לבנון שנה לאחר פיצוץ נמל ביירות "שוקעת בתוך ביצת שחיתות"

שנה עברה מאז הפיצוץ שפגע בנמל ביירות, שהרעיד את העיר והפכה אזורים רבים להריסות. למרות זאת, תוצאות החקירות הפיצוץ עדיין אינן ברורות, והמצב הכלכלי והחיים עדיין מידרדרים.

פיצוץ נמל ביירות אירע בשעה 18:08 ב- 4 באוגוסט 2020.

על פי העיתון " גארדיאן ", לבנון ,ביום השנה לפיצוץ, עדיין "משותקת והרוסה", בעוד החקירות בנושא עדיין אינן ברורות, והמעורבים "אינם אחראים" יותר מאי פעם.

העיתון אומר כי הדבר הגרוע ביותר עבור הלבנונים היתה ההזנחה של מנהיגי לבנון בנושא הסיוע הבינלאומי שהתחייבו להציל את לבנון מההרס, ואשר הגישה אליה כרוכה בתנאים ברורים.

העיתון תיאר את המנהיגים המקומיים כ"מעדיפים את האינטרס הצר שלהם , כלומר משטר משותק, על פני חילוץ עולמי שיכול להציל את המדינה ".

בשנה האחרונה, ערך הלירה הלבנונית פחת פי 15 , מה שהופך את הגישה למזונות בסיסיים לבלתי מושגת עבור רבים.

גם תרופות חיוניות חסרות, על פי העיתון, שהצביע על מותה של ילדה בת ארבע, ביום שישי, עקב דלדול מלאי הסרום שאמור היה להציל אותה מעקיצת עקרב.

על פי העיתון, לבנון עדה למחסור בכמויות מספיקות של דלק להפעלת משק החשמל, שכבר מקרטע, או אפילו לספק דלק למאפיונרים מקרב בעלי הגנרטורים הפרטיים שמוכרים אנרגיה במחירים מוגזמים.

העיתון אומר כי הפיצוץ בא "להראות על חוסר תפקוד מוחלט של מדינה שנכשלה בכל מטרותיה ויעדיה." הדרג הפוליטי עדיין אינו מסוגל להקים ממשלה, והוא רב על מתן פרסים למשרדים רק כדי לשפר את  תדמיתו.

לבנון גם הייתה עדה, על פי העיתון, בשנה האחרונה להתמוטטות עתודות הבנק המרכזי, שהגיעה מתחת לדרישות המינימום שנקבעו, והביאה להפסקת מתן הסובסידיות שנועדו להגן על מעמד הביניים במדינה.

העיתון מציין כי הלבנונים הצטרפו לשכניהם הסורים ולעמים אחרים באזור על ידי ירידה למי הים התיכון,ועליה על סירות שעשויות להרחיק אותם מנסיבותיהם הקשות.

כדברי העיתון, "אין פתרון אלא תוכנית חילוץ בינלאומית מאסיבית שמשמעותה שיבוש המערכת הרווחת במשך 30 שנה מאז תום מלחמת האזרחים".

"אנשים צריכים להבין שהמערכת כאן מושחתת", אמר אנליסט לענייני לבנון חאלדון שריף בראיון לעיתון.

הוא הוסיף כי "כל העבודות (…), החשמל, המים, איסוף הפסולת ומיחזורו (…) כולם עולים לעם הלבנוני הרבה יותר ממה שהם צריכים".

הוא הוסיף כי הגישה של האנשים לשירותים בסיסיים בעלות גבוהה נעשתה "בגלל ההנחות העצומות ששולמו לשחקנים פוליטיים. עכשיו הם מודים בשחיתות? מה השתנה? חיזבאללה הפך לשחקן החזק ביותר במדינה".

ביום שישי אישר האיחוד האירופי הטלת סנקציות על מנהיגי לבנון האחראים לשיבוש הפוליטי במדינה, במאמץ מכוון מבריסל להאיץ את הקמת הממשלה בלבנון ולהכניס רפורמות מבניות לפעולה כדי להוציא את המדינה מהמצוקה שלה.

שרי החוץ של האיחוד האירופי קראו, בפגישתם האחרונה, ב -12 ביולי, לקבוע מסגרת חוקית לסנקציות, שאושרה ביום שישי, על פי הודעה שהוציא האיחוד.

המסגרת המשפטית קובעת "אפשרות להטיל סנקציות על אנשים וגופים האחראים על הפרת הדמוקרטיה או שלטון החוק בלבנון".

ארצות הברית מיהרה לברך על החלטת האיחוד האירופי "להשתמש בכלי חשוב זה כדי לדרוש דין וחשבון מבכירים ברחבי העולם".

האישור האירופי למסגרת החוקית לסנקציות הגיע ימים לאחר שנשיא לבנון, מישל עון, הטיל על המיליארדר נג'יב מיקאטי להקים ממשלה חדשה לאחר התנצלותו של סעד חרירי, על רקע פילוג פוליטי עמוק והתמוטטות כלכלית ופיננסית מואצת.

الأوبزرفر: لبنان يغرق في مستنقع الفساد

קרדיט לתמונה:קול ביירות