עסקי אוויר: מטוס בלי מנוע, שעושה רעש

ידיעות חדשות על חדשות ישנות
שוב מתפרסמות ידיעות העוסקות בעסקת רכש מאה מטוסי  Su-75  רוסיים,  אין ביכולתי לומר לכם מדוע שוב עולות הידיעות האלו, כי אם לא התנהל בחודשים האחרונים מו"מ חשאי ובו סוכמו בימים האחרונים פרטי העסקה, הרי שאלו חדשות ישנות.
מעניין יהיה לראות תאימות זמנים בין פרסומי עבר, על עסקאות אמל"ח צפויות בין האיראנים לרוסים, להתפתחויות גיאופוליטיות באזור, ולסבבי שיחות קודמים בנושא הגרעין האיראני, או להודעות של מדינות האזור על חתימת עסקאות אמל”ח, לא עשיתי טבלה השוואתית כזו, ואשמח לו יהיה מי שירים את הכפפה.
ראו לדוגמה את הידיעות מהימים האחרונים על שיחות הגרעין מול איראן, שהתפזרו בסוף שבוע שעבר, או את הידיעות על עסקה של איחוד האמירויות הערביות לרכש 80 מטוסי רפאל מהצרפתים, והידיעות על הביקור הצפוי מחר – יום שני, באיראן, של תחנון בן מוחמד אל נהיאן, היועץ לביטחון לאומי של האמירויות.

מעט רקע
למרות הסנקציות האמריקאיות הנוגעות לסחר ולמכירת נשק לאיראן, כבר זמן רב יש דיבורים על שהאיראנים מעוניינים לקנות מטוסים מרוסיה, ובין היתר דובר בשנים האחרונות שאיראן מביעה עניין לקנות ובשנים האחרונות ,Ka-52 ו Mi-28N וכן דובר על רכש מסוקים ,MiG-35 ו ,Su-30, Su-35  גם מטוסי מטוסי Su-57 הצטרפו לרשימה .
זה שנים שהאיראנים מדברים עם הרוסים (בדרגים גבוהים, כולל שרי הגנה איראנים) על רכש אמל"ח,,טנקי T14-Armata וגם טנקי טי-90,  T-90 ,Pantsir-S1 ו S-400 ובנוסף למטוסים, מדברים על מערכות הגנ"א כגון ,Pantsir-S1 ו S-400   ובחלק מהידיעות במהלך השנים, מוזכר שהאיראנים רוצים לסגור עסקאות הכוללות הקמת פסי ייצור
לאמל"ח, לפלטפורמות ומכלולים באיראן.
כמו כן במהלך השנים האחרונות, דובר מדי פעם גם על רכש מטוסים מתוצרת סין, במקום או בנוסף למטוסים רוסיים.
אזכיר שהמטוס החדש רק נחשף ב 19 ביולי, וימים ספורים לאחר מכן, כבר היו מי שידעו לספר שהאיראנים מרוסיה, וכן היו מי שידעו לספר בהמשך, שרוסיה כפי הנראה לא  מעוניינים לקנות מאה מטוסי Su-75 תמכור מטוסים אלו לאיראן.
אזכיר גם שב 18 באוקטובר 2020 , הסתיימו כל המגבלות בנוגע לסחר נשק עם איראן (יבוא וייצוא) לפי החלטה 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם, כך שמעבר לסנקציות האמריקאיות, אין מגבלות מטעם האו"ם, לאיראן למכור נשק או לייבא נשק, ושלמרות מאמצי האמריקאים להאריך את אמברגו הנשק על איראן, התנגדות רוסית וסינית, מנעה את החלת הארכת המגבלות המתבקשת (אציין שצרפת, בריטניה וגרמניה, נמנעו…).

מעט על המטוס
הרוסים מכוונים את מכירות המטוס לשווקי הייצוא, ובנוסף להייפ התקשורתי שנוהל היטב מאז חשיפת המטוס, היה גל פרסומים שמדינות מאסיה, אפריקה, ודרום אמריקה, וכמובן גם מהמזרח התיכון, הביעו עניין בקניית המטוס החדש,

מטוס Su-75 , לטענת הרוסים, זה מטוס חמקן מדור חמישי, שאמור לשאת מטען במשקל של עד כ 7,400 ק"ג, לטווח של כ 3,000 ק"מ, וגם להיות בעל יכולת שיוט במהירות על קולית, וכן תמרון זריז, בין היתר בזכות הנעה ווקטורית, ושאמור להיות התשובה הרוסית ל F35 .
זה המקום לציין שהמטוס נמצא בשלבי הפיתוח, ועדיין לא טס טיסת בכורה, שמתוכננת למועד כלשהו . בשנת 2023 , ותחילת מסירות של המטוסים הראשונים לחיל האויר הרוסי, מתוכננת ל 2026-2027 .
תג המחיר עליו מדברים הרוסים, שעומד על 25 עד 30 מיליון דולר למטוס, שזה מחיר שנחשב כזול (מאוד) במיוחד למטוס שאמור להיות מטוס חמקן מתקדם, ובהתחשב בטענות הרוסים לגבי תכונות ויכולות המטוס שבפיתוח, ולמרות שאני לא כלכלן, או מומחה לתעופה, ולא מהנדס אווירונאוטיקה, אבל לא יכול שלא לתהות על המחיר הזול של המטוס המדובר.

אמנם חלק מהפיתוח מסתמך על ה Su-57  , ופיתוח המתבסס על פתרונות מדעיים והנדסיים, שהושגו בפיתוח מטוס קודם, ושימוש במכלולים שפותחו עבור ה Su-57 , על פי פרסומים שונים, המטוס החדש (יעשה שימוש בחלק ממערכות תא הטייס ומערכות אחרות( אכן אמור להוזיל את עלויות הפיתוח, וגם
מבחינה חיצונית אם מביטים בשני המטוסים, רואים קווי דמיון.

אין לי מושג מה יהיה תג המחיר של המטוס, לכשיגיע בסופו של דבר לפס הייצור, וסביר להניח שהמחיר יושפע גם מכמות ההזמנות בפועל, ועיסוק תקשורתי במטוס החדש, כולל על הזמנה צפויה של מדינה זו או אחרת, לא יזיק לקידום המכירות הרוסי.

מה שבטוח, שהרוסים מדברים על מטוס זול יחסית למטוסים רוסיים מתקדמים אחרים, כדוגמת ה-Su-57   שמחירו נאמד בכ-100 מיליון דולר, או במטוס Su-35s שמחירו עומד על כ 83-85 מיליון דולר, גם אם לי לא ברור איך מגיעים לתג מחיר של 30 מיליון דולר, כשמדובר במטוס מתקדם מדור חמישי.

BILAL MASOOD(BiLAL Artist) auf Twitter: "#SU75 #su-75 #checkmate-#Russian-#Russia -#stealth #fighter #aircraft--#Sukhoi design bureau-new Fine #detailed #cutaway #drawing-this type of #SU75 #checkmate #cutaway #drawing is not available on internet and ...
מילה לסיום
נחכה בסבלנות ונראה מה בסופו של דבר, יקנו האיראנים מהרוסים, מהסינים או מדינות אחרות.
צריך לזכור שבמצב הנוכחי, איראן לא ממש יכולה לשלם מיליארדים על עסקאות נשק, גם אם המוכר לא ממש מתרגש מהסנקציות האמריקאיות, ואם תחתם עסקה בעתיד הקרוב, מעניין יהיה לראות את תנאי התשלום, והאם כולו או חלקו, יהיו כתשלום באמצעות משאבי הטבע של איראן.
בעקבות הסכמי רכש איראני לאמל"ח חדש ומתקדם, לא פחות מעניין יהיה לראות מה יצא מפסי התעשיות הצבאיות האיראניות,שיוצג "כפיתוחים עצמאיים" של איראן (ויראה כהעתק של אמל"ח שנרכש).

Su-75 Stealth Checkmate Fighter: Mass Production to Begin in 2025 - 19FortyFive

קרדיט: אביעד- ערוץ מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות