"האם החלה מלחמה טכנולוגית בין ארה"ב לבין בעלת בריתה ההיסטורית, ישראל?

היום, יום רביעי, הציב משרד המסחר האמריקני את החברות הישראליות, "פגסוס" ו"קנדרו", ברשימת המסוכנים "בגלל הפרקטיקות הפליליות והריגול שלהן אחרי ממשלת ארה"ב", לפי נוסח ההחלטה האמריקאית.

ההודעה האמריקאית הגיעה, לאחר ששמותיהם של מספר תוכנות וחברות ישראליות הוזכרו ברשימות המעורבים בפעולות ריגול אחר בכירים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם אמריקאים.

"פגסוס", היא תוכנת ריגול שניתן להתקין במכשירים המריצים גרסאות מסוימות של מערכת ה-iOS (אפל) או כל מערכת אחרת, על מנת לרגל אחרי איש היעד, לגלות מה הוא עושה בטלפון הנייד שלו, להציג את הקבצים שלו ואת כל התמונות או המדיה שהוא רואה ושומר בנייד שלו. תוכנה זו התגלתה באוגוסט 2016 לאחר שלא הצליחה להתקין באייפון של פעיל זכויות אדם.

באשר לחברת "קנדרו", יש לה היסטוריה ארוכה של ניסיונות לפרוץ לחברת "מיקרוסופט" האמריקאית ולהשיג גישה למידע של משתמשי האפליקציות של החברה.

המומחה לאבטחת טכנולוגיות מידע, ראאד סמור, סבור שהצעד האמריקאי האחרון "הוא אבן דרך ביחסים הטכנולוגיים בין וושינגטון לתל אביב".

סמור ציין בראיון ל-Quds Press כי ההיסטוריה של הריגול של "ישראל" אחרי ארצות הברית "ארוכה ונמשכת עשרות שנים", בהתייחסו לתקרית של "ג'ונתן פולארד", שנעצר ב-1985, כשעבד כאנליסט מודיעין אזרחי בחיל הים האמריקני, והואשם בריגול אחר ארה"ב ובניצול מעמדו להדלפת מידע לטובת ישראל, נידון למאסר עולם בשנת 1986, ושוחרר עם חנינה מיוחדת מנשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, למעצר בית, תנאי שקודמו דונלד טראמפ ביטל, כשעזב לתל אביב ב-2020.

סמור המשיך וסקר את סיפורי הריגול הישראלי בארה"ב, וציין כי בשנת 2018, שירותי הביטחון האמריקאיים מצאו ציוד מעקב למנויי טלפון סלולרי בינלאומיים, הידועים כ"מגדלי Stingray" או " IMSI Catcher , מעון נשיאותי בוושינגטון, ואתרים אזורים רגישים אחרים ברחבי הבירה, וחקירות של ה-FBI הראו כי נעשה שימוש בטכנולוגיות אלו ,לפחות מאז 2016, והמקרה חזר על עצמו ב-2018. ואף נעשה שימוש בנתונים.

המומחה לאבטחת טכנולוגיית מידע נזכר בפריצה לחברת "Fire Eye" האמריקנית שהתמחתה באבטחת סייבר בדצמבר 2020, שבה נלקח מידע רגיש מאוד וכלים מיוחדים המשמשים באבטחת סייבר, ושמשו לאחר מכן לעקיבה אחר הודאות של סוכנויות ממשלתיות אמריקאיות על אתרים בארה"ב הנמצאים תחת מתקפת סייבר.

סמור הוסיף: "מה שמעניין כאן הוא שכל התקשורת האמריקאית, האירופית והבינלאומית דיברו על הפריצה הזאת כמה ימים ובצורה של חדשות דחופות שסומנו באדום לחשיבות, אבל הם פתאום השתתקו ולא דיברו בעניין הזה בכלל".

סמור הביע את אמונתו כי ישראל הייתה מעורבת בפריצה הזאת, ואמר כי "בפברואר 2014 הודיעו ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב רבקה כרמי על הקמת מתחם אלקטרוניקה ארצי בבאר שבע בשם " סייברפארק. " ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת הכנס והתערוכה הבינלאומית " סייבר טק" ב"תל אביב", כי: "באר שבע לא רק תהיה הבירה האלקטרונית של ישראל, אלא גם תהיה אחת מהמדינות המקומות החשובים ביותר בתחום אבטחת הסייבר בעולם", וציין כי ב"סייברפארק" יש יותר מ-20 אלף חיילים במקצועות טכניים, בהם 7,000 טכנאים ומומחים מוכרים בלוחמת סייבר.

סמור הסביר כי מדובר בחברות טכניות המתמחות בתחום הסייבר, שהחשובות שבהן הן " NSO " ו"צ'ק פוינט ", המייצאות ציוד, תוכנות ואפליקציות לריגול. ולוחמת סייבר. חברת " צ'ק פוינט " נחשבת לאחת החברות הגלובליות החשובות המגנות על אתרי אינטרנט ואחת החברות לאבטחת סייבר.

סמור תהה: "האם החלה מלחמה טכנולוגית (حرب تقنية) בין אמריקה לבין בעלת בריתה ההיסטורית, ישראל? האם להחלטה האמריקנית חסרת התקדים בתולדות היחסים עם תל אביב תהיה השלכותיה בכל היחסים הללו?"

أمريكا تدرج الشركة المصنعة لبرنامج "بيجاسوس" الإسرائيلية ضمن القائمة السوداء

 

קרדיט לתמונה:  NSO