עיראק: צווי מעצר למשתתפי הכנס בכורדיסטאן שקרא לנורמליזציה עם ישראל

אתמול דיווח האתר נציב.נט כי ממשלת עיראק דחתה את הקריאה שיצאה מכנס שנערך באירביל שבכורדיסטאן העיראקית , לפעול לנורמליזציה עם ישראל.

היום, ראשון, הודיעה מועצת המשפט העליונה על הוצאת צווי מעצר נגד משתתפי ועידת "שלום והתאוששות" – "السلام والاسترداد", שקראה לנורמליזציה של היחסים עם ישראל, כך על פי סוכנות הידיעות העיראקית " ואע ".

בהודעת המועצה נמסר כי "בית המשפט  בכירכוק, בהתבסס על מידע שנמסר על ידי היועץ לביטחון לאומי, הוציא צו מעצר נגד מי שנקרא ויסאם אל חרדאן – وسام الحردان , בעקבות התפקיד שמילא בקריאה לנורמליזציה עם ישראל.  "

הוא הוסיף: "הוצא גם צו מעצר נגד מישל אלאלוסי, ונגד עובד במשרד התרבות – סהר כרים אל-טאי, בגין אותו פשע". "הצעדים המשפטיים יינקטו נגד שאר המשתתפים ברגע שנדע את שמם המלא", צוין בהצהרה.

על פי העיתון הישראלי ידיעות אחרונות, כ -300 אישים סונים ושיעים בולטים בעיר ארביל קראו לבגדד לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

בתגובה הישראלית הראשונה להזמנה אמר שר החוץ יאיר לפיד כי אירוע זה "חושף תקווה במקומות שלא חשבנו עליהם קודם לכן". "אנו ועיראק חולקים היסטוריה ושורשים משותפים בקהילה היהודית, ובכל פעם שמישהו ייצור איתנו קשר, נעשה הכל כדי לתקשר איתם", הוסיף.

ביום שבת, ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט בירך על הפגישה. העיתון "Times of Israel" ציטט את בנט כי "מאות אנשי ציבור עיראקיים, סונים ושיעים, התכנסו אתמול כדי לדרוש שלום עם ישראל".

"זו קריאה שמגיעה מלמטה, לא מלמעלה, מהעם ולא מהממשלה, וההכרה בעוול ההיסטורי שנגרם ליהודי עיראק בפרט היא החשובה", הוסיף בנט.

רשויות אזור כורדיסטן מצדם הכחישו כל קשר לפגישה ואיימו על אחראים בסנקציות.

ביום שבת הדגישו הרשויות באזור כורדיסטן כי ינקטו באמצעים נגד מארגני הוועידה, שקראו לנורמליזציה עם ישראל, כולל גירושם מהאזור. ממשרד הפנים באזור נמסר כי חלק ממארגני הכנס "עיוותו" את המצב והשתמשו בו ל"מטרות פוליטיות ".

בהודעה נאמר כי הכנס, שנערך בארביל, ביום שישי, נועד "לעבוד על מושגי הדו קיום וליישם את יסודות הפדרליזם בעיראק לאור החוקה העיראקית הקבועה".

ממשלת עיראק, הנשיאות והמפלגות הפוליטיות הביעו את דחייתם מהוועידה שארגן ביום שישי בערב "מרכז תקשורת השלום" שבסיסה בניו יורק, שעסק בנושא הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב והתקרבות בין חברות אזרחיות. 

איש הדת השיעי המשפיע מוקטדה א-סאדר הרחיק לכת יותר, וקרא לממשלה "להפליל ולעצור את כל הנאספים". 

סגן ודובר ברית אל-פתח, אחמד אל-אסאדי, רואה בדברים שנאמרו בכנס "מעשה פלילי". משרד התרבות העיראקי גם הביע את דחייתו מהוועידה ואישר את "דבקותו בעמדת ממשלת עיראק והעם העיראקי הדוחה את הנורמליזציה ומאמץ את דרישות העם הפלסטיני שלנו".

מנהיגי המיליציה הנאמנים לאיראן איימו לתקוף את מארגני הוועידה, ותיארו אותם כ"בוגדים ".

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות