"האדם המאושר ביותר על פני כדור הארץ" הלך לעולמו בגיל 101

ניצול השואה אדי ג'אקו, ששרד את מחנה ההשמדה אושוויץ והתפרסם בזכות ספר והרצאות שבהן כינה את עצמו "האדם המאושר ביותר על פני כדור הארץ", הלך לעולמו בסידני שבאוסטרליה בגיל 101.

ג'אקו נולד עם השם אברהם יעקובוביץ בלייפציג למשפחה שראתה עצמה קודם גרמנית ולאחר מכן יהודית. עליית הנאצים שינתה את דעתו של הנער הצעיר שהוכה קשות במהלך ליל הבדולח בנובמבר 1938 והועבר למחנה הריכוז בוכנוואלד.

הוא הצליח להימלט עם בני משפחתו לבלגיה ולצרפת, אולם נתפס מחדש הועבר לאושוויץ. בדרך למחנה ההשמדה, הוא שב ברח והגיע לבלגיה, שם הסתתר עם הוריו ואחותו. באוקטובר 1943, המשפחה נתפסה ונשלחה לאושוויץ, שם נרצחו ההורים, אולם ג'אקו נמלט במהלך "צעדת המוות" והסתתר ביער עד שחיילי בעלות הברית הצליחו אותו.

בשנת 1950 עבר ג'אקו לאוסטרליה יחד עם רעייתו פלורה ולשניים נולדו שני ילדים. הוא ניהל תחנת שירות וסוכנות נדל"ן. במקביל היה בין מייסדי המוזיאון היהודי של סידני בשנת 1992 והתנדב בו במשך שנים כשהוא משתמש בסיפורו האישי כדי להעביר מסרים של שלום, סובלנות וסליחה.

לאחר ששרד את השואה, התחייב ג'אקו לחייך בכל יום, ולפני שנתיים הוא הופיע בהרצאת TED תחת הכותרת "האדם המאושר ביותר על פני כדור הארץ" וזכה לתהודה בינלאומית. בשנה שעברה גם יצא ספרו האוטוביוגרפי של ג'אקו תחת כותרת זהה (הוצאת תכלת). "חייתי מאה שנים ועמדתי פנים אל פנים מול הרוע, אבל כיום אני מחשיב את עצמי האיש הכי מאושר בעולם", כתב. "זה מה שלמדתי בשנות חיי: החיים יכולים להיות יפים, אם רק הופכים אותם לכאלה. זה תלוי בכם”.

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, ספד לג'אקו. "כמי ששרד את השואה, אדי בחר להפוך את חייו לעדות כיצד תקווה ואהבה יכולים לגבור על ייאוש ושנאה", אמר. "הוא יחסר מאד, במיוחד עבור הקהילה היהודית שלנו. הוא היה השראה ושמחה. שלום, אדי, ותודה על המתנה הנפלאה שלך לכולנו ותנחומינו הכנים לכל המשפחה האוהבת והחברים".

בחשבון הטוויטר של המוזיאון היהודי של סידני נכתב: "'זה המסר שלי, שכל עוד אני חי, אני אלמד שלא לשנוא' – מותו של ניצול השואה אדי ג'אקו הותיר חלל עצום בלב של 'משפחת' המוזיאון היהודי בסידני. ההשפעה של אדיר, בתור 'האדם המאושר על פני כדור הארץ' תורגש עוד דורות רבים".

לצפייה בהרצאת ה-TED של ג'אקו :

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות