מבזקי חדשות ליום 6-5-21. מתעדכן

*- "המנהרה הסודית" שמסעירה את תוניסיה…
זה סיפור שמסעיר את תוניסיה ומעורר חשש כי גורמים איסלאמיסטיים מתכוונים לבצע פיגועים קשים עקב "ההפיכה השקטה" שביצע שם הנשיא ובכך לערער עוד יותר את היציבות. לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, שירותי הביטחון הצליחו לגלות די במקרה מנהרה באורך של כ-300 מטרים המובילה למעונו הרשמי של שגריר צרפת באזור לה מרסה, בצפון בירת תוניסיה.

המנהרה נחשפה לפני ימים אחדים אך הדבר נשמר בסוד מאחר שהרקע לחפירתה טרם הוברר סופית.

גילוי המנהרה התאפשר לאחר שתושבים דיווחו על קול חפירה הבוקע מבית נטוש לא הרחק ממעונו של השגריר הצרפתי. בתחילה הועלתה סברה כי החפירה בוצעה על ידי תושבים מקומיים במטרה לחפש "אוצרות". עם זאת, לפי חלק מהתקשורת גורמי הביטחון קיבלו מידע ש"דמות קיצונית" נראתה באזור ולכן סבורים כי מדובר במזימת טרור שנועדה לחסל או לחטוף את השגריר הצרפתי.

*- גם "פלאפל ציון" – הכי מפורסם בלבנון – נכנע
הלבנונים נאלצים להיפרד כמעט מידי יום מכל אותן הנאות קטנות עקב המצב הכלכלי הקשה. אז אחרי חברות בינלאומיות וחברת שליחויות אוכל שהודיעו על הפסקת פעילותן, אתמול הגיעה תורה של מסעדת הפלאפל הכי מפורסמת בלבנון לסגור את שעריה.

"פלאפל צהיון" (אם תרצו "פלאפל ציון"….) במרכז ביירות הודיעה על סגירתה. שלט נתלה בכניסה שמסביר כי המסעדה נכנעה לעלויות הגבוהות. מחיר מנת פלאפל שנחשבת לארוחה של פשוטי העם זינק בתוך כשנתיים מ-3000 לירות ל-30,000 לירות כיום מה שצמצם מאד את המכירות.

יצוין כי פלאפל צהיון שנוסדה ב-1933 נסגרה במהלך מלחמת האזרחים בשנת 1978 אך שבה ופתחה את שעריה ברחוב דמשק בשנת 1992. בשנת 2006 התפצל המותג "פלאפל צהיון" לשתי מסעדות לאחר סכסוך בין שני האחים, בניו של המייסד.

*- עוד מחווה: ישראל תקל על כניסת סחורות ירדניות לשוק הפלסטיני
התקשורת בירדן מדווחת כי הממלכה וישראל חתמו היום על פרוטוקול המאפשר הקלת כניסת סחורות ירדניות לשוק הפלסטיני. הירדנים טוענים שנים כי ישראל בולמת את התרחבות הסחר מול הפלסטינים. לפי ההסכם, תהיינה הקלות על רשימה של 425 סחורות ירדניות לשוק הפלסטיני ובשווי שנתי של כ-500 מיליון דולר. הירדנים טוענים כי ההקלות החדשות יסייעו להידוק הקשרים המסחריים בין המגזר הפרטי בממלכה לבין זה בצד הפלסטיני.

הייצוא הירדני לשוק הפלסטיני הגיע בשנה שעברה לכ-150 מיליון דולר אולם לירדנים יעד של יצוא בשווי 700 מיליון דולר בשנה.

*- אלג'זירה בת 25 -כמה זה עולה לקטר?
אמש נערך טקס בבירת קטר לציון 25 שנה לעלייתו לאוויר של ערוץ אלג'זירה. הדובר המרכזי היה שיח' חמד, השליט הקודם ואביו של השליט הנוכחי. בדבריו הוא הדגיש שקטר לא נכנעה ללחצים בנושא אלג'זירה. ואכן בעשור האחרון הפך הערוץ לגורם מסכסך בעולם הערבי. אלג'זירה נתפשת כערוץ תעמולה המעודד טרור ואת האיסלאם הקיצוני ומכונה על ידי מתנגדיה "אלח'נזירה" ( החזירה). אחד התנאים לסיום האמברגו שהטילו מדינות המפרץ על קטר ביוני 2017 כלל דרישה ל"ריסון" הערוץ.

מאז היווסדה אלג'זירה התנפחה לרשת עם חמישה ערוצים ועוד ארגונים נלווים (כמו מרכז מחקרים). העלות של החזקת המפלצת התקשורתית הזו על אלפי מועסקיה נאמדת בין חצי מיליארד ל-1 מיליארד דולר בשנה, שמגיעים מתקציב המדינה. בשנים האחרונות עקב המשברים (ירידת מחירי הנפט, הסכסוך במפרץ) פוטרו לפחות 1000 מועסקים כדי לקצץ בעלויות.

*- "טבלת הסנקציות" לא משקרת…
קצת לפני חידוש השיחות בווינה על הסכם הגרעין, מפרסם האקונומיסט תרשים מעניין. הוא מציג את דירוג המדינות עליהן מטילה ארה"ב סנקציות. כפי שאפשר להתרשם נכון לתחילת השנה איראן ניצבת בראש הטבלה ללא מתחרים עם למעלה מ-1700 אישים וגופים תחת סנקציות. סוריה ניצבת הרחק במקום השני עם כ-680 ישויות ברשימת הסנקציות. רוסיה וסין הרחק הרחק מאחור.