4 ימים לאחר מתקפת הסייבר כמחצית מתחנות הדלק עוד לא חזרו לפעילות תקינה

לפני יומיים דיווח האתר נציב נט כי "איראן לא מצליחה להתאושש ממתקפת הסייבר על מערך תחנות הדלק בתחומה".

ארבעה ימים לאחר מתקפת הסייבר על רשת חלוקת הדלק של איראן, לפי גורמים במשרד הנפט, כ-40 עד 50 אחוז מתחנות הדלק עדיין לא חזרו לשגרה ומוכרות בנזין במחיר השוק שהוא גבוה הרבה יותר מהמחיר המסובסד.

ג'ליל סלארי, מנכ"ל חברת הזיקוק וההפצה של מוצרי נפט, אמר ביום שבת, 30 באוקטובר (30 באוקטובר), ל-iran TV כי 2,100 תחנות דלק חזרו לקדמותן עד כה, ויכולות למכור בנזין עם כרטיס דלק.

נתונים סטטיסטיים שונים לגבי מספר תחנות הדלק; בכירי חברת בתי הזיקוק טוענים שיש כ-3600 תחנות, בעוד ששר מועצת הסייבר דיבר על 4300 תחנות, ושר הנפט הודיע ​​שמספר התחנות הוא יותר מ-4 אלף.

לפי הסטטיסטיקה של חברת זיקוק והפצת מוצרי נפט, מדברי מנכ"ל חברה זו עולה כי כ-40 אחוז מתחנות הדלק לא חזרו למצבן הקודם ועדיין מוכרות בנזין במחיר השוק חופשי בלבד. בהנחה שיש 4,300 תחנות, נתון זה הוא 50 אחוז.

ומנכ"ל הזיקוק הבטיח שעד סוף יום השבת 2,600 תחנות דלק יחזרו למצבן הקודם.

בשבת, ציין שר הנפט האיראני ג'וואד אוג'י כי מספר תחנות הדלק הוא יותר מ-4,000, ואמר כי לאחר מתקפת הסייבר ב-26 באוקטובר, תחנות אלו ביצעו פעולות אספקת דלק ללא חיבור לאינטרנט.

לדבריו, יום קודם לכן הופעלו כ-97% מתחנות הדלק ברחבי הארץ, אך רק 1,400 תחנות חוברו למערכת כרטיסי הדלק החכמים (המסובסדים).

במצב לא מקוון, לא ניתן להשתמש בכרטיס הדלק, והדלק נמכר במחיר השוק.

דווח כי ב-26 באוקטובר, ערב יום השנה השני להפגנות הדמים בנובמבר 2019, ובעקבות מתקפות הסייבר, נפלה רשת הדלק האיראנית, וכמה שלטי חוצות דיגיטליים נפרצו והופיעו בהן המילים "חמינאי: איפה הדלק שלנו?" ודלק במחירי השוק החופשי בתחנת הדלק ג'מארן.

עיתון "קאיהאן" ייחס את הפיגועים לישראל ולארה"ב, ותיאר במאמר מערכת בשבת, את העימות הישראלי עם איראן באמצעות האסטרטגיה של "מוות מאלפי פצעי דקירה" כ"חלום רחוק".

ראוי לציין כי "מוות מאלפי דקירות" היא מדיניות ישראלית כלפי איראן שחשפו כמה עיתונים, והוא כולל צעדים דיפלומטיים וצבאייים נגד טהראן.

קייהן הוסיף: "יש להודות שאסטרטגיה זו יכולה להיות אטרקטיבית, אך נושא הסכין חייב לוודא שלא ידקור לו סכין בלב".

גם מספר חברי פרלמנט האשימו את ישראל בהתקפה זו.

בינתיים, חבר ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני, פרידון עבאסי, אישר כי היו מתקפות סייבר רבות על איראן בעבר, אך לא דווח עליהן, ואמר כי המתקפה האחרונה היתה צפויה לאחר החבלה במתקני הגרעין.

מנגד, כלי תקשורת ישראלים דיווחו, אתמול, יום שישי, כי קבוצת האקרים איראניים, המכונה "צל שחור", תקפה את חברת אבטחת סייבר ישראלית, שיבשה את שרתיה ואיימה לפרסם את המידע שלה.