טלסקופ החלל צ'נדרה של סוכנות נאס"א בפעולה

טלסקופ החלל צ'נדרה של סוכנות נאס"א זיהה לראשונה סימנים שמעידים על קיומו של כוכב לכת מחוץ לגלקסיה של שביל החלב, במרחק של 28 מיליון שנות אור מכדור הארץ.

המדענים בהובלתה של רוזאן די סטפנו מהמרכז לאסטרופיזיקה של הרווארד וסמיתסוניאן במסצ'וסטס עקבו אחרי מערכת בינארית בגלקסיית M51 שכוללת חור שחור או כוכב ניוטרון שמסתובב סביב כוכב עם מסה שגדולה פי 20 מהשמש. הטלסקופ זיהה כי ירידה מוחלטת של פליטת קרני הרנטגן מכיוון המערכת הבינארית שנמשכה כשלוש שעות והמסקנה שלהם, כפי שפורסמה היום במאמר בכתב העת נייצ'ר אסטרונומי, היא שמדובר בסימנים שמעידים לכאורה על כוכב לכת חוץ שמשי שהסתיר את הכוכב. מידע נוסף סייע למדענים להעריך כי כוכב הלכת המועמד קרוב לגודל של שבתאי.

עד כה, כל כוכבי הלכת החוץ השמשיים זוהו מחוץ למערכת השמש, אולם היו בתוך שביל החלב, ומרביתם היו במרחק של עד 3,000 שנות אור מכדור הארץ. די סטפנו ועמיתיה ציינו כי צריך לאסוף מידע נוסף כדי לקבוע אם אכן מדובר בכוכב לכת חוץ שמשי חוץ גלקטי, אולם המעבר הבא של כוכב הלכת מול הכוכב השני צפוי רק בעוד כשבעים שנה.

למרות זאת, המדענים הביעו תקווה כי מדובר בפריצת דרך במחקר של כוכבי לכת חוץ שמשיים. "אנחנו מנסים לפתוח מגרש חדש למציאת עולמות אחרים באמצעות חיפוש של מועמדים לכוכבי לכת עם גלי אורך של קרני רנטגן, אסטרטגיה שמאפשרת לגלות אותם בגלקסיות אחרות", הסבירה די סטפנו.

Chandra X-ray Observatory - Wikipedia

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: ויקיפדיה

קרדיט לתמונת השער: https://www.facebook.com/chandraxrayobservatory/