הסחר בנשק פורח בלבנון.. ביטחון אישי מול שיעורי פשיעה גבוהים

הסחר בכלי נשק בודדים בלבנון, כמו אקדחים ו-RPG (B7), פורח, לדברי סוחרי נשק, מה שמשקף את החשש הגובר של הלבנונים מהמצב הביטחוני המדרדר, ואת הדאגה שלהם לביטחונם האישי, למשפחותיהם ולמשפחותיהם. רכושם, כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.

החזקת נשק בודד הייתה תמיד תופעה נפוצה בלבנון, עוד לפני שנות מלחמת האזרחים בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת. עם זאת ראוי לציין כי יותר מ-30 שנה לאחר תום המלחמה, הערכות בינלאומיות מצביעות על כך שיש כשני מיליון כלי נשק בידי האזרחים הלבנונים ובכספות שלהם.

שלושה סוחרי נשק מאזורי לבנון נפרדים, שעמם שוחחה סוכנות הידיעות AP, אומרים כי השאיפה לרכוש נשק בודד גדלה בחודשים האחרונים, למרות מחיריהם שנעים בין מאות לאלפי דולרים, על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר במדינה. ההיסטוריה שלה שהשפיעה על היבטים שונים של החיים, לרבות תחושת העם הלבנוני מהחשש להתרופפות האחיזה הביטחונית של מנגנוני הביטחון במדינה, והצורך שלו להגן על עצמו, עם העלייה בשיעורי הפשיעה.

 אתר ה"מידע הבינלאומי ", המתמחה במחקרים סטטיסטיים, פרסם נתונים המצביעים על כך שבעשרת החודשים הראשונים של 2021, שיעורי הפשיעה עלו בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, בשיעורים מדאיגים.

גניבות המכוניות גדלו ב-212%, הגניבות ב-265% ורציחות ב-101% (מ-89 רציחות ל-179 רציחות).

מכירות הנשק עלו למרות הודעת משרד ההגנה הלבנוני במרץ האחרון כי הוא יקפיא רישיונות לשאת נשק. בהקשר זה פרסם צבא לבנון לפני כשבוע הודעה על תוצאות אוקטובר האחרון, בה דיווח כי עצר 486 בני לאומים שונים בגין מעורבותם בפשעים, לרבות "הברחה והחזקת נשק" , והחרימו 118 כלי נשק מסוגים שונים.

למרות האיסור הזה, הביקוש לנשק בודד מחוץ למסגרת החוק גובר, סוחר נשק הפועל באזורי ההרים המשקיפים על ביירות, שביקש לא להזדהות בשל רגישות פעילותו, אמר כי הוא מוכר 300 רובים אוטומטיים בחודש וכי ישנה עלייה של  60% ברכישות , במיוחד לאחר העימותים שקיבלו אופי עדתי באזורי חאלד'ה (אוגוסט האחרון) וטאיונה (באוקטובר האחרון), שהותירו עשרות נפגעים, הרוגים או פצועים.

הסוחר אמר, "מי שבא לקנות נשק, המטרה שלו היא להבטיח לעצמו הגנה אישית ולהגן על כספו ורכושו, מכיוון שאנשים רבים מחזיקים את כספם בבתיהם", לאחר שהבנקים החליטו ב-2020 לעכב כספים למפקידים, והטיל הגבלות קפדניות על כמות הכסף שניתן למשוך.

اليكم الدول المصدرة للاسلحة في العالم... | النهار

קרדיט לתמונה: אנהאר