"פוריין פוליסי": האגרסיביות האיראנית מחזירה את ביידן למזרח התיכון

ניתוח של המגזין " פוריין פוליסי " טוען כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יכול להגיע למטרתו להפחית את חשיבותו האסטרטגית של אזור המזרח התיכון לאחר ההסלמה האחרונה של פעולות תוקפנות מצד איראן.

המגזין האמריקאי הצביע על כך שהמשטר האיראני, בתקופת המעבר שבה הנשיא , בעל הקו הקשוח, איברהים רייסי , משתלט על מושכות השלטון, יהיה עוין יותר באזור, בין אם מצידו ובין אם מיושביו, מה שמגביל את מאמציו של הנשיא ביידן להעביר את הפוקוס לאזור ההודו-פסיפיק.

כל ממשל אמריקאי, קודם כל ,ביקש להימנע מהגברת העיסוק במזרח התיכון ורצה להתמקד במקום זאת באיומים גדולים יותר במקומות אחרים.

בשבועות האחרונים נסוגה איראן משולחן המשא ומתן בנושא הגרעיני בווינה, ומאז התקפות על מטרות וספינות אמריקאיות במפרץ ובים הערבי הסלימו , כך טוען  המגזין.

שלשום קבוצה חמושה, החשודה כעובדת עבור איראן , ניסתה לחטוף ספינה  מניפת דגל פנמה במפרץ עומאן, אך היא נמלטה לאחר שהמשימה נכשלה.

שלושה מקורות ביטחוניים ימיים אישרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי כוחות הנתמכים על ידי איראן ניסו להישתלט על המכלית, ואילו איראן הכחישה זאת.

כמה ימים קודם לכן אמרו גורמים ישראלים כי מכלית נפט המופעלת על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה על ידי מספר מזל"טים איראניים מחוץ לשטח עומאן, והרגו שני בני אדם, אחד בריטי ואחד רומני.

כל הפעולות הללו של טהרן סביר שיהפכו כל חזרה להסכם הגרעין משנת 2015, המכונה תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת, לקשה יותר, אומר עלי וייז, חוקר בקבוצת המשבר הבינלאומי, לשעבר עוזרו של הנושא ונותן הראשי של משלחת ארה"ב רוברט מאליי.

פייז אמר כי הסיכויים להשיב את העסקה על כנה "נראים קשים יותר מיום ליום".

פקחי האו"ם אינם יכולים עוד לראות מה טהראן עושה בתוך מתקני הגרעין שלה, בזמן שהמשטר מקצר את זמן "ריצתו לגרעין" לכמה חודשים בלבד באמצעות שימוש בטכניקות מודרניות להעשרת אורניום. 

טהראן דורשת את הבלתי אפשרי מוושינגטון: שהאמריקאים יבטיחו שאף נשיא ארה"ב לעתיד לא ייסוג מההסכם, כפי שטראמפ עשה.

"איראן נראית בטוחה שהזמן לצידה ויכולה להשיג ויתורים רחבים יותר מארצות הברית בהנחה שהשפעתה של איראן יכולה לצמוח מהר יותר ממה שהמערב יכול לסבול יותר כאב כלכלי או רצון לפעולה צבאית", מוסיף פאז.

אין שינוי של ממש

התנהגותה האגרסיבית של טהראן היא חלק מתבנית פעולה שהחלה בשנת 2019, כאשר ארצות הברית החליטה לא לתקוף את איראן בשל הפלתו של מזל"ט סיור אמריקאי. 

ההסלמה האחרונה עשויה גם להיות תגובה לאיתותים החזקים של ביידן שהוא רוצה לחזור להסכם הגרעין מ -2015, כדי להעביר את תשומת הלב  יותר לאזור הודו- האוקיינוס ​​השקט והאיום הבא מכיוון סין.

דניס רוס, עמית במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, מתקשה להתעלם מהמזרח התיכון.

רוס אמר כי "יש נכונות רבה יותר להטיל מחיר על האיראנים על התנהגותם באזור". 

הנשיא ביידן הורה על תקיפות אוויריות באתרים המשמשים את המיליציות הנתמכות על ידי איראן יותר מפעם אחת מאז שנכנס לבית הלבן. 

בתחילת החודש שעבר הותקפו דיפלומטים וכוחות אמריקאים בעיראק ובסוריה בשלוש התקפות טילים ומזל"טים, ככל הנראה ,כתגובה איראנית לתקיפות האמריקאיות.

רוס, שחזר לאחרונה מסיור בן שבוע בסעודיה, אמר כי איראן הורידה מעט את ההסלמה שלה כשהתחילה בשיחות עם ריאד על מלחמת הפרוקסי בין שני הצדדים בתימן.

אבל "סעודיה לא מאמינה שהשיחות האלה יניבו פירות. אין לה ציפיות מדיאלוג עם האיראנים. היא לא רואות שינוי ממשי בהתנהגות איראן", אומר הבכיר האמריקאי לשעבר, רוס.