המתיחות בין הכורדים לבין היזידים- המלחמה בפתח?

קרדיט : אוריאל לוי.
כתב לעיני המזה"ת ואפריקה באתר דבר ראשון,
מנהל "ארגון הוועד למאבק ברצח-עם" לשעבר
ובעלים של הבלוג "ה-8 במאי".


כוחות הפשמרגה הכורדים מתכוננים להתקיף את הכוחות היזידים בסינג'אר. בימים האחרונים הועברו כלי מלחמה כבדים של צבא החבל הכורדי האוטונומי לאזור סינג'אר, מולדת היזידים. על רקע המתיחות קראה גרמניה להנהגת החבל הכורדי שלא להתקיף את היזידים בנשק אותו היא סיפקה לכוחות הפשמרגה.

באוגוסט 2014 כבש דאעש את העיר סינג'אר (שינגל) ואת הכפרים הסמוכים לה, מולדתו של העם היזידי בצפון מערב עירק. כוחות הפשמרגה, הצבא של ממשלת ברזאני (KDP) בכורדיסטאן העירקית, שאמור היה להגן על תושבי סינג'אר היזידים, נסוג ערב המתקפה והפקיר אותם לגורלם. אותם כוחות פשמרגה לא נתנו ליזידים להתחמש לאורך שנים, וערב המתקפה של דאעש, בתיאום מופתי עם התקפת הרוצחים, עלו כל חיילי הפשמרגה על הטנדרים שלהם והסתלקו, מפקירים מאחור את היזידים האומללים חסרי הגנה.

עם הכיבוש נשלחו כ-5,000 נערים, גברים וקשישים לבורות ירי. כ-7,000 ילדות ונשים נחטפו, נאנסו ונשלחו לשווקי עבדים. באותה שעה אף אחד ממנהיגי העולם, מועצת הביטחון של האו"ם, פוטין ואובמה, לא נחלץ להגנתם על היזידים האומללים. בתוך האופל הזה, התייצבו לוחמות תנועת הפועלות הכורדית לבדן לצד היזידים. לוחמות ה-PKK מטורקיה, וכוחות ה-YPG/J מסוריה פרצו מסדרון מאובטח מסוריה אל רכס סינג'אר, בו הלכו וגוועו רבבות הניצולים היזידים, תחת מצור שהטילו המחבלים על הרכס הצחיח. הכורדיות השקיעו את כל כוחן באבטחת המעבר מההר הנצור אל רוג'בה הבטוחה שבסוריה, כל זאת תוך שהן סופגת אבדות כבדות בחזית אחרת, מאות ק"מ מזרחה מסינג'אר, בקובני מולדתן.

לאחר ששוחרר הר סינג'אר מציפורני דאעש הקימו ה-PKK את הכוח הצבאי היזידי המכונה YBS. ה-YBS התפרסם לאחר שגייס לשורותיו נשים ונערות שהיו שבויות אצל דאעש והצליחו להמלט, או ששוחררו על ידי לוחמות כורדיות. ההצלחה של ה–YBS הייתה כל כך גדולה, שגם כוחות הפשמרגה של ברזאני הקימו יחידה של נשים יזידיות בצבאם.

מאז אותו קיץ איום של 2014, ועד לראשית 2017 הורגש המתח בין ה-PKK שנשארו בסינג'אר וה-YBS לצידם, לבין כוחות הפשמרגה של ברזאני. שורשיו של מתח זה נעוצים במלחמת האזרחים של הכורדים בעירק בשנים 1997-1994 בהן ה-PKK לחם לצד אנשיו של טלבאני, ובסיוע איראני, בכוחות הפשמרגה של ברזאני שהסתייעו בממשלות טורקיה ועיראק. מאז אותה המלחמה, התפלגה כורדיסטאן העיראקית כשחציה המערבי בשליטת משפחת איילי הנפט של מסעוד ברזאני, וחציה המזרחי בשליטת מפלגתו של טלבאני. הנוכחות של ה-PKK בסינג'אר הסמוכה למערב כורדיסטאן העירקית איימה על ברזאני. אך המתח לא תורגם למלחמה.

ב-2 במרץ, כמה ימים לאחר שמסעוד ברזאני נפגש עם ראש ממשלת טורקיה באנקרה, פתחה מיליציה סורית גולה, הנאמנה לברזאני ושמה "הפשמרגה של רוג'בה" במתקפה על כוחות ה-YBS בעיר סינג'אר ובעיירה חנאסור סמוכה לה. המיליציה שאומנה על ידי צבא טורקיה גלתה מרוג'בה לאחר התנגשויות עם הנהגת החבל, לאחר ששיתפה פעולה עם טורקיה. במתקפה נהרגו שבעה לוחמים יזידים ועוד 20 נפצעו. לא ידוע על מספר הנפגעים מצד הפשמרגה הכורדים. עידן בריר, מומחה לענייני כורדים ויזידים, כתב על כך: "אין אויב נורא ומסוכן יותר ליזידים ולקיומם כקהילה מאשר רשויות החבל הכורדי בעירק (ברזאני). דאעש הולך ודאעש בא אבל רק הרשויות הכורדית רוצות למחוק את קיומם של היזידים וגם יש להם את הכלים והיכולות לעשות כן."

בימים האחרונים טורקיה וכוחות הפשמרגה הנאמנים לברזאני בכורדיסטאן העירקית העבירו נשק כבד לאזור חבל סינג'אר ומתכננים מתקפה נגד ה-PKK וה-YBS. גרמניההזהירה את ברזאני שלא להשתמש בנשק שהיא סיפקה לכוחותיו במערכה זו. מנהיגים יזידים וכורדים ברחבי העולם קראו לצדדים לשמור על איפוק ולשתף פעולה במלחמה בדאעש, שהיא חשובה יותר ממלחמת האחים של הכורדים והיזידים.

בחבל הכורדי בעירק חיים מאות אלפי פליטים יזידים שטרם חזרו לביתם לאחר התקפת דאעש בקיץ 2014. החשש מהתלקחות בין כוחות הפשמרגה הכורדים של ברזאני לבין היזידים וה-PKK מגיע על רקע היחלשותו של דאעש באזור. יזידים רבים חוששים לאבד את מולדתם שוב. נראה כי הקהילייה הבינלאומית איננה מעורבת דיו על מנת למנוע את ההתלקחות.

https://twitter.com/MedNews13/status/840302039808786432

 

כתיבת תגובה