שנה "מוצלחת מאוד": היקף חילופי הסחר בין ישראל לאמירויות במספרים

היקף חילופי הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות, כמעט שנה לאחר חתימת הסכמי הנורמליזציה, הסתכם בכחצי מיליארד דולר, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל.

העיתון "ג'רוזלם פוסט" מסר כי שנה לאחר תחילת הנורמליזציה, היקף חילופי הסחר בין שתי המדינות עלה על 570 מיליון דולר.

במהלך 2020 (מספטמבר עד דצמבר) וששת החודשים הראשונים של 2021 ייצאה ישראל כ- 197 מיליון דולר סחורות ושירותים לאיחוד האמירויות, וייבאה ממנו כ -372 מיליון דולר.

מועצת העסקים איחוד האמירויות הערביות -ישראל – "مجلس الأعمال الإماراتي الإسرائيلي"  צופה כי ערך חילופי הסחר ביניהם יגיע למיליארד דולר לכל שנת 2021, ויעלה על שלושה מיליארד דולר תוך שלוש שנים.

המועצה אומרת באתר שלה שיש 500 חברות ישראליות שעושות עסקים עם איחוד האמירויות.

איחוד האמירויות היתה מדינת המפרץ הראשונה שחתמה על הסכם לנרמול היחסים עם ישראל, לפני שבחריין, מרוקו וסודן הלכו בעקבותיה, מה שפתח סיכויים לשיתוף פעולה מסחרי בין ישראל למדינות אלה.

האמירויות וישראל, שהכלכלות שלהן נפגעו ממגפת הקורונה, מקוות להפיק רווחים גדולים מהסכם הנורמליזציה, במיוחד העיר דובאי, שמחפשת שותפים חדשים בתחומי התיירות, הטכנולוגיה והעסקים. שתי המדינות כבר חתמו על כמה הסכמים שכללו טיסות ישירות.

בביקורו בדובאי, ביוני האחרון, הודיע ​​שר החוץ הישראלי יאיר לפיד כי הוא מבקש לחתום הסכמים כלכליים נוספים עם איחוד האמירויות, וציין כי היקף חילופי הסחר בין שתי המדינות הסתכם בכ -675 מיליון דולר מאז חתימת ההסכמים. 

בינואר האחרון הכריזה דובאי על חילופי סחר בשווי 272 מיליון דולר עם ישראל בין ספטמבר 2020 לינואר 2021. ממכס דובאי נמסר כי שווי הסחר בין שתי המדינות הסתכם ב -6,217,000 טון, מחולק בסביבות 325 מיליון דירהם ביבוא, ו -607 מיליון ביצוא. .

דוריאן ברק, משקיעה ומייסדת של מועצת העסקים איחוד האמירויות, אמרה ל"ג'רוזלם פוסט " כי איחוד האמירויות היא           " פלטפורמה ייחודית איתה ניתן להגיע לכל העולם ", והוסיפה כי הישראלים תמיד מחפשים דרכים לעשות עסקים בדרום אסיה, מזרח אפריקה, הודו ובנגלדש. שווקים עם שני מיליארד איש ואי אפשר לעבוד איתם ישירות מתל אביב ". 

באשר לאמירויות, זה "המקום שבו כולם מתכנסים כדי לעשות עסקים, ולבסוף גם ישראל התקבלה למועדון הזה".

ברק המשיכה, "יש הרבה משקיעי מניות חשובים באיחוד האמירויות, וזה רק עניין של זמן עד שנראה יותר חברות אמירטיות שרוכשות נתח גדול בחברות ישראליות".

פלור חסן-נחום, חברת מועצה וסגנית ראש עיריית ירושלים, אמרה כי השנה הראשונה לנורמליזציה עם איחוד האמירויות הייתה "מוצלחת מאוד" למרות ההתמודדות עם אתגרים רבים, ובראשם מגפת הקורונה.

היא הסבירה כי המגפה מעכבת את התיירות, ולמרות זאת, "עדיין יש לנו כ -230 אלף ישראלים שביקרו באיחוד האמירויות", והוסיפה: "תארו לעצמכם מה היה יכול להיעשות אם לא הייתה מגפה".

יו"ר הדירקטוריון של חברת DP World ציין בעבר כי "הרחבת אופקי שיתוף הפעולה הכלכלי בין שני הצדדים לא רק תועיל לקהילות העסקיות באיחוד האמירויות ובישראל, אלא תתרחב לכל השווקים והקהילות העסקיות במזרח התיכון. . "

איחוד האמירויות ביססה יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל במסגרת "הסכמי אברהם". מאז  החלה הנורמליזציה ביחסים, בספטמבר 2020, ובתמיכת הממשל של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, החליפו שתי המדינות שגרירים וחתמו על הסכמי סחר.

ישראל מבקשת לכרות הסכמים דומים עם מדינות אחרות באזור, והעיתון "טיימס אוף ישראל" מצוטט מנהל לשעבר של מחלקת המזרח התיכון במשרד החוץ, חיים רגב, שאמר כי ישראל שומרת צורה כלשהי של קשר עם כל מדינות ערב, כולל אלה המסווגות רשמית כ"עוינות ".

קרדיט לתמונה: רשת אלחדת'