האיחוד האירופי: התנהגות איראן באתר הגרעין- קראג' מדאיגה מאוד

ארה"ב מאיימת בתגובה הולמת אם הרשויות האיראניות לא יאפשרו לפקחים הבינלאומיים להיכנס לאתר קראג' ואיראן דוחה גם איומים אלו

האיחוד האירופי הביע אתמול את דאגתו מפני האיסור של טהראן על פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להיכנס לאחד ממתקני הגרעין במדינה, ורואה בכך התפתחות מדאיגה מאוד.

שגריר האיחוד בווינה, סטפן קלמנט, קרא לרשויות האיראניות לאפשר לפקחי הסוכנות להיכנס לאתר קראג' ללא דיחוי, בהתחשב בכך שסירוב שכזה  היא התפתחות מסוכנת.

בנוסף, הוא אמר בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, כי האיחוד בירך על מאמציו המתמשכים של מנכ"ל סוכנות האטום של האו"ם, רפאל גרוסי, להבטיח את המשכיות זרימת המידע מתוכנית הגרעין האיראנית.

בנושא הגרעין, הוא קרא לחדש את המשא ומתן בווינה על מנת להחיות את ההסכם שנחתם בשנת 2015, מהנקודה שהגיעו אליה בעבר, לפני שהפסיקו ביוני האחרון.

איום אמריקאי בתגובה הולמת

במקביל ארצות הברית הדגישה במהלך ישיבת מועצת הנגידים של IAEA היום, כי איראן חייבת לאפשר לפקחים בינלאומיים להיכנס למתחם המפעל בקראג', ולהתקין מחדש את מצלמות המעקב כפי שסוכם בעבר עם מנהל הסוכנות, רפאל גרוסי.

היא גם הדגישה כי הרשויות האיראניות יעמדו בפני צעדים של מועצת הנגידים של IAEA אם היא תימנע מהפקחים את הכניסה לאתר.

בנוסף, היא ציינה, על פי רויטרס, כי אם איראן לא תעשה זאת, היא תתייעץ עם שאר חברי הדירקטוריון בימים הקרובים, על מנת להסכים על תגובה הולמת.

ההסכם שלנו עם גרוסי אינו כולל את קראג'.

ראוי לציין כי הנציג האיראני בווינה, קאזם גאריב-אבאדי, הגיב לדו"ח הסוכנות, ואמר שהוא אינו מדויק וחורג מהתנאים שהוסכמו בהודעה המשותפת, שהוכרזה ב -12 בספטמבר.

הוא גם הוסיף בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, עם עלות השחר, כי ארצו הבהירה, "במהלך דיונים בטהראן עם מנכ"ל הסוכנות, כי מתחם קראג' עדיין אינו מכוסה על ידי מצלמות אבטחה, שכן הוא עדיין לא כלול ברשימת האתרים תחת ביקורת , ולכן הציוד הקשור אליו אינו מכוסה במסגרת תכנית התחזוקה (של מערכות העקיבה). ".

הסוכנות הבינלאומית הודיעה ביום ראשון כי איראן לא הצליחה למלא באופן מלא את תנאי ההסכם שחתמה עמה לפני שבועיים, כי מפקחיו רשאים להחזיק ציוד ניטור במדינה. 

הסוכנות הסבירה שבין 20 ל -22 בספטמבר הרשויות האיראניות אפשרו לפקחים בינלאומיים לשמור על ציוד ניטור ספציפי של הסוכנות, ולהחליף אמצעי אחסון (זיכרונות בהן נאגרים התמונות המשודרות מהאתרים) בכל המיקומים הדרושים במדינה למעט מתחם העיר קראג'.

גרוסי גם אמר אתמול כי החלטת טהראן סותרת את התנאים המוסכמים של ההצהרה המשותפת שפורסמה ב -12 בספטמבר.

«درون» موقع كرج النووي في إيران أقلعت من مكان قربه

קרדיט לתמונה: אלקבאס