חומייניזם – ייצוא חומייניזם: תמיכה בטרור גלובלי – פרק שישי בסדרה

הפעם נדבר על ייצוא החומייניזם בתצורה של טרור.

"המלחמה שלנו היא של אידיאולוגיה ואינה מכירה בגבולות או בגיאוגרפיה. עלינו להבטיח את ההתגייסות העצומה של חיילי האיסלאם ברחבי העולם במלחמתנו האידיאולוגית ".
רוחולה חומייני, יולי 1988

חומייני הפנה את חסידיו להפיץ את האידיאלים של המהפכה האסלאמית של איראן ברחבי העולם. איראן מימשה את המאמצים הללו באמצעות תמיכה כלכלית, אידיאולוגית וחומרית בפרוקסי טרור עולמיים הנאמנים למנהיגה העליון של איראן. (Foreign Affairs, Rand Corporation).

משמרות המהפכה (IRGC)

משמרות המהפכה האיסלאמית (משמרות המהפכה), כאשר היחידה המיוחדת שלה נקראת כוח-קודס הוא החיל המכשיר העיקרי של טרור איראני ברחבי העולם. חומייני הקים את משמרות המשמרות המשמשים כ"צבא העם", האחראי על ביצוע החוקה של הרחבת ריבונות חוק אלוהים ברחבי העולם על ידי שימוש כנציג הממשלה לאימון קבוצות טרור בינלאומיות. משמרות המשמרות סיפקו מימון, נשק והדרכה לקבוצות כמו חיזבאללה, קטאיב חיזבאללה ואחרים הנחשבים לארגוני טרור מצד ארצות הברית וממשלות אחרות. (Council on Foreign Relations, Constitution.com, Council on Foreign Relations).

משמרות המשמרות ממשיכים לפתח קבוצות טרור אזוריות חדשות שישמשו שפרוקסי / שליחי ביצוע איראנים. באפריל 2016 דיווחו כלי תקשורת ישראלים כי משמרות המהפכה פועלים ליצירת כוח דמוי חיזבאללה ברצועת עזה. על פי הדיווחים, משמרות הבריאות העבירו כספים לקבוצה באמצעות ארגון צדקה על שם חומייני. במאי 2015, אמר ג'אפרי ממשה"מ, כי המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן הנלחמים במלחמת האזרחים בתימן הם בהשראת המהפכה האיסלאמית. לדברי ג'פארי, "אויבים אזוריים ותחומים אזוריים" לא הצליחו לעצור את המהפכה מלהוות מודל לחיקוי למדינות אחרות.. (Times of Israel, Iranian Students’ News Agency, Tehran Times, Fars News Agency).

חיזבאללה (לבנון)

חיזבאללה הוא בראש ובראשונה שליח של המשטר האיראני. קבוצת הטרור השיעית הלבנונית הצהירה אמונים לח'ומייני בהצהרה שלה ב-1985 ועיצבה את האידיאולוגיה שלה לפי המהפכה האיסלאמית של ח'ומייני. הקבוצה מצהירה במפורש כי היא "ניצחה על ידי אלוהים באיראן". על פי המניפסט שלו, חיזבאללה מפורש בהגשתו ועמידתו בתכתיבי "מנהיג אחד, חכם וצודק, של המורה והפקיה (משפטן) שממלא את כל התנאים הדרושים: [אייתולה] רוחולה מוסאווי ח'ומייני". מסירותו של חיזבאללה למהפכה האסלאמית של ח'ומייני ולאידיאלים החומייניסטים גרמו לאנליסטים כמו טוני בדראן (Tony Badran) מהקרן להגנת הדמוקרטיה לתייג את חיזבאללה "היצוא המקיף והמפותח ביותר של המודל האיראני". (Council on Foreign Relations, Cairo Review of Global Affairs, Weekly Standard).

השפעתו של חומייני בלבנון התפשטה במהלך גלותו מאיראן בשנות השישים והשבעים. במהלך הזמן הזה לימד חומייני במוסדות דת שיעים בעיראק לצד שיעים מרחבי העולם. בדרך זו טיפח חומייני קהל של סטודנטים, לא רק חסידים איראנים, אלא גם שיעים לבנונים שחזרו הביתה כשהם מחוברים למשנתו של חומייני. (Foundation for Defense of Democracies, Weekly Standard,PBS, Wilson Center). cbd flower near me

אל מול רדיפות החלו השיעים האיראנים נגד השאה גם לחדור ללבנון בתחילת שנות השבעים. בשנת 1975, איש הדת הלבנוני יליד איראן, מוסא סאדר (Musa Sadr), הקים את מפלגת אמל בלבנון, מיליציה חמושה שכללה איראנים רבים. סאדר עבד גם עם תנועת השחרור של איראן (LMI), הפועלת נגד השאה, שכללה דמויות איראניות כמו מוסטפא צ'מראן (Mostafa Chamran), שישמש בהמשך כשר ההגנה הראשון של חומייני. באמצעות רשתות אלה, סייעו חברי אש"ף השיעים – כולל מפקד צבא חיזבאללה לעתיד עימאד מורניה (Imad Mughniyeh) – לחומייניסטים לרכוש נשק והכשרה צבאית. (Foundation for Defense of Democracies, Weekly Standard, PBS, Wilson Center, BBC News, Asharq al-Awsat).Finding a home for a permanent abode or a holiday home may be an affordable and pleasurable process if you buy a house. Both temporary and year-round homes are affected by this. House purchasers assists customers in selecting the ideal property within their price range. Visit https://www.home-investors.net/mississippi/.

לאחר פלישת ישראל ללבנון ב-1982, קבוצה של קיצוניים, התנתקו מספר חברי אמל הח'ומניסטים מהקבוצה כדי לארגן תגובה לוחמנית יותר עם שיעים לבנונים אחרים. קבוצת פרומו-חיזבאללה (היא עדיין לא הוקמה רישמית בשלב זה) זו ביצעה את הפיגוע ב-1983 על צריפי ארה"ב בביירות והתקפות נוספות על כוחות ארה"ב, צרפת וישראל. בשנת 1985, חיזבאללה שהוקם לאחרונה הכריז על נאמנותו למנהיג העליון של איראן במניפסט הרשמי שלה. בהצהרה הם דרשו גם גירוש "כוחות ישראליים תוקפניים" מלבנון, קרא להשמדת ישראל, ודרש הקמת מדינה אסלאמית בלבנון. סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם (Naim Qassem), כינה את הפילוסופיה של ח'ומייני בוילאית א-פקיה (ولاية الفقيه) "הסיבה להקמת חיזבאללה". איראן, מצידה, ראתה בחיזבאללה הזדמנות להרחיב את השפעתו, וממשלתו של חומייני העניקה לקבוצה מימון, הכשרה ונשק. (Wilson Center, Los Angeles Times, New York Times, Al-Monitor, BBC News, BBC News, Al-Akbar, Atlantic, PBS, Council on Foreign Relations).

מאז שמר חיזבאללה על נאמנותו למשטרו של יורשו של ח'ומייני, המנהיג העליון עלי חמינאי . כך למשל, על פי הדיווחים, חיזבאללה ומשמרות הבריאות הסכימו בינואר 2010 לשתף פעולה במתקפת מטרות ישראליות, ארה"ב ומערביות. בשנת 2012 התחייב חיזבאללה להגן על איראן מפני כל מתקפה מצד ארצות הברית או ישראל. הקבוצה הצטרפה גם למשמרות המשמרות במאבקה המתמשך לתמיכה במשטר אסד בסוריה. בתורו, חמינאי הבטיח את המשך תמיכתה של איראן בחיזבאללה, "מקור כבוד לעולם המוסלמי". (Washington Institute for Near East Policy, Daily News Egypt, BBC News, Jerusalem Post).

ארגון באדר (עיראק)

הקדשנו מאמר בעבר על הארגון, הפעם נדבר בקצרה.

ארגון באדר הוא מפלגה פוליטית שיעית וכח צבאי שלפי הדיווחים משמש "פרוקסי הוותיק של איראן בעיראק", על פי רויטרס. ארגון בדר שומר על האידיאל החומייניסטי של vilayat-e faqih, תוך התחייבות לנאמנות להנהגה החומניסטית ולמוסדות איראן. פקיד עיראקי אחד הגדיר את הקבוצה כהכוח החזק ביותר בעיראק, חזק אפילו יותר מראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי (Haider al-Abadi). בהתחשב בקשרים העמוקים של הארגון עם איראן ובכוחה הפוליטי והצבאי, אנליסטים השוו את ארגון בדר בעיראק לחיזבאללה בלבנון. (Reuters, Foreign Policy, Reuters, Globe and Mail).

הקבוצה שהוקמה בשנת 1983 בשם "גדודי באדר", שימשה במקור הזרוע הצבאית של המועצה העליונה למהפכה האסלאמית בעיראק (SCIRI), מפלגה פוליטית שיעית עיראקית שמטרתה להביא את המהפכה האסלאמית של ח'ומייני לעיראק. במהלך מלחמת איראן-עיראק בשנים 1980-1988 נלחמו גדודי באדר של SCIRI לצד משמרות המשמרות נגד הצבא העיראקי. בין השנים 1983-2003 המשיכו גדודי באדר לפעול מחוץ לאיראן, וביצעו פיגועי ביניים בדרום עיראק. כאשר SCIRI חזר לעיראק בחודש מרץ 2003, הקבוצה התעקשה כי היא לא דוחפת לממשלה בסגנון איראני, למרות שמה של הקבוצה והקשרים המתמשכים שלה עם טהראן. (Middle East Forum, Foreign Policy, BBC News).

ארגון באדר מפגין בעקביות את נאמנותו למנהיג העליון של איראן. בשנת 2011 חגגו חברי באדר את סיום הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק על ידי סיוד קירות בנייני הממשלה בפוסטרים של חומייני וחמינאי. בתחילת 2015 מנהיג בדר, האדי אל-עמירי (Hadi al-Amiri), אישר את תמיכתו במנהיג העליון של איראן, והסביר את "כשירותו של חמינאי כמנהיג אסלאמי. הוא המנהיג לא רק לאיראנים אלא לאומה האסלאמית". (Fox News, Reuters).

קטאיב חיזבאללה (עיראק)

קטאיב חיזבאללה (KH) היא agoradesign.it מיליציה שיעית אנטי אמריקאית בחסות איראנית הפועלת בעיראק. במהלך המלחמה בראשות ארה"ב בעיראק שהחלה בשנת 2003, קטאיב חיזבאללה צברה לעצמה מוניטין של הטמנת פצצות דרכים קטלניות והשתמשו במרגמות מאולתרות וברקטות לתקיפת כוחות ארה"ב וקואליציה. על פי הדיפלומט האמריקאי עלי חמירי (Ali Khedery) קטאיב חיזבאללה אחראי ל"כמה מהתקפות הקטלניות ביותר נגד ארה"ב וכוחות הקואליציה לאורך כל [המלחמה בראשות ארה"ב בעיראק] ". מנהיג הקבוצה, אבו מהדי אל-מוהנדס (Abu Mahdi al-Mohandes), הוא המוח לכאורה מאחורי הפיגועים נגד שגרירות ארה"ב וצרפת ב-1989 בכווית וניסיון ההתנקשות ב-1985 על אמיר כווית. (Wall Street Journal, U.S. Department of the Treasury, U.S. Government Publishing Office, Foreign Policy, Rand Corporation).

נאמנותו של KH לאיראן היא המפתח לאידיאולוגיה של הקבוצה. דו"ח תאגיד RAND טוען כי "קטאיב חיזבאללה, בדומה לחיזבאללה הלבנוני, משמש ככלי 'לייצא את המהפכה האיסלאמית' כפי שנהוג בטהראן". KH מקבל בגלוי את פילוסופיית vilayat-e faqih של חומייני. חברי KH נשבעו שבועת נאמנות לחמינאי האיראני, ומקבלים אותו כמנהיג הרוחני שלהם. לאחר נסיגת צבא ארה"ב מעיראק בדצמבר 2011, שלח KH לוחמים להגן על משטר אסד בסוריה, לכאורה בהוראת מפקד כוח משמרות קודס קאסם סולימאני . KH המשיכה לתעדף את סדר היום האנטי-אמריקאי החומייניסטי שלה, ולא השתתפה בקרבות נגד דאעש בהם משתתפת ארצות הברית. (Rand Corporation, cactusmeraviglietina.it Reuters, New York Times, Reuters, New York Times, Reuters).

אסייב אהל אל-חאק (Asaib Ahl al-Haq) (עיראק)

אסייב אהל אל-חאק (AAH) היא מיליציה ומפלגה פוליטית שיעית הנתמכת על ידי איראן ופועלת בעיקר בעיראק, כמו גם בסוריה ולבנון. שהוקמה בשנת 2006 על ידי קאיס אל-ח'זאלי (Qais al-Khazali) AAH מונה כ-10,000 פעילים והיא אחת מהמיליציות השיעיות החזקות ביותר בעיראק. עד הנסיגה הצבאית האמריקאית מעיראק בדצמבר 2011, AAH ביצע למעלה מ-6,000 התקפות על כוחות אמריקאים ועיראקיים. הקבוצה מבקשת לקדם את ההשפעה הפוליטית והדתית של איראן בעיראק, לשמור על השליטה השיעית על עיראק ולהדיח את כל שרידי המערב שנותרו מהמדינה. (Voice of America, Washington Post, Institute for the Study of War, Washington Institute for Near East Policy).

AAH מוקדש לפלאיה vilayat-e faqih ומפגין באופן גלוי את נאמנותו למנהיגי איראן. על פי הדיווחים, הקבוצה נמצאת בתיאום של סולימאני מכוח קודס. לדברי האנליסט סם ווייר (Sam Wyer) מהמכון לחקר המלחמה, AAH "הציגה את מחויבותה לדמויות של 'מסורת המהפכה האיראנית', כולל רוחולה חומייני, עלי חמינאי, קזים אל-הארי ומחמוד השמי שחרודי (Mahmoud Hashemi Shahroudi)". (Associated Press, Reuters, Institute for the Study of War).

ווייר איפיין את AAH כארגון חומייניסטי שמטרתו "ליצור סביבה מתאימה להחזרתו של האימאם מהדי באמצעות הטלת ממשל אסלאמי שיעי קפדני". הערכתו של ווייר שפורסמה ומאושרת על ידי חוקר המזרח התיכון מרטין צ'ולוב (Martin Chulov), שכינה את AAH "זרוע פרוקסי של גדודי אל-קודס של משמרות המהפכה, שיעדם העיקרי הוא ייצוא המהפכה האסלאמית בת 30 שנה באיראן". (Institute for the Study of War, Guardian).

חיזבאללה אל-חג'אז (Hezbollah al-Hejaz) (סעודיה)

חיזבאללה אל-חג'אז (Hezbollah al-Hejaz), הלא הוא חיזבאללה הסעודי, הוא ארגון טרור שיעי שהוקם במאי 1987 במטרה לפגע באינטרסים של ארה"ב וסעודיה ומחוצה לה. על פי הדיווחים, הקבוצה בחסות איראן קשורה לקבוצת הטרור של חיזבאללה הלבנונית. חיזבאללה אל-חג'אז מקפיד על הפילוסופיה החומייניסטית של vilayat-e faqih ונאמן למנהיג העליון של איראן. על פי הרשויות האמריקאיות, איראן סיפקה תמיכה לוגיסטית וצבאית לארגון. על פי הדיווחים, חיזבאללה אל-חג'אז מבקש להפיץ את הפילוסופיה של vilayat-e faqih ונאמנות למנהיג העליון של איראן-בתוך סעודיה. (Al Arabiya, U.S. Department of Justice).

ממשלת סעודיה הוציאה את חיזבאללה אל-חג'אז אל מחוץ לחוק, ואילצה את חבריה לעבור ולהתאמן בלבנון, איראן וסוריה (רק לא בתחום הטריטוריאלי של סעודיה). על פי בית המשפט המחוזי בארה"ב בוושינגטון הבירה, חיזבאללה אל-חג'אז היה אחראי (בתמיכה איראנית) בהפצצת הצריפים הצבאיים של מגדלי חובאר בשנת 1996, פיגוע שהותיר 19 אזרחים אמריקאים הרוגים ו-372 בני אדם פצועים. (New York Times, New York Times, FBI, Washington Institute for Near East Policy).

בפרק הבא (והאחרון בסדרה) נדבר על מורשתו של חומייני

קישור לפרקים הקודמים

פרק ראשון – https://nziv.net/68620/
פרק שני – https://nziv.net/68726/
פרק שלישי – https://nziv.net/68926/
פרק רביעי – https://nziv.net/69077/
פרק חמישי – https://nziv.net/69143/