"מעורבות במתקפה על מכלית הנפט הישראלית" .. מיהו עמיר עלי חג'יזאדה?

בכירים ישראלים האשימו ישירות את מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראניים, אמיר עלי הג'יזאדה, בהיותו מעורב בפיגוע במכלית הנפט הישראלית מרסר סטריט, שהותקפה ביום חמישי האחרון בצפון האוקיינוס ​​ההודי ונהרגו שני אנשי צוות.

לקצין הבכיר האיראני המואשם ע"י ישראל יש היסטוריה ארוכה של פיתוח מערכת הטילים האיראנית וייצואם לחו"ל, שכן הוא לקח את המושכות בתפקיד בכיר זה, בשנת 2009, וגם לפני כן.

המפקח על תכנית הטילים האיראנית מואשם גם במעורבות בהפלת מטוס האזרחים האוקראיני, בינואר 2020, לפני ששמו הופיע שוב באירוע המכלית, שבו אישרה וושינגטון את מעורבותה של טהראן בשיגור מל"טים חמושים , ביום חמישי.

שר הביטחון הישראלי בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד הודיעו , ביום רביעי, לנציגים של חברי מועצת הביטחון של האו"ם כי חיג'זדה, ביחד עם ראש פיקוד כלי הטיס הבלתי מאוישים של משמרות המהפכה, סעיד אראגאני, פיקח על המבצע האחרון.

גנץ אמר כי בעבר הוא "עמד מאחורי עשרות פיגועי טרור באזור באמצעות מזל"טים וטילים", ואילו אראג'אני אחראי ישירות על שיגור רחפנים מתאבדים, ואמר כי הוא "מתכנן ומספק אימונים וציוד לביצוע פיגועי טרור באזור. . "

הערות הבכירים הישראלים הגיעו בעקבות התקפות "מסתוריות" אחרות באזור ביום שלישי, שבהן על פי הדיווחים ,כוחות הנתמכים על ידי איראן ניסו לחטוף מכלית נפט מניפה דגל פנמה, בתקרית שתוארה על ידי הרשויות הבריטיות כ-"ניסיון חטיפה אפשרי ".

באותו יום פרסמו לפחות שש ספינות מול חופי איחוד האמירויות אזהרות כי איבדו את השליטה על פיקוד האניה.

היסטוריה עם טרור

אתר החדשות האמריקאי "אלחורה" מתאר את חג'יזאדה כאחראי בראש ובראשונה לתוכנית פיתוח הטילים של איראן, ואומר כי מטרתה העיקרית היא לפגוע בישראל.

במהלך כהונתו , איראן אמרה שהיא פיתחה טילים קצרים וארוכי טווח וטכנולוגיות מכ"ם ומל"טים משלהם וייצאה אותם למדינות אחרות.

בשנת 2013 טען חג'יזאדה כי איראן שיפרה את רמת הדיוק של הטילים הבליסטיים שלה, כולל טיל על קולי נגד ספינות עם טווח של יותר מ -250 קילומטרים.

בשנת 2015 התרברב חג'יזאדה על העברת טכנולוגיות טילים בליסטיים לטווח קצר ובינוני לבעלות בריתה של איראן באזור. "הרפובליקה האסלאמית של איראן סייעה לעיראק, סוריה, פלסטין וחיזבאללה הלבנוני על ידי ייצוא הטכנולוגיה שלה לייצור טילים וציוד אחר", אמר.

מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראניים, עמיר עלי חג'יזאדה, מואשם במעורבות במיקוד של מכלית ישראלית

חג'זדה ממלא  את תפקידו הנוכחי במשך כ -12 שנים, מה שאומר שהמנהיג העליון, עלי חמינאי, נותן בו אמון רב, ולפני תפקיד זה מילא מספר תפקידים בחיל האוויר, ובראשם: מנהל טילים, מפקד מבצעים ואוויר, מפקד פרוייקט ההגנה, כאשר ריכז ופיקח על פרויקטים בהנדסה ובניית מנהרות עבור חיל האוויר.

ב -24 ביוני 2019, משרד משרד האוצר האמריקאי לבקרת נכסים זרים הציב אותו ברשימת  ה"טרוריסטים" על כך שהוא פועל בשם משמרות המהפכה האיראנים.

הוא גם הוצג ברשימה קנדית דומה, בשנת 2010, בשל תפקידו ב"פעילות ההתפשטות של איראן או בפיתוחו של נשק כימי, ביולוגי או גרעיני או מערכות אספקה ​​".

הוא ידוע בהתנגדותו החריפה לארה"ב, והיה אחד הדוגלים הבולטים בהרחקת הכוחות האמריקאים מעיראק בעקבות התקיפה שהובילה לחיסולו של מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה-  קאסם סולימאני, ב -3 בינואר 2020.

לדבריו, בעקבות הפיגוע בבסיסי ארה"ב בעיראק, ב -7 בינואר, בתגובה להריגתו של סולימאני, התקיפות האיראניות "היו השלב הראשון במבצע אזורי גדול שמטרתו לגרש כוחות אמריקאים מהמזרח התיכון".

למרות שהוא תמך בכך שהתקיפה על בסיסים אמריקאים "לא נועדה להרוג אמריקאים", מזכיר המדינה האמריקני דאז מייק פומפאו הכחיש זאת ואמר כי התקיפות נועדו "להרוג, ולא רק להשמיד ציוד".

חשוד בהפלת המטוס האוקראיני

חג'יזאדה מוצג כאחראי על הפלת המטוס האוקראיני, ב -8 בינואר אשתקד, לאחר שחיל האוויר של משמרות המהפכה ירה לפחות שני טילי נ"מ לעבר המטוס במערב טהראן, מה שהוביל להפלתו והריגתם של כל 176 נוסעיו.

איראן הודתה בכך שהפילה את המטוס "בטעות" במהלך מתיחות צבאית עם ארצות הברית, כשהתכוננה אז לתגובה צבאית בעקבות התקיפה של ה-3 בינואר.

הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) אמר כי "יש להביא את חג'יזאדה לבית המשפט כתוצאה מהפלת מטוס הנוסעים והריגת אנשים חפים מפשע, במקום להאשימו בטלוויזיה בבקמת כוח טילים".

ביום השנה הראשון לתאונה, תשע אמהות לקורבנות שאלו, באמצעות סרטון וידיאו, "מדוע המרחב האווירי האיראני לא נסגר?" במהלך המתיחות עם ארצות הברית.

הודעה ממשרד החוץ האמריקאי, ביום ראשון שעבר, האשימה את איראן בתקיפה על מכלית נפט ישראלית מול חופי עומאן, ביום שישי, והבטיחה "תגובה הולמת וקרובה".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר בהצהרה כי "לאחר בחינת המידע הקיים, אנו בטוחים שאיראן ביצעה את הפיגוע הזה" והוסיף כי ההתקפה "בוצעה על ידי מזל"ט".

איראן הכחישה, לדברי דובר משרד החוץ, סעיד חטיבזאדה, כי היא הייתה מעורבת בפיגוע.