מקור אמריקאי חושף: רשימת "התנאים" הסעודית לנורמליזציה עם ישראל

אתר החדשות האמריקאי, אקסיוס, חשף, בשבוע שעבר , כי היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, דן בנושא הנורמליזציה עם ישראל במהלך פגישתו האחרונה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, צעד שאם יינקט,  לא יהיה "בחינם", על פי אנליסט סעודי.

באתר ציטטו שלושה גורמים אמריקאים וערבים שאמרו כי "סאליבן העלה את הנושא בפגישה שהתקיימה ב -27 בספטמבר בעיר ניום הסעודית", והמקורות ציינו כי "בן סלמאן לא דחה את הנושא באופן קטגורי".

על פי דיווח "אקסיוס", הסעודים אמרו כי תהליך הנורמליזציה עם ישראל יארך זמן מה ונתנו לסאליבן רשימה של צעדים שיש לנקוט לפני שהם ממשיכים בתהליך.

בין הצעדים הללו יש שאיפה לשיפור היחסים הדו -צדדיים בין ארה"ב וסעודיה, על פי גורם אמריקאי.

הדו"ח סבור שכל מהלך סעודי לנרמל את היחסים עם ישראל "יהיה חלק מעסקה גדולה יותר שתכלול צעדים ישראלים בנושא הפלסטיני וצעדים אמריקאים לשיקום היחסים עם הנסיך מוחמד בן סלמאן, שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסרב לעמוד בקשר ישיר איתו . "

עד כה, השגרירות הסעודית בוושינגטון לא נענתה לבקשת אתר החדשות האמריקאית בשפה הערבית – "אלחורה" להגיב על מה שהוזכר בכתבה באתר אקסיוס.

ראוי לציין כי ההצהרה הסעודית הרשמית, שהתפרסמה לאחר הפגישה בין סאליבן ובין סלמאן, לא הצביעה על כך שדנו בנושא הנורמליזציה עם ישראל, ורק ציינו כי דנו ב"יחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות והדרכים לחזק אותם בתחומים שונים. הדיונים עסקו גם בנושאי האזור ובנושאים בעלי אינטרס משותף ".

איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו קשרו קשרים דיפלומטיים מלאים עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם בחסות ארצות הברית בשנה שעברה.

בהצהרות שהוציא ל- CNN באוגוסט שעבר, אמר שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן כי נורמליזציה של היחסים עם ישראל תביא "תועלת אדירה" לאזור, אך סבר כי כריתת הסכם דומה עם הממלכה תלויה בהתקדמות בנושא מסלול השלום הישראלי-פלסטיני.

בהקשר זה, הסופר והאנליסט הפוליטי הסעודי סלמאן אל-אנסארי סבור שסעודיה לא תלך לנורמליזציה ללא גביית מחיר, והצביע על סדרת נקודות שיש לעמוד בהן לפני שריאד תלך בעקבות המדינות שחתמו על הסכמי שלום.

אל-אנסארי אמר בראיון לרשת "אל-חורה" כי הוא כמעט בטוח כי "סעודיה לא תנרמל את יחסיה עם ישראל בחינם, ואין לי ספק לגבי זה".

אל-אנסארי, שהוא גם מייסד וראש וועדת יחסי הציבור הסעודי-אמריקאי שבוושינגטון, הוסיף כי "סעודיה זרקה את הכדור למגרש ההנהגה הישראלית לאחר שאיפשרה למדינות מסוימות באזור לנרמל את יחסיהם, וזו מחווה חיובית שעשויה לסייע בתהליך בניית הביטחון באזור ".

אל-אנסארי הוסיף כי ריאד, בעלת משקל באזור, לא תתקדם בצעדי הנורמליזציה, בעתיד הנראה לעין, "ללא שום צעד ישראלי חיובי של ממש בנוגע לפתרון שתי המדינות או לתת לפלסטינים את זכותם ההיסטורית והאנושית".

מנגד, אתר "אקסיוס" מאשר כי סעודיה, במקרה של נורמליזציה עם ישראל, תהיה השחקן האזורי הגדול ביותר שיחתום על הסכם השלום עם ישראל.

האתר הוסיף כי "פריצת הדרך הגדולה הזו עשויה לשכנע מדינות ערביות ואסלאמיות אחרות ללכת בעקבותיה".

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן וג'ייק סאליבן דנו בהרחבת הסכמי אברהם בפגישות עם שר החוץ הישראלי יאיר לפיד בשבוע שעבר, על פי הדיווח.

הוא מוסיף כי גורם ישראלי בכיר אמר לכתבים כי לפחות מדינה אחת "בוודאי" תחתום על ההסכם בשנה הבאה.

הדו"ח מציין כי בכירים בממשל ביידן אמרו למנהיגי ישראל בשיחת ועידה ביום שישי האחרון כי ארצות הברית מנהלת שיחות שקטות עם מדינות ערביות ואסלאמיות רבות שעשויות להיות פתוחות לנורמליזציה עם ישראל.

בתגובה לשאלת "אלחורה" אמר גורם בבית הלבן כי "אין מה להוסיף על מה שהוזכר בכתבה באתר אקסיוס".

The Saudi-Israeli Get-Together in NEOM

קרדיט לתמונה: https://insidearabia.com/