בלעדי: האם לוחמי דאעש בורחים מהמזרח התיכון לאפריקה?

אתר סומאלי, www.dhacdo.rg, הכתוב בשפה הסומאלית דיווח לפני יומיים שלוחמי דאעש זרים הגיעו לסומליה.

על פי הדיווח, במהלך 48 השעות האחרונות הגיעו למחוז בארי שבצפון מזרח פונטלנד, הנמצא מול תימן, 200 לוחמי דאעש זרים מסוריה, מעיראק ומתימן.

Image result for bari, somalia

על פי דיווח זה, לוחמי דאעש הללו נחתו בעיירת החוף קנדאלה, הממוקמת בקרבת בירת פונטלנד, בוסאסו. יצוין, כי עיירה זו נכבשה ע"י דאעש בסומליה ב- 26 באוקטובר 2016 לפרק זמן של קצת יותר מחודש. מקנדאלה, לוחמי דאעש הזרים נסעו לפנים הארץ, אל ההרים, שם הם הצטרפו ללוחמי דאעש בסומליה תחת הנהגתו של עבד אל-קאדר מא'מן.

Image result for abd al-qader mu

נראה, כי לוחמי דאעש בסוריה, בעיראק ובתימן מרגישים שאויביהם סוגרים עליהם מכל הכיוונים ושבסופו של דבר, הם יאבדו את השטח בו הם שולטים במדינות הללו. לפיכך, הם מתחילים לברוח ממלכודות המוות הללו לאזורים אחרים שהגישה אליהם היא יחסית קלה ופשוטה ושבהם יש כבר לדאעש נוכחות, גם אם דלה. איזור כזה הוא סומליה. אמנם, בסומליה השבאב, המסונף לאל-קאעדה, הוא ארגון הטרור הדומיננטי, אך יש בה גם נוכחות מעטה של דאעש בפונטלנד, בהרים שבפנים הארץ שבקרבת הבירה בוסאסו. דאעש בפונטלנד מונים רק כ- 200 לוחמים והם לא כל כך פעילים. אולם, מאחר ואיזור זה נמצא ממש מול חופי תימן ובטווח הפלגה ממנה, אז הוא הופך ליעד אטרקטיבי עבור לוחמי דאעש במזרח התיכון.

ימים יגידו האם מגמה זאת תימשך והאם אפריקה תהיה מקום המפלט של לוחמי דאעש. אם כי, יש לציין בהקשר זה שבאפריקה דאעש לא זוכים לתמיכה רבה כמו אל-קאעדה, אלא באזורים מסוימים בלבד כדוגמת בוקו חראם בצפון מזרח ניגריה ובאגן ימת צ'אד ובמידה מסוימת בלוב ובסומליה.

נכון לעכשיו, 200 לוחמי דאעש הזרים שהגיעו לפונטלנד וחברו ללוחמי דאעש בסומליה הכפילו את מספר לוחמי הארגון במדינה. אולם, מספר סוגיות עלולות לצוץ בהקשר הזה, ובעיקר מערכת היחסים בין הלוחמים הזרים ללוחמים הסומלים. האם הלוחמים הזרים יאפשרו לעבד אל-קאדר מא'מן להמשיך ולהנהיג את דאעש בסומליה? או שהם יתפסו פיקוד?, ואם כך יהיה, האם זה יגרום לפילוג בשורות דאעש בסומליה? ימים יגידו.

 

קרדיט:ד”ר משה טרדימן, מנהל ומייסד המכון לחקר אסלאם ומוסלמים באפריקה.

כתיבת תגובה