תהיות באשר לאסטרטגיה האיראנית החדשה בסוריה לאחר עזיבת המפקד הבכיר

דווח כי היו חילוקי דעות קשים בין ג'פארי האיראני לבין כוחות המשטר והכוחות הרוסיים

למרות שהגרסה האיראנית דיברה על סיום משימתו, עזיבתו הפתאומית של הגנרל האיראני אחמד מדאני, שזכה לכינוי "חאג' ג'וואד ג'אפרי" משטח סוריה בחודש שעבר, הביאה את המיליציה האיראנית שם למצב של אובדן.

המפקד הנ"ל פיקד במשך שנים על מיליציית משמרות המהפכה , ירש את הגנרל חוסיין חמדאני שנהרג ב-2016 בנסיבות שטרם התבררו. למרות שבטהרן מתעקשים שלא היו חילוקי דעות (עם משטר אסד), אך ההתפתחויות בשטח מצביעות אחרת.

ישנם דיווחים כי היו חילוקי דעות בין ג'אפרי לבין כוחות המשטר והכוחות הרוסיים, בעיקר לגבי אופן ההתמודדות עם הכוחות האמריקאים והטורקים.

בנוסף, תנועות הכוחות האיראניים באזורים רבים, ובמיוחד באזור הכפרי של מחוז א-רקה, שם חלקם נסוגו מהאזור ימים ספורים בלבד לאחר עזיבתו של ג'פארי באמצע אוקטובר לאחר שהגיעו פקודות דחופות לבצע שינויי מיקום של מפקדות של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה.

פקודות סותרות ובלבול

באותו הקשר, מקורות תקשורת באופוזיציה בסוריה דיווחו כי פקודות דחופות הגיעו למפקדי משמרות המהפכה האיראניים בסוריה באמצעות מפקדים אחרים בעיראק הדורשים לבצע שינויים מהותיים במבנה מנגנון הביטחון של המיליציה, מה שגרם לבלבול רב.

כמו כן, צוין כי השינויים הנדרשים צפויים לכלול כ-20 קציני ביטחון המפוזרים במרכזים רגישים בנמל התעופה הצבאי T-4 ובעיר פלמירה, בנוסף למקומות נוספים בא-רקה ובקמישלי.

השינויים הראשוניים כללו, לפי אתרי אופוזיציה, את אזדשיר רזאן – ازدشير ريزان, בעל אזרחות איראנית שהוא קצין בכיר בשדה התעופה הצבאי T-4 ממזרח לחומס, ואת חאג' דהקאן – حاج دهقان, הקצין הבכיר ביותר  והאחראי על ענייני התנועות הצבאיות במדבר חומס המזרחי בכלל, והוא בעל אזרחות עיראקית, בנוסף לבכיר השלישי, אבו סלאח אל-עתיק – أبو صلاح العتيق, שהוא אחד מהמפקדים הבכירים האיראנים בעיר תדמור והוא אחראי על המסופחים ל"משמרות המהפכה" האיראני מאז שנכנסו למזרח חומס.

הדיווחים הוסיפן כי צפוי, בתקופה הקרובה , סיום בדיקת הנושאים הביטחוניים ומסירת המסקנות לפיקוד החדש בעוד שאת המפקדים הקודמים יחזירו לעיראק ואיראן.

להימנע מהתקפות ישראליות

ראוי לציין שכמה משקיפים קשרו את ההתפתחויות האחרונות לאסטרטגיה איראנית חדשה להתעמת עם התקיפות הישראליות, ולמאמץ של טהראן להוריד למינימום את ההשפעות של התקיפות הללו, כמו גם התקפות דאעש באזור זה, שהגדילו לאחרונה את קצב הוצאתם לפועל.

ישנם הערכות נוספות הטוענות כי השינויים הללו עולים בקנה אחד עם התפתחויות אחרות, שהחשובה שבהן היא נכונותה של טהראן לנהל משא ומתן קשוח בנושא הגרעין, בנוסף לאיום של אנקרה בפעולה צבאית בצפון סוריה שהפך את עזיבתו של ג'פארי לצעד שאיראן מתכוונת לנצל כדי לבצע התאמות באסטרטגיה שלה בשטח סוריה, לרבות הסגת חלק מהכוחות כדי לפנות מקום לכוחות הרוסים לעבור לקדמת הזירה מול השאיפות הטורקיות מחד, ולניהול נושא הרחקת הכוחות הזרים כפי שרוסיה מבקשת לעשות.

בקשה איראנית שנדחתה על ידי הרוסים

ראוי לציין כי הצעדים האיראניים החדשים עלו במקביל לפגישה שקיימו יועצים איראנים וקצינים רוסים בנמל התעופה T-4, מזרחית לחומס, במטרה למצוא דרך להימנע מתקיפות ישראליות בשדה התעופה האסטרטגי, שהפך למקום בשליטה איראנית מלאה.  

מקורות יודעי דבר גילו כי האיראנים ביקשו שהכוחות הרוסיים יהיו נוכחים במוצבים שהם מאיישים בשדה כדי להרתיע מתקפות ישראליות עליהן , אך הרוסים סרבו לזאת וטענו כי הדרך היחידה להפסיק את התקיפות הישראליות היא פינוי האיראנים משדה התעופה טי-4 אך האיראנים שנכחו בפגישה סרבו לבקשה זאת.