סודן: המשא ומתן על סכר הרנסנס הגיע למבוי סתום בגלל אתיופיה

ביום שני הודיע ​​משרד החוץ הסודני כי המשא ומתן על סכר הרנסנס הגיע למבוי סתום בגלל אתיופיה.

במכתב שנשלח לסגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, אמר מזכיר משרד החוץ הסודני, מוחמד שריף עבדאללה, כי המשא ומתן המשולש בין חרטום , קהיר ואדיס אבבה הגיע למבוי סתום עקב חוסר ההיענות של אתיופיה.

המכתב עסק גם ביישום ההצעה שהגישה סודאן, שנתמכה על ידי מצרים, להקים קבוצת גישור של ארבע גופים בין לאומיים בראשות קונגו המשמשת כרגע בתפקיד ראש המושב הנוכחי של האיחוד האפריקאי ובהשתתפות האו"ם , האיחוד האירופי וארצות הברית, והדגיש את עמדת ארצו המבקשת להגיע להסכם מקיף, הוגן, מאוזן ומחייב מבחינה משפטית על מילוי ותפעול סכר הרנסנס.

יותר לחץ חיצוני

משרד החוץ האתיופי אישר לפני מספר ימים כי אדיס אבבה ממתינה להזמנת קונגו להמשיך ולחדש את המשא ומתן על סכר הרנסנס. אתיופיה ציינה כי היא מצפה ללחצים חיצוניים נוספים בנוגע לנושא סכר הרנסנס, וכי לעולם לא יהיה אכפת לה, בהתחשב בכך שהלחצים האמריקאים בנוגע לסכר הרנסנס פחתו לאחר הצלחת תהליך המילוי השני של אגם הסכר.

ראוי לציין כי משרד החוץ האתיופי הודיע ​​בסוף החודש שעבר (יולי) כי המילוי השני של סכר הרנסנס התקיים בכמות שתוכננה בעבר, שהיתה 13.5 מיליארד קוב, והדגישו אז כי המילוי לא יפגע במצרים ובסודן.

חרטום וקהיר תמיד התנגדו לעמדה האתיופית החד צדדית בנושא המטריד הזה שתקוע ללא פתרון כבר שנים.

משא ומתן ללא הסכמה

ראוי לציין כי מאז 2011 מנהלות שלוש המדינות משא ומתן על הסכם על מילוי ותפעול הסכר, שאדיס אבבה בונה כדי להיות המקור הגדול ביותר לאנרגיה הידרואלקטרית באפריקה, בהספק של 6,500 מגה וואט, מבלי להגיע להסכם.

במרץ 2015 חתמו מנהיגי שלוש המדינות בחרטום על הסכם הצהרת עקרונות, אך חילוקי הדעות נמשכו, והסלימו עוד יותר עם אתיופיה בחודש שעבר (יולי 2021) בעת תהליך המילוי השני של מאגר הסכר.

בעוד שאתיופיה רואה בסכר צורך קיומי להשגת התפתחות כלכלית במדינה, מצרים רואה בו איום עליה ועל נתח המים שלה, במיוחד מכיוון שנהר הנילוס מספק כ -97% ממי ההשקיה והשתייה במדינה, בעוד שחרטום רואה בו איום על הסכרים שלה גם כן.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות