הפגישה הסגורה בין "ארדואן" ל"ביידן" הסתיימה ברומא… על מה הסכימו?

פגישתם של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וג'ו ביידן האמריקאי הסתיימה מוקדם יותר ביום ראשון, בשולי פסגת ה-G20 בבירת איטליה, רומא.

לפי סוכנות "אנאדולו" הטורקית, הפגישה הסגורה בין "ארדואן" ל"ביידן" נמשכה כשעה ועשר דקות, ונערכה במרכז הכנסים "נובולה", שם מתקיימת "פסגת ה-G20" במשך שני ימים ומסתיימת היום.

בפגישה השתתף מהצד הטורקי שר החוץ מבלוט קאווזוגלו, ומהצד האמריקאי שר החוץ אנתוני בלינקן.

סוכנות אנאדולו דיווחה כי שני הנשיאים הסכימו "ליצור מנגנון משותף לחיזוק, פיתוח ושיפור היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות", בעוד רויטרס ציטט גורם טורקי שאמר כי "הפגישה הייתה חיובית מאוד".

רויטרס גם ציטטה את דובר הבית הלבן שאמר כי "ביידן אמר לנשיא טורקיה שטורקיה היא בעלת ברית חשובה, אך הוא הביע דאגה לגבי החזקתה במערכת ה-S-400 הרוסית".

במהלך הצילום – לפי "אנטוליה" – עיתונאי אמריקאי שאל את "ביידן" האם ארה"ב תמכור לטורקיה מטוסי F-16, רק כדי לקבל את התשובה "אנחנו מתכננים לקיים פגישה טובה".

ביום חמישי האחרון, שר החוץ הטורקי מבלוט קאווזוגלו איים לרכוש מטוסי קרב רוסיים מסוג Su-35 ו-Su-57, אם ארה"ב תסרב למכור מטוסי F-35 ו- F-16 לטורקיה "

מחוקקים אמריקאים דחקו  בממשל ביידן  לא למכור מטוסי F-16 לטורקיה, ואיימו לחסום כל יצוא כזה בטענה שאנקרה קנתה  מערכות הגנה נגד טילים  רוסיות ו"פעלה כיריב".

למרות שטורקיה הייתה השותפה הבולטת ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון במשך עשרות שנים, המתיחות פגעה ביחסים בין שני החברים הבולטים בארגון האמנה הצפון-אטלנטית (NATO), בשל דעות שונות בכמה נושאים, ובמיוחד בנושא הסורי, והיחסים ההדוקים יותר מדי בין אנקרה למוסקבה.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות