מצרים מקדמת שיתוף פעולה צבאי עם עיראק . מה מאחורי?

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, קיבל ביום שבת את שר ההגנה העיראקי, ג'ומאא עינאד סעדון, שהגיע למצרים והביא איתו מסר כתוב מראש ממשלת עיראק, מוסטפא אל-קאזמי, כך מסר הדובר הרשמי של נשיאות מצרים, בסאם ראדי.

לדברי ראדי, המסר של אל-קזמי לא-סיסי כלל "הדגשת הערכתה של עיראק למאמצים המצריים לתמיכה בנושא העיראקי בכל הרמות, ומצפה לחיזוק מסגרות שיתוף הפעולה עם מצרים, וכי ההצלחה המצרית בתחום הפיתוח יכול לשמש מודל לחיקוי לעיראק, והוא מייצג עומק אסטרטגי עבור האומה הערבית, במיוחד בכל הנוגע להתמודדות עם אתגרים משותפים, ובראשם לחימה בטרור והשגת ביטחון, יציבות. והתפתחות ".

הדובר חשף כי סיסי אישר את נכונותה של מצרים "לשתף פעולה עם עיראק בכל התחומים, במסגרת המדיניות המצרית וכן תמיכה בעיראק וחיזוק תפקידה הלאומי הערבי, והשגת כל מה שיועיל לאינטרסים של עיראק ועמה ברמות שונות, ולעזור לה להתגבר על כל האתגרים, להילחם בטרור ולשמור על ביטחונה ויציבותה.

שיתוף פעולה צבאי

הדובר הוסיף כי הפגישה עסקה בדיונים על שיתוף פעולה צבאי דו -צדדי בין שתי המדינות, כולל תכניות אימון משותפות, חילופי ידע והעלאת יכולות, וכן סקירה של מספר נושאים ערביים ואזוריים בעלי אינטרס משותף.

ביוני האחרון ביקר סיסי בעיראק כדי להשתתף בפסגה שהתקיימה בבגדאד בין עיראק, מצרים וירדן, שהתמקדה בנושאים אזוריים ובשיתוף פעולה כלכלי, ביטחוני וסחר בין שלוש המדינות, בעוד עיראק מבקשת למלא את תפקיד המגשר במזרח התיכון.

על פי ההצהרה המסכמת של הפסגה, הדיונים בין סיסי למלך הירדני, עבדאללה השני ואל-קאזמי, כללו נושאים אזוריים, במיוחד סוריה, לוב, תימן והסכסוך הפלסטיני-ישראלי, כמו גם שיתוף פעולה בין שלוש מדינות בתחומי הכלכלה, האנרגיה והביטחון.

הערה ברקע הידיעה: המאמץ המצרי להתקרב לממשלו של אלקזמי נועדה ל-2 מטרות :

1- לחלצה מציפורני הכיבוש האיראני ההולך ומשלים את השתלטותו על המדינה ורק ראש הממשלה העיראקי תקוע להם כרגע כעצם בגרון.

2- מצרים מחפשת שווקי חוץ לתעשייה הצבאית שלה שהיא הבסיס המרכזי לשלטונו של א-סיסי במצרים . אמנם עיראק נמצאת במשבר כלכלי קשה ואין בקופתה כספים פנויים כרגע אך מצרים תהיה מוכנה לקבל משלוחי נפט בתמורה אותן היא תוכל למכור בקלות בשוק החופשי ולממש מזומנים שאף היא זקוקה להם נואשות.