האחרונים. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ציין כי ארצו מתאמת עם שלוש מדינות אירופה המשתתפות בהסכם הגרעין, כלומר בריטניה, צרפת וגרמניה, ועם סין ורוסיה. 

פקיד אמריקני בכיר אמר שהסבב האחרון של המשא ומתן בווינה היה "טוב יותר ממה שהיה יכול להיות" ו"גרוע ממה שהיה צריך להיות". 

הבכיר, שלא הסכים להזדהות, הדגיש כי צריכה להיות "האצה גדולה" בקצב המשא ומתן, והדגיש כי מנהלי המשא ומתן האמריקאים מוכנים לחזור לווינה לפני השנה החדשה.

"אם ייקח כל כך הרבה זמן להסכים על סדר יום משותף, תארו לעצמכם כמה זמן ייקח לפתור את הסוגיות שעל סדר היום", אמר. 

"אין לנו חודשים קדימה, אלא שבועות", אמר מתאם האיחוד האירופי אנריקה מורה לכתבים מחוץ לארמון קובורג בבירת אוסטריה, שם נערכו השיחות. "אני לא יכול להכריז עדיין על תאריך רשמי" לחידוש המשא ומתן, הוסיף.