במבצע חשאי שוחזר קבר הנביא נחום בעיראק

אתרים בשפה הערבית מצטטים אתר ישראלי המפרסם את סיפור שיחזורו של קבר הנביא נחום בעיראק. וכך מתפרסם: 

אתר החדשות " טיימס ישראל" פרסם את פרטי סיפור הצלת קברו של נביא יהודי שהיה בשליטתו של דאעש בצפון עיראק.

צוות של  וטרינר ששרת בצבא האמריקאי ומהנדסים ישראלים ביצעו את "המשימה הנועזת" להצלת קברו של הנביא נחום,

הסיפור החל יום אחד באפריל 2017, כאשר שני ג'יפים עם חלונות מושחרים נסעו מכורדיסטן העיראקית לעבר הכפר הנוצרי הקטן אלקוש, מצפון למוסול.

בטור היו בין השאר שני מהנדסים ישראלים, שכל אחד מהם ישב במכונית נפרדת, מטעמי אבטחה, על פי העיתון.

האתר מוסיף כי שני הגברים, יעקב שפר ומאיר רונן, נכנסו לכורדיסטאן עם דרכונים ישראלים כדי להשתתף במשימת שחזור יוצאת דופן, ואליו הצטרף אחר כך איש עסקים יהודי אמריקאי בשם אדם טיפין, חייל לשעבר בצבא האמריקאי שבעבר שירת באזור סבא אל-בור בבגדאד.

במהלך נסיעתם לאלקוש, השניים היו עדים לחורבן המלחמה, בעוד חמושי דאעש עדיין נלחמים בצבא העיראקי במרחק של כ -20 קילומטרים משם.

כשהטור התקרב לכפר, עצרו שתי המכוניות ושפר ורונן, בליווי השומרים הכורדים, ירדו. כולם הלכו לאתר ארכיאולוגי הממוקם בחלק הצפוני של העיר העתיקה, קברו של ,מה שמאמינים. הנביא היהודי נחום שחי במאה השביעית לפני הספירה

העיתון מספר כי במשך עשרות שנים שמרו תושבי אלקוש, שרובם משתייכים לכנסייה הקתולית הקלדנית, על המקום הקדוש ליהודים.

אך כשהגיעו, הם מצאו את המאוזוליאום במצב רע ומתפורר, כשסדקים ממלאים את הקירות והתקרה עלולה להתמוטט בכל רגע.

שייפר ורונן מומחים בשיקום בתי כנסת של ימי קדם, בעוד שטיפין הוא מתנדב בארגון אזרחי בשם "הקואליציה לשיקום מורשת התרבות", בראשותו של המומחית לביטחון לאומי שריל בנארד, אשתו של שגריר ארה"ב לשעבר בעיראק זלמיי ח'לילזדה – زلماي خليل زاده.

תפן ביקר באתר בשנת 2016 והחליט להתחיל לשקם אותו וגם את בית הכנסת הנמצא בסמוך.

העיתון מספר כי תפן סיפר לו בשנת 2018, בראיון שהתקיים בחשאיות מוחלטת בתל אביב, כיצד עבד על שיקום קבר בעיראק שנאמר ששייך לנביא נחום , ואמר: "אתה אל תכתוב על זה מילה אחת עד להשלמת הפרויקט ".

הסיבות לכך, על פי העיתון, היו ביטחוניות מכיוון שהמשימה כללה הסתננות של אזרחי ישראל לעיראק על מנת להעריך את הפגיעה בגג הבניין.

אחד האתגרים שהפרויקט התמודד  איתו היה למצוא את הכספים הדרושים, בהתחשב ברגישותו והעובדה שאי אפשר לדבר עליו בפומבי, לדברי טבין.

"ניסינו לשקם בית כנסת ישן, בעיר נוצרית, תחת מטריית ממשלה בראשות אסלאמיסט ובאזור שנוי במחלוקת במרחק של כ -20 קילומטרים מקווי החזית עם דאעש.

הארגון שעבורו פועל תפן הצליח לגייס כסף מקבוצה קטנה של תורמים, כולל חברות נפט ואנרגיה מנורבגיה, הממשלה הכורדית המקומית, שגרירות ארה"ב בעיראק, וכמה תורמים אזרחיים, וכך נאספו 2 מיליון דולר.

קבר לפני ואחרי שיקום
הקבר לפני ואחרי השיקום (התמונות באדיבות אדם טיפן)

אתגר נוסף היה למצוא דרך להיכנס לעיראק, אם כי לא נדיר שישראלים מבקרים בכורדיסטן, אך הכניסה לעיראק דורשת בדרך כלל הצגת דרכון ממדינה אחרת, על פי העיתון.

בסופו של דבר, פקידים כורדים הסכימו להכניס ישראלים שקיבלו תמיכה מיוחדת ואישור של שר הפנים הישראלי דאז אריה דרעי, למרות שישראל מונעת מאזרחיה לבקר בעיראק מכיוון שהיא "מדינת אויב".

העיתון מציין כי תפן ביקש לא לפרסם פרטים על כניסתם לעיראק ולאלקוש, מחשש לסכן את פעולות בעתיד.

לאחר שהגיעו לאלקוש, סיירו שני המהנדסים במאוזוליאום שהיה הרוס למחצה וקבעו תכנית לשיקומו.

המומחים הזהירו כי אם לא יבוצעו עבודות מיידיות לשיקום המבנה, הרוח והגשם עלולים לגרום לקריסה מוחלטת של המבנה בתוך חודשים.

עבודות השיקום החלו בשנת 2018, בעזרת חברה צ'כית, ואמורות היו להסתיים בתחילת 2020, אך מגפת הקורונה אילצה אותן להפסיק, כך שהפרויקט הושלם סופית במהלך אביב 2021.

העיתון אומר שהאתר פתוח כרגע למבקרים, אם כי לא ברור אם ישראלים יוכלו לבקר בו.

התמונה באדיבות שגרירות ארה"ב בעיראק