המסרים והמטרות הישראליות בתקיפת מכולה בנמל לטקיה

מקורות מתוך נמל לטקיה אישרו לטלוויזיה הסורית כי התקיפה הישראלית  על הנמל עם עלות השחר היום, שלישי, כוונה למשלוח נשק איראני שהגיע לנמל והוחבא בין מוצרי מזון באמצעות ספינה מסחרית שהניפה את דגל פנמה. 

המקורות ציינו כי המשלוח הותקף מיד כשהגיע למגרש המכולות בנמל והושמד כליל, וציינו כי שלושה עובדים נפצעו.

פינוי נמל

המקורות גם ציינו כי נמל לטקיה נסגר לחלוטין וכל המעגנים הימיים והיבשתיים נסגרו , וכל העובדים האזרחיים והצבאיים קיבלו הודעה על השעיית העבודה בנמל לתקופה של 3 ימים.

המקורות ציינו כי המשלוח הורכב מחלקי טילים ותחמושת שסוגם לא ידוע, אך הפיצוץ של הקונטיינר גרם לשריפה גדולה שגרמה נזק רב לנמל.

עוד ציינו כי לאחר ההפצצה הישראלית על הנמל הוכרזה כוננות בקרב שירותי המודיעין של המשטר בעיר, והעובדים התבקשו לעזוב את הנמל במהירות.

תמונות שדווחו על ידי כלי התקשורת של המשטר הראו מכולות בוערות ומוצרי מזון שכתובים עליהם בשפה האיראנית.

ההפצצה הישראלית על נמל לטקיה נחשבת לראשונה מסוגה, שכן רוב התקיפות הקודמות היו על אתרים צבאיים ומשלוחים באזורים ובמעברי גבול יבשתיים, ורובם התרכזו בדמשק וסביבתה ובאזור המזרחי הסמוך לגבול עיראק. .

מה שמדהים הוא שהנמל ממוקם דרומית-מערבית לעיר לטקיה, כ-20 קילומטרים משדה התעופה והבסיס הרוסי חמימים .

מ"ערוץ 13" הישראלי נמסר כי מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי הפציצו הלילה (שלישי) מתחם מכולות בנמל לטקיה בצפון מערב המדינה, מה שהוביל למספר מכולות לעלות באֵשׁ.

הערוץ הסביר כי מהדיווחים עולה כי המכולות הכילו אמצעי לחימה מתקדמים שהגיעו מאיראן ויועדו למיליצית "חיזבאללה" הלבנונית, ולא היו דיווחים על נפגעים בתקיפה.

הנהלת נמל לטקיה מפוקחת ע"י החברה הכללית לנמל לטקיה , מוסד כלכלי המסונף למשרד התחבורה בממשלת המשטר. במהלך השנים האחרונות ביקשה איראן שוב ושוב להשתלט על הנמל, אך היא עמדה בפני דחייה רוסית וישראלית. .

מסרים באמצעות טילים

בנוגע להודעות הישראליות מההפצצה, הקצין העריק מכוחות המשטר ומלטקיה, טייסר ר'זל, אמר כי התקיפה האחרונה היא שינוי מסוכן של מהלך התקיפות הישראליות, שכן היא כוונה לאזור שנחשב כנמצא תחת השפעה רוסית. וניתן לומר שישראל שלחה דרכה מסר לרוסים, לא לאיראנים, שאין לנו קווים אדומים בסוריה אם זה מתנגש עם המטרות שלנו.

בראיון שלו ל-Syria TV מאשר ע'זאל כי הנמל משמש כבר שנים להברחת סחורות וסמים שמשפחות אסד והמקורבים להן מפעילות בלטקיה, והנמל מהווה מקור מרכזי לייצוא סמים המיוצרים בסוריה. והוסיף כי נראה שאיראן ניסתה להשתמש הפעם בנמל להעברת נשק, תוך ניצול נוכחות בסיס חמיימים בקרבת מקום תוך הערכה שעניין זה עשוי להפריע לביצוע התקיפות הישראליות.

איראן משתמשת במתקנים אזרחיים כדי להימנע מתקיפות אוויריות

הקצין העריק סקר מספר תקיפות קודמות בהן ניסתה איראן להשתמש במתקנים אזרחיים כדי להימנע מתקיפות ישראליות, כמו שדה התעופה בדמשק ושיירות של משאיות להובלת ירקות ופירות, וציין כי התקיפה האחרונה מאשרת כי ישראל חדרה (מודיעינית) באופן משמעותי לשורות המיליציות האיראניות וכוחות המשטר.

העיתונאי בסאם יוסף, בן לטקיה, אמר מצדו לטלוויזיה הסורית כי חלק מנמל לטקיה מנוהל על ידי דיוויזיה 4 הנאמנה לאיראן ופועלת להברחת סחורות ונשק למיליצית "חיזבאללה", ומה שהותקף היום עם עלות השחר היה בעיקר כלי נשק וציוד שהיו בדרכם אליו.

הוא הוסיף כי ההפצצה נשאה מסרים צבאיים שהוחלפו בין איראן לישראל, וציין כי אדמת סוריה הפכה כבר לפני שנים לשדה קרב בין שני הצדדים, וסוריה כלל לא מודאגת מהעניין.

בנוגע לעמדה הרוסית לנוכח תקיפה זו, שקרתה במרחק קילומטרים ספורים בלבד מבסיס חמיימים, אמר יוסף כי לא יעלה על הדעת שאין תיאום רוסי-ישראלי במרחב האווירי, וכי הוא מעריך שהרוסים מבקשים להחליש את האיראנים, אך חדירתה הגדולה וקיומן של חלופות לטהרן מונעים זאת.

הוא הוסיף, "התקיפה אינה נושאת מסרים לרוסיה, אלא להיפך משרתת את האינטרסים שלה באזור המסוים הזה, ואין זה שולל שיש בה כבר תיאום מודיעיני רוסי-ישראלי".

נמל לטקיה נחשב לנמל הים הגדול ביותר בסוריה, הן מבחינת הארסנל הצבאי, הפעילות והגודל שהוא תופס בחופי סוריה, הוא מורכב מ-23 רציפי עגינה וכולל רציף לתיקון אניות צבא.

מוקדם יותר דיווחו ישראלים כי איראן מבקשת לחתום על הסכם עם המשטר, שבאמצעותו היא מנסה להקים בסיס צבאי בנמל לטקיה שבחופי סוריה.

נתיב הספינה האיראנית שהובילה את המטען שהותקף

לפני מספר ימים פרסם חשבון טוויטר בשם (Bosphorus Observer) תמונות שלדבריו הן של ספינת משא המניפה את דגל איראן  ושמה – Artabaz במצרי הבוספורוס שבטורקיה. האנייה הגיעה מהים השחור בדרכה מבנדר עבאס ולטקיה לקונסטנטה ברומניה, לאחר שהוטלו סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי על מתן שירותים לוגיסטיים למשרד ההגנה ולכוחות המזוינים האירניים.

לפי מקורות גלויים, התקיפה הישראלית כוונה למכולות שהובאו על ידי האונייה ארטבאז, שהגיעה לנמל לטקיה ב-26 לחודש שעבר והפליגה משם יומיים לאחר מכן. הספינה הגיעה מכיוון הים השחור, וזאת אינה בפעם הראשונה שהיא עשה את המסלול הזה.

מהם המסרים הישראליים מהפצצת נמל לטקיה ומה הם כוונו?