דיווח: המוסד גייס 10 מדענים איראנים לפוצץ את מתקן הגרעין ב-"נתנז"

ה-British Jewish Chronicle חשף כי שירות ביון החוץ הישראלי (המוסד) גייס צוות של מדעני גרעין איראניים לפוצץ את מתקן הגרעין האיראני "נתנז" באפריל האחרון.

העיתון דיווח היום, יום חמישי, כי המוסד היה בקשר עם כעשרה מדענים איראנים, שגויסו במטרה לבצע מבצע חשאי לפיצוץ אולם הצנטריפוגות במתקן הגרעין "נתנז" של איראן באפריל האחרון. .

הדיווח של העיתון הצביע על כך שהמדענים הסכימו לפוצץ את האולם התת-קרקעי A1000, בעוד שהם מאמינים שהם עובדים עבור גוף בינלאומי.

עוד דווח כי חלק מחומרי הנפץ הדרושים למבצע הוברח למתקן "נתנז" על ידי מזל"ט ונאספו בחשאי על ידי מדענים.

בעוד חומרים אחרים הוברחו למתקן בתוך קופסאות אוכל של משאית הקייטרינג, ההרס שבא בעקבות הפיצוץ הוביל לכאוס בדרגים הפוליטיים והמנהיגותיים הגבוהים ביותר באיראן.

לפי הדיווח, התהליך הביא להשמדת 90% מהצנטריפוגות במפעל הגרעיני, ועיכוב ההתקדמות לקראת פצצה גרעינית בתשעה חודשים.

ב -11 באפריל הודיעה איראן כי במתקן העשרת האורניום "נתנז" במרכז איראן היתה "תאונה", מבלי לגרום לנפגעים  או לזיהום רדיואקטיבי.

ישראל מצידה אימצה את הגירסא האיראנית , ודיווחים בתקשורת הישראלית הודו כי המוסד עומד מאחורי ההפצצה, במקביל לתחילת המשא ומתן הגרעיני בין איראן למעצמות הגדולות בווינה להחייאת הסכם הגרעין.

מתקן נתנז, הממוקם 250 קילומטרים דרומית לבירה טהראן, הוא המתקן הגדול ביותר להעשרת אורניום שנבנה 8 מטרים מתחת לאדמה.

מדיווחים אמריקאים וישראליים עולה כי המוסד חדר עמוק לזירה האיראנית ומייחס לו פעולות רבות נגד תכנית הגרעין שלה.

גניבת ארכיון הגרעין האיראני, בתחילת 2018, היא המבצע הבולט ביותר שביצע המוסד בעומק האיראני, באמצעות מבצע נחיתה מוצלח במחבוא סודי בפאתי טהראן, במהלכו גנבו סוכני המוסד כ- 55 אלף מסמכים ועשרות דיסקים.

ב-6 בדצמבר 2020, חיסל המוסד את מדען הגרעין האיראני, מוחסן פחריזדה, שכונה "אבי תכנית הגרעין האיראנית", באמצעות "רובוט רוצח" שנשלט על ידי לוויינים.

إيران وإسرائيل.. سيناريوهات واحتمالات المواجهة المباشرة - مركز أسبار - asbar

קרדיט לתמונה: מרכז אסבאר