האופציות של ארה"ב עגומות… במקרה של קריסת שיחות הגרעין

גורמים אמריקאים לשעבר אומרים שתוכנית הגרעין של איראן מתקדמת הרבה יותר ממה שהייתה לפני 10 שנים

בכירים ומומחים אמריקאים לשעבר אמרו כי בעוד איראן ומעצמות העולם מתכוננות לחדש את המשא ומתן בשבוע הבא על החייאת הסכם הגרעין , ארה"ב ובעלות בריתה כבר דנות ברשימת האפשרויות במסגרת "תוכנית B" אם המשא ומתן יכשל, כך מדווחת הרשת האמריקאית "  NBC News".

כשהסיכויים לפריצת דרך בשיחות בווינה מתמעטים על רקע המריבה בין איראן לפקחי הגרעין של האו"ם, גורמים אמריקאים ואירופים עומדים בפני מערכת עגומה של אפשרויות (מסנקציות קשות ועד לפעולה צבאית אפשרית) כאשר תכנית הגרעין של איראן מתקדמת לשטח מסוכן.

"יש כבר סדרה מדורגת של סנקציות לכל אפשרות של כישלון , ואני לא רואה איך נגיע לתוצאה משמחת", אמר בכיר אמריקאי לשעבר שמכיר את הדיונים.

לטענת דיפלומטים אירופיים ובכירים ומומחים אמריקאים לשעבר, האפשרויות כוללות: שכנוע סין להפסיק את יבוא הנפט מאיראן, החמרת הסנקציות, כולל פעולה ישירה נגד מכירת נפט לסין, חתירה להסכם ביניים פחות שאפתני, פתיחת פעולות חשאיות לחבל בתוכנית הגרעין של איראן , ועד הוראת תקיפות צבאיות נגד מתקני גרעין איראניים או תמיכה בפעולה צבאית ישראלית.

"אם הדיון בווינה ייכשל, המצב עשוי להידמות בקרוב לעימות המתוח שהיה בין ארצות הברית לאיראן ערב הסכם הגרעין ב-2015, כאשר ישראל שקלה ברצינות תקיפה צבאית על מתקני הגרעין של איראן, ווושינגטון ואירופה הטילו סנקציות קשות על טהרן" כך אמרו גורמים רשמיים בארה"ב.

בכירים אמריקאים לשעבר אמרו שתוכנית הגרעין של איראן מתקדמת הרבה יותר ממה שהייתה לפני 10 שנים, מה שנותן לוושינגטון פחות מרחב נשימה כדי לנטרל את המשבר.

מומחים אומרים שאיראן רחוקה מספר שבועות עד חודשיים עד שיהיה ברשותה מספיק חומר בקיע לנשק גרעיני. כאשר איראן עמדה בהסכם הגרעין משנת 2015 שאותו חתם ממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, זמן הפריצה (לנשק גרעיני) הוערך בשנה.

גם לבעלות הברית של ארה"ב באירופה יש פחות כוח במשא ומתן ממה שהיה להם בתקופת ממשל אובמה, כאשר האפשרות להקלה בסנקציות סיפקה תמריץ אטרקטיבי לאיראן וכאשר החשש מסנקציות נוספות העניק לדיפלומטים מערביים מנוף רב עוצמה.

דיפלומט זר במזרח התיכון אמר שהוא לא מצפה שהדיונים בווינה יניבו הרבה. "תן לי סיבה אחת טובה מדוע איראן רוצה לחזור לעסקה", הוסיף הבכיר.

תקיפת משלוחי נפט לסין

אם השיחות יגיעו למבוי סתום, אמרו דיפלומטים אירופיים ובכירים אמריקאים לשעבר, ייתכן וממשל ביידן ינסה להימנע מהכרזה על הדיונים כמתים, ובמקום זאת להשאיר את הדלת פתוחה להצעות ביניים אחרות ללא חזרה מלאה לעסקת 2015. אפשרות אחת יכולה להיות עסקת ביניים, כאשר כל צד יסכים לנקוט בצעדים צנועים או להקפיא בעצם את המצב הקיים עד להסכם עתידי.

דיפלומטים אמריקאים יהיו להוטים להראות לעמיתיהם הרוסים והסיניים שאיראן – לא ארצות הברית – אשמה בכל תקלה במשא ומתן. בכירים אמריקאים לשעבר ודיפלומטים אירופיים אמרו שאם מוסקבה ובייג'ין יגיעו למסקנה שאיראן לא מגמישה את עמדותיה, זה יעזור לוושינגטון להגביר את הלחץ על איראן.

למרות שסין מילאה תפקיד קונסטרוקטיבי במשא ומתן שהוביל להסכם 2015, לא ברור אם בייג'ין תהיה פתוחה לתמוך בעמדת ארה"ב הפעם, במיוחד לאור העמדה האסרטיבית יותר של סין כלפי ארה"ב, אמרו גורמים לשעבר.

גורמים רשמיים בארה"ב ואירופה בהווה ובעבר מודים כי כל מסע סנקציות חדש עשוי לקחת חודשים כדי לצבור תאוצה, מה שיתן לאיראן יותר זמן לפתח יותר ידע גרעיני ולהגדיל את המאגרים של אורניום מועשר. גם אז, אמרו, ייתכן שהסנקציות לא יביאו לתוצאה הרצויה.

כדי להגביר את הלחץ על איראן, ארצות הברית עלולה להחליט לעקוף את דרך הסנקציות ולבצע פעולות חבלה, מהתקפות סייבר ועד להפצצות, כדי לשבש את תכנית הגרעין של איראן. בכירי הצבא והממשל בישראל אומרים שהם מגבשים תכניות חירום במידה ותוכנית הגרעין של איראן תגיע לנקודת אל-חזור.

אם ישראל תהיה מוכנה לתקוף את מתקני הגרעין של איראן, ממשל ביידן יצטרך להחליט אם להצטרף למבצע, להוביל את המבצע או לספק תמיכה לוגיסטית נוספת לכוחות הישראליים, לרבות תדלוק מטוסים, פצצות לתקיפת בונקרים תת קרקעיים ועוד.

גורם בכיר במחלקת המדינה אמר שאיראן לא צריכה להניח שארצות הברית ובעלות בריתה ישתחוו בפני איראן אם תתקרב להשגת נשק גרעיני. "איראן נמצאת היום בסכנת "חישוב שגוי" אם יגידו שהם בונים תכנית גרעין וארצות הברית ומדינות אחרות יצטרכו להיכנע. אנחנו לא לבד, אבל אחרים שאנחנו מכירים לא יעמדו בחיבוק ידיים", אמר הבכיר.

קרדיט לתמונה: אלקודס דוט קום