מבזקי חדשות מהעולם ליום 6-11-2021

*- אחרי המאבק נגד חוק ההפלות, קרב משפטי נוסף בין ממשל ביידן לבין טקסס: משרד המשפטים הגיש תביעה בבית משפט פדרלי בסן אנטוניו נגד החקיקה החדשה שמטילה מגבלות על זכות ההצבעה במדינה הדרומית, כולל איסור על פתיחת מרכזי הצבעה מסביב לשעון או הצבת קלפיות בחניונים ובמקומות חיצוניים אחרים. לפי העתירה, הרפורמה שוללת זכות בחירה ומפרה את החוק הפדרלי.

*- היסטוריה בוותיקן: האפיפיור פרנציסקוס מינה את הנזירה רפאלה פטריני למזכ"ל הממשל של מדינת הוותיקן, העמדה מספר 2 בהיררכיה הניהולית של הגוף שמפקח על הפעילות היומיומית במדינה הזעירה. פטריני (52), בעלת תואר מאוניברסיטה יוקרתית ברומא, היא האישה הראשונה בתפקיד שבו החזיקו בישופים באופן מסורתי.

*- ראש העיר הנבחר של ניו יורק, אריק אדמס, הודיע כי הוא מתכוון לקחת את שלוש המשכורות הראשונות אחרי כניסתו לתפקיד בביטקוין. "ניו יורק סיטי הולכת להיות מרכז תעשיית מטבעות הקריפטו ושל תעשיות חדשות אחרות שצומחות במהירות! רק חכו!", צייץ, בתגובה לאתגר של המשקיע אנתוני פומפליאנו שתהה "מי יהיה הפוליטיקאי האמריקאי הראשון שיקבל את המשכורת בביטקוין?". גם ראש העיר של מיאמי, פרנסיס סוארז, הצהיר כי הוא רוצה שהמשכורת הבאה שלו תהיה כולה בביטקוין.

*- שרת האוצר, מגדלנה אנדרסון (54), נבחרה היום כצפוי להנהיג את מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית במקומו של ראש הממשלה, סטפן לפבן. בשבוע הבא, צפוי לפבן להודיע על המועד שבו הוא יפרוש מתפקידו ואנדרסון תנסה לזכות באמון הפרלמנט על מנת להפוך לאישה הראשונה בראשות הממשלה.

*- שר האוצר הבריטי, רישי סונאק, חשף מטבע הוקרה מיוחד לכבוד חייו ומורשתו של מהטמה גנדי לרגל חג הדיוואלי שמצוין היום. המטבע של חמישה פאונד מציג את הלוטוס, הפרח הלאומי של הודו, ואת הציטוט המפורסם של גנדי: "החיים שלי הם המסר שלי". "בתור הינדי מאמין, אני גאה לחשוף את המטבע בדיוואלי", אמר סונאק. "המטבע הוא הוקרה ראויה למנהיג משפיע שסיפק השראה למיליונים".

*- דוח חדש של הפנטגון מעריך שסין מתכננת להגדיל פי ארבעה את המאגר הגרעיני שלה עד סוף העשור הנוכחי ולהגיע לאלף ראשי קרב לפחות, וכי היא רוצה "לשפר יכולות מסוימות" שנת 2027 כדי שיהיו לה אפשרויות צבאיות מול טייוואן. הדוח גם מאשר שסין בונה מאות בורות סילו עבור טילים בין יבשתיים.

*- אתרי התחקירים בלינגקאט ואינסיידר הרוסי השיגו מסמך מחקירה פנימית של שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) שמעלה כי הפרטים של סוכנים שפורסמו בתחקיר של האתרים על ניסיון החיסול של אלכסיי נבלני אכן נכונים, וזאת בניגוד לטענתו של הנשיא פוטין כי החומרים הגיעו "מסוכנויות ביון זרות". "התוצאות מראות כי מידע שהושג באופן בלתי חוקי לגבי שירות הביטחון הפדרלי פורסם על ידי התקשורת, וזה מהווה הפרה משמעותית של הזכויות והאינטרסים הלגיטימיים של אזרחים או ארגונים או האינטרסים המוגנים בחוק של החברה או של המדינה", נכתב במסמך.

*- הוועדה המייעצת של המרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן בארה"ב הצביעה ברוב של 14 מול אפס מתנגדים בעד אישור החיסון נגד הקורונה של פייזר וביונטק לילדים בני חמש עד 11, ימים ספורים אחרי אישור החירום של מינהל המזון והתרופות. קמפיין החיסונים צפוי להתחיל ביומיים הקרובים.

*- הסנאטורית תמי דקוורת', שאיבדה את שתי רגליה אחרי שהמסוק שלה הופל במלחמה בעיראק והייתה האישה הראשונה עם מוגבלות שנבחרה לקונגרס, מגיבה על פרשת השרה קארין אלהרר בגלזגו: "להתנצל זה צעד חשוב, אבל לעולם לא נשיג את ההתקדמות שאנחנו צריכים אם אנשים עם נקודות מבט שונות לא יכולים אפילו להיכנס לחדר. כבר מזמן היה צריך לתת עדיפות לנגישות לכולם".

*- ארגון המדינה האסלאמית-מחוז ח'ורסאן קיבל את האחריות על הפיגוע בבית החולים הצבאי בקאבול. בהודעה נטען כי חמישה מחברי הארגון השתתפו בהתקפה וכי החמושים גם הצליחו להיכנס לתוך הבניין אחרי שאחד המחבלים התפוצץ בכניסה וכי אף הופעלה מכונית תופת נגד התגבורות של הטליבאן.

גורמים בטליבאן דיווחו כי אחד המפקדים הבכירים ביותר של הארגון, שהיה בין הראשונים שנכנסו לארמון הנשיאותי עם נפילת קאבול באוגוסט האחרון, נהרג בפיגוע היום בבית החולים הצבאי. לפי הגרסה הרשמית, שבעה בני אדם נהרגו במתקפה, שלפי החשד בוצעה על ידי ארגון המדינה האסלאמית-מחוז ח'ורסאן, אולם דיווחים בלתי רשמיים מדברים על לפחות 23 הרוגים.

כלי תקשורת באפגניסטן ציטטו גורמים בתנועה האסלאמית שסיפרו כי חמדאללה מוחלץ, מפקד כוחות הטליבאן בקאבול שתועד כשהוא יושב ליד שולחן בארמון הנשיאותי בקאבול ב-15 באוגוסט, היה בין ההרוגים בפיגוע הבוקר. עם זאת, עדיין לא פורסמה הודעה רשמית מטעם הטליבאן.

הפיגוע החל הבוקר כאשר מחבל מתאבד אחד התפוצץ בכניסה לבית החולים הצבאי סרדר דאוד חאן ומחבל נוסף התפוצץ ליד המתחם. עדי ראייה סיפרו כי חמושים נוספים נכנסו לתוך בית החולים, שכולל כ-400 מיטות ומטופלים בו לוחמים של הטליבאן וחיילים של המשטר הקודם.

עם זאת, דובר הטליבאן, זביח-אללה מוג'הד, הכחיש שהמחבלים חדרו לתוך הבניין וטען כי כוחות של הארגון הצליחו לחסל ארבעה מחבלים בחצר ובכניסה בתוך 15 דקות בלבד. על אף שהדיווחים דיברו על לפחות 23 הרוגים ו-50 פצועים, ההודעה הרשמית כללה רק שבעה הרוגים, בהם שתי נשים, ילד ושני לוחמי טליבאן, בנוסף לשני פצועים.

מוג'הד הטיל את האחריות על ארגון המדינה האסלאמית-סניף ח'ורסאן שאחראי בשבועות האחרונים לפיגועים קשים במדינה, כולל שני פיגועי התאבדות נגד מסגדים שיעיים בתפילות יום השישי שהותירו עשרות הרוגים. "החמושים של דאע"ש רצו לפגוע באזרחים, ברופאים ובמטופלים בבית החולים, אולם הם הושלכו על ידי כוחות המשמר של האמירות האסלאמית לפני שהספיקו להגיע ליעדם.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות