פולין מסרבת לשלוח שגריר לישראל

משרד החוץ הפולני הודיע, ביום חמישי, כי הוריד את רמת הייצוג הדיפלומטי שלו בישראל לרמת השליחות של ישראל בפולין, וכי לא יהיה לו שגריר בישראל לעת עתה.

היחסים הדו-צדדיים בין שתי המדינות הידרדרו מאז הקיץ שעבר, לאחר שפולין אימצה חקיקה שמנעה דרישות להחזרת חלק מנכסי היהודים,קורבנות השואה, שהוחרמו  ושישראל מחתה בעקבות כך.

המשרד החליט אז כי שגריר פולין, מרק מגירובסקי, לא ישוב לתפקידו בתל אביב לאחר החופשה, ומאז הוא מונה לשרת בוושינגטון.

בנוסף, לוקאס יאסינה, דובר המשרד, אמר ל-Associated Press, "אין כרגע תכניות להציע אדם חדש לתפקיד השגריר" בתל אביב.

היחסים בין שתי המדינות חזרו ב-1990 לאחר העידן הקומוניסטי, ועברו כמה שלבים, ולאחרונה החמירו לאחר שפולין אימצה את החוק המנהלי הקובע מגבלת זמן לדרישה להחזרת מקרקעין שהוחרמו.

מקור המחלוקת

לפני מלחמת העולם השנייה הייתה בפולין הקהילה היהודית הגדולה באירופה עם כ-3.5 מיליון בני אדם, שרובם הושמדו בשואה ורכושם הוחרם על ידי הנאצים.

חלק קטן מיהודי פולין ששרדו את האלימות נרדפו על ידי הפולנים לאחר המלחמה, מה שגרם לרבים להגר למדינות כמו ארצות הברית, ובמיוחד לישראל, שהייתה מקלט ליהודים לאחר השואה וכיום היא הבית שלהם.

רבים מהנכסים הללו הוחרמו על ידי השלטונות הקומוניסטיים בפולין שלאחר המלחמה, יחד עם רכושם של בעלים לא יהודים רבים בוורשה ובערים אחרות.

כאשר הקומוניזם נפל ב-1989, נפתח הדרך לתובעים לנסות להחזיר את רכושן של אותן משפחות. חלק מהמקרים נפתרו בבתי המשפט, אך פולין לא העבירה חוק מקיף שיסדיר החזרה או פיצוי של רכוש שהוחרם.

כדי לסבך את העניינים עוד יותר, כמה קבוצות פליליות ,בשנים האחרונות, טענו ,בשקר, שהם מייצגים הבעלים החוקיים, השיגו רכוש יקר באמצעות הונאה, ולאחר מכן פינו את הדיירים מהנכס.

המשבר הדיפלומטי הגדול האחרון בין ישראל לפולין פרץ בשנת 2018 כאשר ורשה הציגה חוק שרבים בישראל ראו בו ניסיון לדכא את הדיון בפשעים שביצעו פולנים נגד יהודים במהלך הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה. החוק נזנח בסופו של דבר ולא נאכף.

בשנת 2019, פולין ביטלה ביקור מתוכנן של בכירים ישראלים בגלל כוונתם להעלות את נושא השבת הרכוש היהודי שהוחרם במהלך השואה הנאצית, בנושא שפולין רואה כסגור.

החששות מאנטישמיות התחדשו בפולין, שבשנה שעברה העביר חוק האוסר על האשמת פולנים בפשעים או ששיתפו פעולה עם פושעי מלחמה נאצים.

המהלך עורר גינוי בישראל, שראתה בחוק ניסיון למנוע מניצולים לדון בפשעים שביצעו פולנים נגדם.

במהלך אותה שנה הרגיז שר החוץ הישראלי לשעבר ישראל כץ את פולין באומרו כי "פולנים יונקים אנטישמיות מחלב אמם".

Israel and Poland in diplomatic row over Holocaust property bill | News | Al Jazeera

 

קרדיט לתמונות: אלג'זירה