פיצוץ ביירות: שופט הורה לעצור שר לשעבר באשמת "רצח בכוונה תחילה "

סוכנות המדיה הלבנונית  דיווחה כי השופט הראשי שחוקר את הפיצוץ העצום בביירות בשנה שעברה הוציא צו מעצר, ביום חמישי, נגד השר לשעבר, יוסף פניאנוס, לאחר שלא התייצב לחקירה.

פניאנוס, שהיה שר העבודה והתחבורה הציבורית, הוא אחד מבכירי הממשלה לשעבר שסירב להתייצב בפני השופט חוקר טאריק ביטאר.

ביטאר האשים את השר פניאנוס ושלושה בכירים נוספים בממשלה לשעבר ברצח בכוונה ורשלנות שהביאו להריגת יותר מ -200 בני אדם בפיצוץ, ופצעו יותר מ -6,000 איש.

מאות טונות של אמוניום חנקתי, חומר נפץ רב המשמש גם בדשן, אוחסנו בנמל במשך שנים בצורה לא תקינה.

בסופו של דבר החומר התפוצץ ב -4 באוגוסט 2020 והרסה חלקים מהבירה ביירות.

החקירה עמדה בפני מכשולים משמעותיים, כולל פיטוריו של קודמו של ביטאר באשמת הפרת החוקה על ידי זימון גורמי ממשל.

יותר משנה לאחר הפיצוץ, עדיין אין תשובות לגורם הפיצוץ, ואף אחד לא קיבל את הדין על עצמו.

ארגוני זכויות ותקשורת מקומית חשפו שרוב בכירי המדינה היו מודעים להימצאות אמוניום חנקתי בנמל אך לא עשו דבר כדי להסירו או לאחסן אותו כראוי.

יותר מ -140 ארגונים מקומיים ובינלאומיים וניצולים מהפיצוץ חזרו על קריאה קודמת הקוראת לחקור את הפיצוץ בחסות האו"ם כדי להשיג צדק.

הארגונים טענו כי גורמים ממשלתיים סירבו להתייצב לחקירה, בעוד הרשויות סירבו להסיר חסינות כדי לאפשר משפט לחברי פרלמנט או בכירים בממשלה ובביטחון.

הארגונים מסרו כי "בכירים פוליטיים ניסו להטיל ספק בחוסר הפניות של השופט ביטאר, והאשימו אותו בפוליטיזציה".

אותם ארגונים מתחו ביקורת על כוחות הביטחון הלבנוניים על כך שהם פיזרו באלימות את מחאות משפחות קורבנות הפיצוץ בשתי הזדמנויות לפחות.

הפיצוץ היה אחד הפיצוצים הגדולים שאינם גרעיניים שנרשמו אי פעם, והתאונה היחידה ההרסנית ביותר בהיסטוריה הסוערת של לבנון. ללבנון יש היסטוריה ארוכה של אלימות ללא עונש, ומערכת המשפט זכתה לביקורת רבה על כך שהיא נמצאת תחת השפעה פוליטית.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות