פרסום ראשון: הדרמה בשיאה: חרף הלחץ הסעודי סומליה נשארת נייטרלית ואיחוד האמירויות משעה את הקשרים איתה

המשבר בין סעודיה לקטר ממשיך לספק כותרות ושוב מסומליה.

חרף מכבש הלחצים שהפעילה סעודיה על סומליה לנתק את היחסים עם קטר או לכל הפחות להוריד את הדרג שלהם, עמדתה הניטרלית של ממשלת סומליה בנוגע למשבר הדיפלומטי במפרץ נותרה בעינה. לטענת הפרשן הקטרי, ג'אבר אל-חרמי, שר סעודי הביא עמו 80 מיליון דולר לנשיא סומליה בתמורה לניתוק היחסים עם קטר, אך הנשיא סירב להצעה.

אתמול הגיעה למוגדישו משלחת סומלית רמת דרג בראשות שר החוץ הקטרי כדי לדון ביחסים הבילטרלים בין ממשלת סומליה לקטר. במהלך הפגישה שיבח שר החוץ הקטרי את החלטת ממשלת סומליה שלא לנתק את הקשרים עם קטר.

מקורות מסרו ל- Hiraan News שהפגישה הזאת אורגנה ע"י ראש לשכת הנשיאות החדש, פאהאד יאסין, שבעבר עבד כעיתונאי ברשת אל-ג'זירה הקטרית והמקורב לקטר.

בעקבות אי כניעתה של ממשלת סומליה ללחצים הסעודיים יש דיווחים על כך שאיחוד האמירויות השעתה את יחסיה הדיפלומטיים עם סומליה והחזירה את שגרירה במוגדישו. נוסף על כך, היא גירשה שני אזרחים סומלים מדובאי חזרה למוגדישו.

ברקע להשעיית היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות ניצבת מתיחות שנוצרה ביניהן לאחרונה. עקב חתימת איחוד האמירויות על הסכם עם ממשלת סומלילנד להקמת בסיס ימי בנמל ברברה. הסכם זה זכה להתנגדות מצד ממשלת סומליה שטענה שסומלילנד אינה מדינה עצמאית ולכן, אינה יכולה לחתום על חוזה מעין זה ללא הסכמת ממשלת סומליה. בסופו של דבר, ההסכם נחתם והמתיחות בין איחוד האמירויות לבין ממשלת סומליה נותרה בעינה.

אולם, אין זה אומר כלל ועיקר שסעודיה תלך בעקבות איחוד האמירויות ותשעה או תנתק את יחסיה עם ממשלת סומליה.

אם נבחן את הצלחתה של סעודיה לסחוף את מדינות אפריקה המוסלמיות לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם קטר ובכך לבודד אותה מבחינה דיפלומטית, ניתן לראות שהיא מוגבלת בלבד. במהלך השבוע שעבר ג'יבוטי הורידה את דרג היחסים עם קטר וסומלילנד ואיי קומורו הכריזו על ניתוק יחסיהן הדיפלומטיים עם קטר. מנגד, אריתריאה, אתיופיה, סודאן, דרום סודאן וממשלת סומליה נשארו ניטרליות בנוגע למשבר הדיפלומטי במפרץ. כלומר, מבחינת סעודיה, ההצלחה בבידודה הדיפלומטי של קטר, לפחות בכל הנוגע למדינות קרן אפריקה, היא מוגבלת בלבד.

סעודיה אינה מצליחה לסחוף גם את שאר המדינות המוסלמיות ביבשת אפריקה לנתק את יחסיהן עם קטר. נכון, ניז'ר וסנגל החזירו את שגריריהן בקטר ומאוריטניה ניתקה את יחסיה עם קטר, אבל מאלי, שגם היא מדינה הנאבקת בטרור כמו סעודיה, וגם מרוקו שומרות על ניטרליות.

 

כתיבת תגובה