האיום הסיני הבא: "מחשבי-על" שנועדו לגנוב "נתונים מוצפנים רגישים"

דו"ח טכני שפורסם לאחרונה פרסם אזהרה כי האיום הסיני הבא עלול לבוא מקבוצת האקרים סינים שעשויים לנסות לגנוב נתונים מוצפנים בעלי חשיבות גבוהה, שנע בין מידע רפואי ופרמצבטי רגיש ועד לעיצוב ותכנון נשק.

"מחשבי על" שנועדו לגנוב "נתונים מוצפנים"

על פי הדו"ח הטכני, כל האמור לעיל ייעשה על ידי מחשבים קוונטיים, שהם מחשבים שצפויים לעבד נתונים בצורה מהירה וביעילות חסרת תקדים.

בדו"ח שכותרתו "איומים סיניים בעידן הקוונטים", חברת הייעוץ הטכנולוגית האמריקאית, בוז אלן המילטון, פרסמה אזהרות כי "קבוצות איומים סיניות" גונבות נתונים רגישים מוצפנים, וציינה כי פענוח בעזרת הטכנולוגיה החדשה עתיד להיות מהיר יותר מההצפנה עצמה, מה שנותן יתרון לפיראטים.

הדו"ח החדש של החברה מצביע על כך שלמרות שהשימושיות שלו עדיין לא הוכחה, המסלול של מכשירים כאלה "מרמז כי בעשורים הקרובים הם עשויים לחולל מהפכה בתעשיות רבות, ובסופו של דבר לערער את כל שיטות ההצפנה הקיימות".

בנוסף, הדיווח האמריקני הצביע על כך שסין, שהפכה לאחרונה ל"שחקנית מרכזית" בתחום המיחשוב הקוונטי, עשויה לאסוף נתונים מוצפנים שיהיו בעלי תועלת בטווח הארוך, אותם ניתן לפענח במועד מאוחר יותר כשטכנולוגיות אולטרא מודרניות בתחום יבשילו.

לפי אותו דיווח, עד סוף העשור הנוכחי, "קבוצות האקינג" סיניות יאספו נתונים שיאפשרו לסימולטורים קוונטיים לגלות תרופות וכימיקלים חדשים בעלי ערך כלכלי.

למרות שמדענים לא יודעים כרגע מתי נוכל להשיג פריצות דרך שכאלו, האנליסטים של החברה אמרו שגם אם זה ייקח שנים הנתונים הגנובים עדיין יהיו בעלי ערך, כך שעדיין יש תמריץ להאקרים לגנוב מידע מוצפן בעל ערך גבוה.

על פי תחזיות שנחשפו על ידי חוקרים העובדים בגוגל, מחשבים קוונטיים צפויים תוך מספר שנים להוביל להתקדמות בתחומים כמו בינה מלאכותית, מדעי החומרים וכימיה.

ראוי לציין כי החברה שהכינה את הדו"ח נמצאת כעת במרוץ מול מתחרות כמו IBM ומיקרוסופט למסחור ולמכירת הטכנולוגיה.

מאז ובמהלך העשורים האחרונים, מדעני מחשב ביקשו לנצל את עקרונות מכניקת הקוונטים, השולטים בהתנהגותם של חלקיקים תת-אטומיים, שיכולים להתקיים במצבים שונים בו-זמנית, בניגוד לעולם היומיומי שאנשים תופסים, על פי דיווח קודם של רויטרס שהסביר את העקרונות של טכניקה זו.

בתקופה שבה המחשוב המסורתי מסתמך על סיביות, או אחדים ואפסים, מחשוב קוונטי משתמש בסיביות קוונטיות, או קיוביטים, שיכולים להיות אחד או אפס בו-זמנית, בתוך מאפיין המכונה "שכבת על", תכונה שניתן להכפיל באופן אקספוננציאלי. 

קרדיט לתמונה: AI evolutio