מאיים או רומז על רצון להתפשר? "טורקיה שוקלת רכש מערכת S-400 שנייה"

בראיון בלעדי לחדשות CBS אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי ממשלתו מתכוונת להמשיך לרכוש מערכת טילים רוסית נוספת נגד מטוסים, למרות אזהרות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית.

"הסברתי הכל לנשיא ביידן", הוסיף ארדואן וטען כי סירובה של אמריקה למכור לטורקיה את מערכת הפטריוט גרם לממשלתו לרכוש את המערכת הרוסית, אך וושינגטון דחתה טענה זו.

הוא הסביר שארצות הברית לא סיפקה את מטוס החמקן F-35 למרות תשלום של 1.4 מיליארד דולר. היא גם גירשה את טורקיה ,חברת נאט"ו ,מתוכנית ה- F-35 והטילה סנקציות על גורמי הביטחון לאחר שאנקרה רכשה את מערכת ההגנה מפני טילים מסוג S-400 מתוצרת רוסיה. 

ארצות הברית מתנגדת בתוקף לשימוש במערכות רוסיות בתוך נאט"ו, שלדבריה מהווה איום על מטוס ה- F-35. טורקיה מתעקשת שניתן להשתמש ב- S-400 באופן עצמאי מבלי לשלבו במערכות נאט"ו, ולכן אין בהן סכנה.

ארצות הברית הטילה גם סנקציות על טורקיה בשנת 2020 בגין הרכישה על פי חוק משנת 2017, שמטרתו להדוף את ההשפעה הרוסית. 

המהלך סימן את הפעם הראשונה בה נעשה שימוש בחוק, המכונה CATSA, להעניש בת ברית של ארצות הברית.

כשנשאל אם טורקיה תקנה עוד סוללות טילי S-400, אמר ארדואן, "כמובן … כמובן, כן". "בעתיד אף אחד לא יוכל להפריע  לנו ולהחליט במקומנו איזה מערכות הגנה אנחנו מקבלים, מאיזו מדינה ובאיזו רמה, אף אחד לא יכול להפריע לזה. אנחנו היחידים שמקבלים החלטות כאלה", הוסיף.

סוגיה זו היא אחת מכמה נקודות בולטות ביחסי טורקיה וארה"ב הכוללות גם תמיכה אמריקנית בלוחמים הכורדים הסורים שטורקיה מחשיבה למחבלים, והמשך מגוריו  של איש דת מוסלמי שהואשם בתכנון ניסיון ההפיכה הכושל נגד ממשלת ארדואן בשנת 2016 , בארה"ב.

הערה ברקע הידיעה: לקורא מן השורה לא נותר אלא לשער האם בהצהרתו האחרונה של הנשיא ארדואן יש לו רצון להתעמת עם הנשיא ביידן שלאחר "בריחת" ארה"ב מאפגניסטן , ובהעריכו כי הוא כרגע חלש ואולי יוכל לקבל תכתיבים טורקיים , או שמא הצהרתו באה לרמוז שהוא רק "שוקל" לקנות אבל מאותת בכך שהוא מעוניין להביא את הפרשה הזאת לקיצה אם רק ארה"ב תשפר את תנאיה לטורקיה. אפילו לארדואן ברורה העליונות הטכנולוגית האמריקאית על המערכות הרוסיות והוא שואף שארצו תשתלב בפיתוח טכנלוגויות אלו כתף אל כתף עם האמריקאים.

ארדואן רואה בעיניים כלות איך הלירה הטורקיה מאבדת מערכה מיום ליום , והוא גם יודע שיש גבול עד מתי תושבי טורקיה יסכימו שכל כספם "יתאדה" בגלל גחמות אישיות של מנהיג מגלומן.

Turkey to Activate & Test its S-400 Mid-October – New Defence Order.  Strategy

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות