מתרבים החיסולים של קצינים בכירים באזורי החוף הסורי

מתרבות ההתנקשויות בחיי קצינים בכירים בחוף הסורי: מאבק על השפעה או סילוק חשבונות?

קצב החיסולים של קצינים בכירים באזורי החוף הסורי עלה מדרגה במהלך החודשיים האחרונים, על רקע אי בהירות וסודיות רבה לגבי זהות העומדים מאחורי החיסולים הללו.

לפני מספר ימים, אתרי תקשורת תומכי משטר בסוריה התאבלו על שני קצינים, אחד מהם בדרגת אל"מ, שנהרגו במחוזות לטקיה וטרטוס בנסיבות מסתוריות.

מקורות יודעי דבר אמרו לטלוויזיה הסורית כי אזרחים מצאו את גופת בסאם רשו – بسام رشو (בן 49), שהיא סגן ראש האגודה החקלאית בנפת לטקיה וקצין בדימוס, לאחר שנרצח על ידי אחד מתושבי העיר שלו, מסיבות לא ידועות וככל הנראה ההתנקשות בחייו התרחש בעיירה ברבשאבו – برابشبو  באזור הכפרי של לטקיה.

אתרים אחרים גם ספדו לקולונל ( אל"מ) בשורות המשטר שנקרא "עבדול-מג'יד סולימאן חאבוס" (58 שנים), שכונה "אבו ע'פאר", שמת בנסיבות מסתוריות, בכפר חמאם ואסל באזור בניאס, באזור הכפרי של מחוז טרטוס.

קולונל סולימאן האבוס_0.jpg

בינתיים, רשת חדשות בלטקיה דיווחה כי הקצין בדרגת תת-אלוף אקטאם אל-חוסיין מת כתוצאה מ"סיבוכי המחלה" והוא בן הכפר סינדיאנה עין חפאד, באזור סאפיטה שבמרחב טרטוס, בעוד מקורות אמרו שהמח"ט מת כתוצאה מירי על ידי חמושים לא מזוהים באזור הכפרי של טרטוס והוא כלל לא היה חולה.

תת-אלוף אל-חוסיין הוא מפקד חטיבה הסער 2 של גייס 5, הנתמכת ישירות על ידי רוסיה.

באותה תקופה, נאמני המשטר התאבלו על תת אלוף בדיביזית המשמר הרפובליקאי , רג'ב מוהאנה, ששימש כמפקד שדה באחת החזיתות באזורי חאלב, דמשק וע'וטה, והוא מהאזור הכפרי של מחוז לטקיה.

תת-אלוף רגאב מוהאנה.jpg

אתרים אחרים הנאמנים למשטר התאבלו גם על אל"מ עלי סלמאן עלי אל-מינחל מהכפר אל-ג'וביבת אל-גרבייאת, ליד ג'בל.

באותו הקשר, אתרים אחרים מאזור החוף ביכו לפני מספר ימים על מותו של אלוף-משנה "סער ע'סאן סביחי", שמוצאו מהעיירה "חמיימים" באזור הכפרי של העיר ג'בל, וציינו כי סיבת מותו היא נגיף הקורונה. .

thumbnail_קולונל סער Sebihi.jpg

במהלך השנים האחרונות, לטקיה במיוחד הייתה עדה להתנקשות בחייהם של דמויות וקצינים בכירים, ובראשם מפקד כוחות ההגנה הלאומיים בלטקיה, הילאל אל-אסד, מבני דודיו של בשאר אל-אסד, בנסיבות מסתוריות.

 לטקיה הייתה עדה גם להריגתו של תת-אלוף עלי חמיד מכלוף, מנהל מועדון הקצינים בלטקיה, המקורב לבן דודו של נשיא המשטר, רמי מכלוף.

ביולי האחרון נהרג תא"ל ,מהצנחנים, חסן מחמוד חסן ,בעת ​​שחזר מדיר א-זור לכפר שלו קרדחה וגם הוא נרצח בנסיבות מסתוריות.

מהן הסיבות להתנקשות?

על הסיבות להסלמה בחיסולי בכירים אמר אבו יוסף ג'בלווי, פעיל תקשורת בלטקיה, לרשת סוריה טי וי: רוב אלה שהספידו אותם לאחרונה בחוף הסורי נהרגו בנסיבות דומות. חלקם נהרגו בתאונות דרכים קטלניות וחלק כתוצאה מירי שלמרבה הפלא עוררו  שאלות ותהיות רבות באשר לגורמים לכך ."

הפעיל הוסיף כי קיימת סודיות רבה מצד המשטר ודגש על כך שהמוות נבע מסיבות של מחלה, בעוד שאתרים מקומיים רבים דיווחו כי באשר למות חלק מהקציניםים לא ידוע לחלוטין נסיבות הריגתם..

הפעיל סבור שמה שקורה הוא סדרה מתמשכת של חיסולים שהמשטר מבקש להיפטר מהם, ולחלק מהקצינים ההרוגים הייתה השפעה רבה באזור החוף, בעיקר תת אלוף אקטאם אל-חוסיין, שהיה אחראי על גיוס הצעירים ,לשורות גייס 5, מאזורי החוף.

ג'בלווי לא שלל כי חיסולים אלו היו חלק מסכסוך רחב בתוך שורות המשטר, חלקם נאמנים לאיראן ואחרים לרוסיה.

רוסיה שולטת במצב

הקצין העריק מכוחות המשטר, טייסר ע'זאל, אמר בראיון לסוריה טי וי כי החיסולים של קציני משטר בולטים לא הוגבלו רק לחוף, אלא השפיעו גם על מקומות אחרים.

הקצין, שמוצאו מלטקיה, ציין כי גם רוסיה וגם איראן מבקשות לשלוט במבנה "הצבא הסורי" ולהדיר קצינים ומפקדים שאינם משתפים פעולה עמם, וזו הסיבה הראשונה לחיסולים שאנו עדים.

הוא הוסיף כי הסכסוך מתרכז כיום בין דיוויזיה 4 הנתמכת על ידי איראן, בראשות אחיו של נשיא המשטר, האלוף מאהר אל-אסד, לבין גייס 5, הנתמך על ידי רוסיה יחד עם כמה חטיבות נוספות.

ציפיות לעלייה במספר ההתנקשויות

הקצין העריק מעריך שהסכסוך הזה יתעצם בחודשים הקרובים ושתדירות החיסולים תסלים בשני הצדדים.

מנגד, גורם בעיר ג'בל (שהעדיף שלא להופיע בשמו מסיבות ביטחוניות) העריך שההתנקשויות הללו הן מאבק כוחות בין רוסיה לאיראן, וייחס את הסיבה לסגירת חשבונות בין שירותי הביטחון לבין אנשים בעלי השפעה בתחום בזיזת רכוש הנפקדים ובתחום ההברחות של סחורות וסמים.

בראיון שלו ל-Suria TV ציין המקור כי אחיזתו של המשטר פחתה מאוד בשנים האחרונות, והחוף נמצא כיום בשליטתם של מנהיגי מיליציות ומפקדי שירותי הביטחון הפועלים למימוש האינטרסים שלהם והעושים עסקאות בינם לבין עצמם ומתחלקים ברווחים, והוסיף כי ההתנקשויות הללו באות בהקשר של מעשי הפשע הרבים שהתפשטו לאחרונה בכל אזורי החוף.

اغتيالات تشمل ضباطا بارزين في الساحل السوري.. صراع نفوذ أم تصفية حسابات؟

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות